ההתמחות במדעים

נושאים מתחום המדעים כגון אקולוגיה, גנטיקה ורפואה אקטואליים לחיינו. החלטות בתחומים מגוונים כגון תזונה צרכנות ורפואה, דורשות הבנה והסתמכות על מידע מדעי ומחקרי בנושאים שבעבר נחשבו נחלתם של בודדים בצמרת האקדמיה. ההתפתחויות וההשגים הגדולים בכל תחומי המדעים, שהתרחשו במאה הקודמת וממשיכים גם בתחילת המאה הנוכחית כדוגמת פרויקט הגנום, ואיתו ההתקדמות בהנדסה גנטית, אפשרו מגוון של יישומים בעלי השפעה ישירה על חיינו, החל מהנדסת גידולים לצרכי חקלאות, חומרים חדשים בייצור ובתעשיה, בדיקות גנטיות לזיהוי מוקדם של מומים מולדים, ועד ליצירת תרופות חכמות המותאמות אישית לחולה. כיום, ככל שמהפכת הנגשת המידע חושפת את האוכלוסיה למידע עדכני, מתעצמת השאיפה לדעת ולהבין יותר בנושאים אלו.
נתונים אלו יצרו ביקוש הולך וגדל למורים במקצועות המדעים, במטרה להרחיב ולהעמיק את הנחלת הידע והחשיבה המדעית, וכן להגביר את המוטיבציה לרכישת ידע נוסף. תוכניות הלימודים במדעים בחינוך הפורמלי ובחינוך הלא-פורמלי הולכות ומתרחבות ומכאן נובע הצורך המיידי בהכשרת מורות להוראת המדעים המעודכנות בתחומים רבים ומגוונים.
התכנית המוצעת מטעם מכללת אורות נענית לאתגר זה.
 

מטרות התכנית

מטרת העל של התוכנית היא הכשרת מורות ברמה אקדמית להוראת מדעים בבתי הספר העל יסודיים.  מטרה זו נחלקת למטרות משנה:
1. הקניית ידע במקצועות המדעיים (בדגש על ביולוגיה) ברמה אקדמית
2. הקניית דרכי חשיבה מדעית ומיומנויות חקר, תוך התנסות בשיטות מעבדה מתקדמות
3. הקניית יכולות ללימוד עצמי והתעדכנות בנושאים שונים במדעים
4. הקניית כלים פדגוגיים להוראת המדעים בשיטות מגוונות המשלבות תכנים מתוקשבים.
התכנית מכשירה את בוגרותיה להתמודדות עם שינויים והתפתחויות עתידיות בהוראת מקצוע זה.

נושאי הלימוד

התכנית מקנה ידע בקורסי יסוד ומבוא במדעים, וכן לימודים בקורסים מתקדמים בנושאים שישמשו בהוראה בבית הספר העל-יסודי, כגון:
גנטיקה; נוירוביולוגיה ומדעי המוח; ביוטכנולוגיה; חינוך לבריאות ותזונה.
התוכנית כוללת שימוש במעבדות, שימוש במחשבים, וסיורים.

הסטודנטיות בהתמחות