חינוך מיוחד משולב עם חוג בחינוך הרגיל

חינוך מיוחד – משולב עם חוג בחינוך הרגיל
ד"ר תהילה רפטר עוזרי
050-9156964

חינוך מיוחד – ליקויי למידה

ביסוד תכנית הלימודים של מסלול "החינוך המיוחד" נמצאת האמונה ביכולתו של התלמיד ללמוד ולהתקדם מעבר למגבלות הגיל ואופי הלקות, וזכותו לקבל חינוך הולם, בצד סיוע וטיפול, אשר הינם זכות בסיסית המוקנית לו על ידי עקרונות התורה, המוסר והחוק. חובת החברה היא לסייע לו לממש את הפוטנציאל הטמון בו.  חוק החינוך המיוחד (1988) קובע: "מטרת החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישורי הילד עם הצרכים המיוחדים, לשפר את יכולתו הגופנית, השכלית, הנפשית וההתנהגותית, להקנות לו מיומנויות והרגלים ולסגלו להתנהגות המקובלת בחברה במטרה להקל על שילובו בחברה ובמעגל העבודה". יתירה מזאת, תיקון מס' 11 של חוק החינוך המיוחד (2018) הקרוי "חוק ההכלה וההשתלבות" קובע כי צריכה להיות העדפה להכלה והשתלבות של תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה ומציעה מגוון אפשרויות להכלתם ושילובם של תלמידים: בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר כלליים ושילוב בכיתות רגילות.  לאור התיקון של החוק, נמצא כי תפיסת ההכלה בישראל הציבה כערך וכמטרה את שילובם של כלל התלמידים עם צרכים ייחודיים : תלמידים זכאי שירותי חינוך מיוחדים, ילדים ונוער בסיכון, עולים חדשים, מחוננים ועוד. הכלת תלמידים דורשת התפתחות מקצועית מתמדת, גמישות והתאמה לצורכי הקהילה, לתרבות ולרוח הזמן. צוותי חינוך שמקדמים שותפות אמיצה עם מעגלים שונים כמו הורים, גורמים מקצועיים, קהילה והרשות המקומית, מאפשרים חינוך מכיל, משלב ואיכותי. לפיכך, מכללת "אורות ישראל" מצאה לנכון, אף לפני חקיקת חוק ההכלה וההשתלבות, למקד את ההוראה במסלול החינוך המיוחד בכיוון זה, ולכן היא מאפשרת לסטודנטיות בחירה בין שני מוקדים בתכנית הלימודים:  מוקד הפרעות למידה ספציפיות ומוקד אוכלוסיות מורכבות (4 קורסים במוקד).

היעדים והמטרות של מסלול בין מסלולי בהתמחות חינוך המיוחד

למסלול החינוך המיוחד  יש שני יעדים עיקריים: יעד עיוני-אקדמי ויעד מעשי-הוראתי.

א. במישור העיוני : מגמתה של תכנית הלימודים היא להעניק לסטודנטים/ות ידע אקדמי-פדגוגי- תורני ועדכני ברמה הגבוהה ביותר

ב. במישור המעשי-הוראתי : היעד של המסלול להכשיר פרחי הוראה איכותיים ומשמעותיים לתלמידים עם צרכי חינוך מיוחדים. לכן, הלמידה מתבססת על תשתיות טכנולוגיות מתקדמות העונות לאתגרי המאה ה 21 , גיוון בדרכי הוראה ולמידה, מאמץ לקידום הישגים, פיתוח חשיבה ומיומנויות חקר וכן בחשיפה למגוון האוכלוסיות והלקויות.

 

פרוט מטרות מסלול החינוך המיוחד
  1. הקניית כלים לזיהוי ולאיתור תלמידים עם צרכי חינוך מיוחדים בכיתה.
  2. פיתוח ותכנון תכנית למידה אישית, ביצועה,  מעקב אחר התקדמות הילד, ביצוע משוב, ועריכת עדכונים בתכנית הלימודים הייחודית, ברוח גישת ה-.RTI
  3. הכשרת מורה המסוגל/ת לעבוד כחבר/ה בצוות הבין-מקצועי.
  4. הכשרת מורה המסוגל לשלב תלמידים עם קשיים קוגניטיביים - הפרעות למידה קלות ועד מוגבלות שכלית עמוקה, קשיים רגשיים, הפרעות קשב, לקויות מורכבות, נכויות פיזיות, קשיי התנהגות, קשיים בתחום החברתי, וכד', תוך כדי מתן סיוע רב ממדי.
  5. טיפוח וקידום תפיסות חינוכיות ועמדות חיוביות כלפי ההכלה וההשתלבות והפצתן בקרב שותפי התפקיד. הכשרת מורה המשתתף בקהילות למידה ומעמיד את התפתחותו המקצועית לאורך הקריירה בראש סולם הצרכים.

     

הסטודנטיות בהתמחות

                    תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד כוללת 26 ש"ש קורסי חינוך מיוחד.

מכללת "אורות ישראל" מצאה לנכון, לאפשר לסטודנטים 2 מוקדי בחירה של קורסים, בהתאמה לשתי אוכלוסיות עיקריות של תלמידים בחינוך המיוחד.

מוקד בחירה א' : אוכלוסיית תלמידים עם הפרעת למידה ספציפית (לקויות למידה),

מוקד בחירה ב' :  אוכלוסיית תלמידים עם לקויות מורכבות.

בשני מוקדי הבחירה ישנם 8 קורסי בחירה, כל שנה יינתנו 2 קורסי בחירה בשני המוקדים.  על הסטודנט לבחור 4 קורסים מתוך קורסי הבחירה, כך שלכל סטודנט יהיו 26 ש"ש קורסי חינוך מיוחד, 22  קורסי ליבה חובה, ועוד 4 קורסי בחירה ע"פ האוכלוסיות השונות.

הערות: (*לא תתאפשר למידת קורסים מ-2 מוקדי הבחירה, אלא כל סטודנט יבחר בשנה א' את המוקד המועדף עליו**בשנה א' קורס הבחירה זהה ב-2 המוקדים ).

בסיום הלימודים הסטודנט/ית י/תקבל תעודת הוראה ל"בוגר בהוראה" ((B.Ed במסלול על יסודי וחינוך מיוחד –ליקויי למידה, וי/תוסמך להורות בעל יסודי ורב גילאי את מקצוע ההתמחות בעל יסודי בכיתות ז'-י', וחינוך מיוחד - ליקויי למידה בכיתות א' – י"ב כמורה מוסמ/ת בכיר/ה.