#הזדמנות להתחבר- ד"ר יוסי לונדין

מלחמה על הבית-מגן

#הזדמנות להתחבר- ד"ר יוסי לונדין

מלחמה על הבית-מגן

שיח נוראן, אחת הגבעות השולטות על מרחבי הנגב המערבי הייתה אתר אסטרטגי לאורך מאות שנים. הביזנטים בנו סמוך אליה עיר, הבדואים הפכו אותה למרכז אזורי, הבריטים והתורכים נאבקו על השליטה בה במהלך מלחמת העולם הראשונה ולוחמי צה"ל כבשו אותה במבצע אסף במהלך מלחמת העצמאות.

לאור מיקומו וחשיבותו של המקום שהשם "מגן" שנבחר לקיבוץ שעלה על הקרקע בשנת 1949 היה מתבקש, כמו גם העובדה שמשרדי המועצה האזורית אשכול ומוסדות החינוך האזוריים הוקמו סמוך לקיבוץ.

8,500 דונם של חקלאות בענפים שונים עיבדו חברי מגן, ולצד תפוחי האדמה, הבוטנים החיטה והגזר שגדלו בשדות הקיבוץ הפעילו חבריו את אחד המפעלים הראשונים בארץ לאנרגיה סולרית (מגן אקו-אנרג'י).

בחודשים האחרונים לאחר דיונים ולבטים רבים עבר הקיבוץ תהליך הפרטה ושש מאות חבריו יצאו לדרך חדשה של שדרוג חיי הקהילה.

למעלה מעשרים מחבלים חמושים בנשק רב פוצצו את גדר הקיבוץ וחדרו לתוכו בבוקר שמחת תורה. אל מול הפולשים יצאו מיד חברי כיתת הכוננות. רבש"ץ הישוב ברוך כהן (בן ה73!) לא היסס ודרס באמצעות רכב הבטחון את חוליית החוד של המרצחים. כהן שנפצע מירי האויב חולץ תחת אש בידי חבריו וביחד עם מפקד כיתת הכוונות עידו יקיר המשיך להוביל את הקרב.

במשך שבע שעות תחת אש תופת לחמו חברי הקיבוץ במחבלים. הם חיסלו רבים מהם, חילצו תושבים, פינו פצועים תחת אש בעזרת הטיפול המסור של ד"ר שני שלא נרתעה מהתופת שהתחוללה בחוץ בשעה שטיפלה בפצועים, והצליחו להדוף את המרצחים.

בשעות הצהריים חברו לוחמי אגוז לבני הקיבוץ והשמידו את המחבלים שעוד נותרו בו. גם למחרת שמחת תורה ניסו מחבלים לחדור לקיבוץ ונהדפו בידי כוחות צבא.

שניים מחברי הקיבוץ : אבי פלישר נפל בקרב  ואילו אופיר ירון נרצח בדרכו לקיבוץ. מגן לא נפל. תושביו המפונים מתינים בים המלח ובקרוב בע"ה ישובו להגן ולפרוח.

על לוחמי קיבוץ מגן https://www.youtube.com/watch?v=DKenZGey6jY