תוכנית רוֹם למצויינות ומנהיגות בחינוך

ד"ר חיים אלבוים
מוביל התכנית
טלפון:
050-8788450
כתובת דוא"ל:

 

 

 

 
על התוכנית
תנאי קבלה
התנסות ייחודית
מעורבות קהילתית 
פעילות ארצית 
תוכנית שנתית (לפי שנתונים)
הקורסים
ליווי לקראת השמה (שנה ג')
'מקצועיים ברוֹם'
הכר את המרצה
סילבוסים

"עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי" (בראשית א יא). 

רש"י: שיהא טעם העץ כטעם הפרי. 

מתחילת הבריאה ראוי היה טעם העץ להיות גם הוא כטעם פריו. כל האמצעים המחזיקים איזו מגמה רוחנית גבוהה כללית ראויים היו להיות מוחשים בחוש נשמתי באותו הגובה והנועם, שעצם המגמה מורגשת בו כשאנו מציירים אותה 

(הראי"ה קוק, אורות התשובה ו ז) 

אנו מאמינים כי הכשרתך כאשת חינוך מובילה ומשפיעה - הדרך בה תפסעי בשלוש השנים, העץ אשר עליו יצמחו הפירות בעתיד - היא עצמה תהליך חינוכי עמוק ומשמעותי, וככזו היא צריכה לשאת בתוכה את אותה העוצמה, העומק, ההשפעה ותחושת השליחות שאת רוצה להביא איתך אל העבודה החינוכית. 

תוכנית הכשרה טובה מזמנת למשתתפים בה את המרחב ללמוד ולגדול, להתנסות וליזום; את האפשרות לחוות את תהליכי הלמידה הטובים והמצמיחים ואת תהליכי ההתפתחות האישיים, המנהיגותיים והחינוכיים; וכן את הכלים להתבונן בתהליכים אלו, להבין אותם לעומק, ליצור סביבם שיח פתוח ופורה, ולהתמלא מהם - בדרכם אל שדה החינוך. 

מהי תוכנית רוֹם? 

תוכנית רוֹם (שהחליפה את תוכנית המצויינות הארצית רג"ב) מיועדת להכשרה וליווי של סטודנטים מצטיינים ובעלי מוטיבציה גבוהה, להנהגה, להשפעה, ליזמות ולהובלת שינוי במערכת החינוך. התוכנית מתקיימת ב-23 מכללות להוראה במדינה ישראל, מכל הזרמים והגוונים. כל מכללה בונה את התוכנית המכללתית הייחודית והמתאימה לה, כשלצידה מתקיים ממד ארצי משמעותי, המייצר שפה חינוכית ועולם תוכן חינוכי משותפים, מרחיב את ההיכרות עם מערכת החינוך ועם אוכלוסיות שונות, ובונה גאוות יחידה ותחושת שייכות למסגרת מצויינות רחבה ויוקרתית, שתלווה את המשתתפים בה גם לאחר כניסתם לשדה החינוך. 

תוכנית רוֹם במכללת אורות ישראל מציבה חזון של הצמחת נשות חינוך, שמתפתחות ומובילות בתוך מערכת החינוך, מתוך חיים אמוניים, שבהם המעגלים האישיים, המשפחתיים והמקצועיים מעצימים אלו את אלו. אנו רואים את נשות החינוך הללו מובילות ומשפיעות בחינוך, עם מבט אל כלל ישראל, מתוך העולם האמוני שבתוכו צמחו, ושמשתקף בהכשרתן במכללת אורות ישראל. 

מבנה וסדירויות: 

התוכנית המכללתית כוללת יום לימודים קבוע בשבוע – בימי ראשון בין השעות: 8:30-15:45.

התוכנית היא דינמית ומגוונת, מתקיימת בין כותלי המכללה ומחוצה לה - במפגשים, סיורים והתנסויות חינוכיות. לאורך שלוש השנים משתנה התדירות של הנוכחות הפיזית בתוכנית - בשנה א בכל שבוע, ובשנים ב ו-ג תדירות מאווררת יותר, לצד יותר למידה מרחוק ועבודה בפרוייקטים אישים או קבוצתיים. 

בשנה א מחליף יום הלימודים בתוכנית את יום הלימודים של קורסי החינוך לסטודנטיות במסלולים על יסודי וחינוך מיוחד (שאף הוא מתקיים ביום ראשון), ובשנים ב-ג זהו יום נוסף על המערכת הרגילה. לסטודנטיות במסלולים אחרים מהווים הלימודים בתוכנית רוֹם חלופה למספר מסויים של קורסים, אך לאו דווקא באופן שמחליף יום לימודים מלא. 

לסטודנטיות במסלולי מתמטיקה ומחול וכן סטודנטיות בתוכנית ההוראה של מדרשת הרובע מתקיימת תוכנית מקבילה במתכונת ייחודית. לסטודנטיות אלו יום ראשון הינו חלק מתוכנית ההכשרה של המסלול, ועל כן הן ישתתפו בתוכנית חדשה וייחודית שתתקיים בימי חמישי, בהרכב שכולל סטודנטיות משלושת השנתונים יחד – אחת לשבועיים במפגשים במיקומים משתנים, ולצד זה השלמה בלמידה מרחוק. 

הפעילות הארצית של התוכנית כוללת 6 קורסים לאורך שלוש השנים (כל קורס – 1 ש"ש) – 

בכל שנה יתקיימו שני קורסים באופן הבא: 'קורס ליבה' ארצי בן ארבעה ימים (הפזורים לאורך סמסטר א'). וכן קורס בחירה אחד, מתוך מספר קורסים שמוצעים על ידי המכללות השונות, (במהלך סמסטר ב' או בקיץ). 

הדרישה המרכזית בתוכנית הינה נוכחות רציפה ומלאה והשתתפות פעילה, משמעותית ומיטיבה בכל הפעילויות, וכן ביצוע המשימות בקורסים השונים. במהלך שלוש השנים ישנן משימות הדורשות יוזמה והנעה של תהליכים בשדה החינוכי – משימות אלו תופסות מקום מרכזי בתוכנית, והן אולי הכלי החשוב ביותר להתפתחות האישית שלכן במסגרת התוכנית. 

ההערכה בקורסים השונים היא הערכה מצטברת, הנקבעת על פי הנוכחות, ההשתתפות וביצוע המשימות. מטרת תוכנית רוֹם אינה להעמיס ולפרך. אנו רוצים ליצור אצלך חדוות למידה, הדורשת ממך השקעה ורצינות, אך מתגמלת במשמעות, בעניין ובסיפוק. 

 

 

 

 

הקבלה לתוכנית רוֹם  כוללת מספר שלבים: 

  1. תנאי הסף לתחילת המיונים לתוכנית הינו ממוצע בגרות בציון 102 ומעלה. 

  1. עם תחילת תהליך המיון תשתתפי במפגש מקוון קבוצתי (זום) ובו הסבר מפורט על התוכנית. 

  1. לאחר ההשתתפות במפגש תקבלי קישור לשאלון (google forms), אותו את מתבקשת למלא בתוך פרק זמן מוגדר, ובו בין השאר מובאות הנחיות לכתיבה של שני מסמכים: 

  • משימת למידה וכתיבה בנושא מתוך עולם החינוך (את תתבקשי לבחור באחד מתוך רשימה של מספר נושאים) 

  • מכתב מלווה, בו תציגי את עצמך בהקשרים של עולם החינוך. 

את המסמכים הללו תצרף המועמדת לשאלון, שיישלח אל מוביל התוכנית במכללה. המסמכים ייקראו על ידי סגל התוכנית במכללה, וייתכן שגם על ידי צוות תוכנית רוֹם הארצית. 

  1. בשלב הבא תזומני לראיון אישי במכללה עם אחד או יותר מסגל התוכנית המכללתית. 

  1. לאחר הראיון תישלחי למבחן מסילה – שהינו מבחן ארצי ייעודי למועמדים למבחני הוראה. המבחן מתקיים מרחוק, בשני חלקים המתקיימים במועדים שונים. 

שאלת התאמתך וקבלתך לתוכנית תיבחן לאחר כל אחד מן השלבים (משימות הכתיבה, הראיון האישי ומבחן מסילה), וכן במבט כולל בסיום כל התהליך. 

לאחר סיום כל השלבים תקבלי מן המכללה הודעה על קבלת או אי-קבלתך לתוכנית. במידה והתקבלת – תקבלי גם מכתב רשמי מן התוכנית הארצית, ובמקביל תתבקשי לחתום על התחייבות לעמידה בתנאי התוכנית. 

 

התנסות ייחודית 

לאורך שנות קיומה של התוכנית, מגיעות סטודנטיות רוֹם אל השדה החינוכי, ומתנסות באופן ייחודי בעבודה חינוכית חווייתית עם תלמידים בבתי ספר. סטודנטיות בשנתונים א-ב מחוייבות ב-30 שעות התנסות ייחודית בכל שנה. חלק משעות ההתנסות יתקיימו במסגרת הלימודים בימי ראשון באופן קבוצתי, ושאר השעות תתקיימנה במועדים הנוחים לכל סטודנטית. 

הסטודנטיות במחזור אשר מתחיל את לימודיו בשנת תשפ"ו – בהגיען לשנה ג – תשתתפנה בסדנה אשר תנחה אותן בחשיבה וקידום של יוזמה חינוכית בשדה, ועם ליווי של סגל התוכנית הן יוציאו את היוזמה החינוכית אל הפועל.  

בשנת תשפ"ו: 

ההתנסות של סטודנטיות שנה א תהיה בתחום אסטרטגיות הלמידה. הסטודנטיות ישתתפו בקורס סדנאי בהיקף של 1 ש"ש, בהנחיית גב' הודיה הורביץ, ובמסגרתו יעמיקו בתחום ויבנו סדנאות להוראת כלים באסטרטגיות למידה. הסטודנטיות ינחו תלמידים בסדנאות אלו – זוג סטודנטיות בקבוצה של 5-8 תלמידים. בראשית הדרך ההנחיה תאורגן באופן קבוצתי, ביום מרוכז (או יומיים) במספר בתי ספר, ולאחר מכן ייזמו הסטודנטיות (באופן פרטני, בזוגות או בקבוצות קטנות) פניה לבית ספר בסביבתן, וינחו בו קבוצות תלמידים בתהליך מתמשך על פני מספר שבועות, בשעות הנוחות להן ולבית הספר. 

ההתנסות של סטודנטיות שנה ב תהיה בתחום הלמידה הרגשית-חברתית (SEL). הסטודנטיות ישתתפו בקורס סדנאי בהיקף של 1 ש"ש, בהנחיית ד"ר יעלה קסלר, ובמסגרתו יעמיקו בתחום ויבנו סדנאות בלמידה רגשית-חברתית. הסטודנטיות ינחו תלמידים בסדנאות אלו – זוג סטודנטיות בקבוצה של 5-8 תלמידים. בראשית הדרך ההנחיה תאורגן באופן קבוצתי, ביום מרוכז (או יומיים) במספר בתי ספר, ולאחר מכן ייזמו הסטודנטיות (באופן פרטני, בזוגות או בקבוצות קטנות) פניה לבית ספר בסביבתן, וינחו בו קבוצות תלמידים בתהליך מתמשך על פני מספר שבועות, בשעות הנוחות להן ולבית הספר. 

 

 

 

 

 

ההשתתפות בתוכנית רום כוללת 30 שעות מעורבות קהילתית בכל שנה. על שעות אלו את זכאית למלגה בסך 4,500 ₪ - מעבר למלגת שכר הלימוד. 

במסגרת המעורבות הקהילתית את מוצאת את מקום ההתנדבות שאת מעוניינת בו, על פי התנאים הבאים: 

  • התנדבות 'עם אנשים' – תלמידים בבי"ס, ילדים עם צרכים מיוחדים, משפחות שכולות, קשישים וכד'. 

  • התנדבות תהליכית לאורך השנה – שעה-שעתיים בשבוע (במקרים ייחודיים תאושר התנדבות משמעותית במינונים מרוכזים יותר. בכל מקרה – בהתנדבות של מס' ימים רצופים לא מחשבים את כל שעות היממה) 

  • התנדבות דרך גוף רשמי – בית ספר, עמותה, רשות מקומית וכד'. בסיום ההתנדבות יש צורך לקבל מגוף זה אישור חתום על ביצוע שעות ההתנדבות. 

במסגרת תוכנית רוֹם את תשתתפי בפעילות ארצית, בהיקף של 6 ש"ש. 

לכל שנתון נושא שנתי בפעילות הארצית: שנה א' – מנהיגות חינוכית. שנה ב' – מערכת החינוך והחברה הישראלית. שנה ג' – יזמות בחינוך. בכל שנה את תשתתפי בשני קורסים, העוסקים בנושא השנתי – ובנויים באופן הבא: 

  • קורס ליבה (1 ש"ש) – קורס אותו לומדים כל הסטודנטים והסטודנטיות של תוכנית רוֹם מאותו השנתון בכל המכללות. הקורס מתקיים בקבוצות מקבילות במוקדים שונים ברחבי הארץ. את תשובצי עם מספר סטודנטיות נוספות מן המכללה באחת מן הקבוצות – על פי קרבה גיאוגרפית. הקורס כולל 4 ימים: 3 ימים בקבוצת הלימוד בימים שונים בשבוע לאורך סמסטר א' (תאריכים אחידים לכל הקבוצות), ולאחריהם יתקיים הכנס הארצי של השנתון, שיהווה את היום הרביעי והמסכם של הקורס. 

  • סמינר בחירה (1 ש"ש)– קורסים וסדנאות המוצעים על ידי המכללות השונות ועוסקים בנושא השני מתוך נקודות מבט או דיסציפלינות ייחודיות. את תשתתפי באחד מהם על פי בחירתך. לכל קורס מבנה ותאריכים משלו – 3-4 ימים (מפוזרים או רצופים, לאורך סמסטר ב' או בחופשת הקיץ, לעיתים יחד עם יחידות מקוונות). 

מטרת הפעילות הארצית הינה, בין השאר, יצירת שפה חינוכית משותפת לכלל משתתפי התוכנית, וכן היכרות משמעותית עם מגוון תפיסות וסגנונות חינוכיים. הרכב הקבוצות בקורס הליבה יישאר לאורך 3 השנים, כך שיווצרו קבוצות השתייכות משמעותיות בין-מכללתיות. 

ההשתתפות בפעילות הארצית הינה חובה – וקודמת ללימודים הסדירים במכללה. במקרה של התנגשות עם יום לימודים במכללה - ההיעדרות מן הקורסים במכללה תיחשב להיעדרות באישור. במקרה של התנגשות עם יום של עבודה מעשית – לא תידרש השלמה, במקרה של היעדרות אחת בסמסטר (מעבר לכך – תידרש השלמה). 

לו"ז שנתי

  1. הלוחות הבאים כוללים את ימי רגב המרוכזים (ימי חמישי), בטבלה נפרדת לכל שנתון – חפשי את הלוח של השנתון שלך.
  2. בלוחות מופיעים כל ימי חמישי של שנת הלימודים, כולל החופשות (ברקע אפור).
  3. בלוח של שנתון א נכללים ימי הפעילות הבין מכללתיים (4 ימים לאורך השנה – 3 ימי קורס בין מכללתי + כנס ארצי) – רובם לא בימי חמישי.
  4. בלוחות של שנתונים ב-ג לא מופיעים ימי הפעילות הבין מכללתיים. ימי הכנסים הארציים יופיעו לאחר שנעודכן בתאריכים. ימי הפעילות בקורסים הבין מכללתיים לשנים ב-ג משתנים מקורס לקורס, ואתן תעודכנו על כך באופן ישיר.
  5. ככלל – שעות הפעילות בימי חמישי הן 8:30-16:00, אלא אם כן קיבלת הודעה אחרת. לימי הסיור, וכן לימי הפעילות הבין מכללתית לו"ז שונה, עליו תעודכנו באופן ספציפי.
  6. כל תכנית היא בסיס לשינויים – אנו מקווים שיהיו כמה שפחות שינויים, במידה ויהיו שינויים הם יעודכנו בטבלאות, ובנוסף תקבלי הודעות ועדכונים בערוצים המקובלים.
  7. בימי הפעילות של  רגב יופעלו בדרך כלל הסעות ייעודיות עבור סטודנטיות רגב. פרטים בהודעות שוטפות.
  8. המלצה חשובה: נהלו יומן משלכן (ליומן און-ליין –  googleoutlook – יש יתרונות רבים) ושבצו בתוכו את ימי רגב. כך לא תופתעי, והרבה מאוד שאלות ובעיות יבואו על פתרונן עוד בטרם באו לעולם...

תוכנית מדורגת תלת שנתית

במהלך שלוש שנות רגב תבני את, הסטודנטית, את עצמך כאשת חינוך, באופן מדורג ומושכל, במעגלים ההולכים ומתרחבים - מפיתוח אישי, דרך התפתחות מקצועית חינוכית, ועד להיפתחות אל החברה הסובבת מהזווית של אנשי ונשות חינוך.

העשייה החינוכית במהותה בנויה על תהליכים מתמשכים ומעמיקים. כמו גם הכשרתם של אנשי החינוך, שהיא כשלעצמה מעשה חינוכי משמעותי ומורכב. בכך יהווה התהליך אותו אותו את עוברת במסגרת רגב, דיגום (modeling) לתהליכים שתובילי בעתיד בע"ה בשדה החינוך.

מודל זה של מעגלים בא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים בעקרונות:

  • שנה א: אני מול עצמי - פיתוח אישי, עיצוב זהות, התבוננות ושיח.
  • שנה ב: אני מול התלמידים - פיתוח מקצועי, רכישת כלים בתחומי למידה-הוראה-חינוך, חדשנות פדגוגית.
  • שנה ג: אני מול הכלל - הכרת החברה הישראלית, מגזרים, תרבויות, אתגרי חינוך ודרכי התמודדות, בנוסף להכנה הנדרשת לקראת היציאה לשדה, מערכת החינוך.

הקורסים

בזעיר אנפין, יתקיימו מעגלים אלו גם בתשתית של קורסי רגב עצמם. בכל קורס בתוכנית נחפש כיצד תַפְנֶה הלמידה בקורס אותך אל עצמך, אל אישיותך, ותעורר בך חוויה משמעותית; כיצד תרכשי מיומנות וכישורים לעשיה החינוכית; וכיצד תִפְתַח לך הלמידה צוהר אל עולם שלא היכרת, תקנה לך אפשרויות להתפתחות בעתיד החינוכי המקצועי, ותחזק אצלך את המחוייבות אל הכלל.

קורסי רגב הינם ייחודיים, הן בתוכנם והן בדרך בה הם נלמדים. הקורסים, מלבד היותם מתייחסים לתכנים של הכשרה מקצועית מיטבית, מהווים בעצמם דיגום (modeling) ללמידה חדשנית, חווייתית, מגוונת ומפעילה, הבונה את יכולותיהם של הלומדים, ויוצרת אצלם תחושת מסוגלות.

בין הקורסים ישנם קורסי בחירה – שני קורסים מקבילים באותן משבצות זמן, אשר תוכלי לבחור באיזה מהם שתרצי, על פי נטיית לבך.

יומן מסע

במטרה להטמיע את מודל המעגלים בתוך שגרות החשיבה של הסטודנטיות, ומתוך רצון ליצור מסגרת הוליסטית לתוכנית, אנו בונים מסגרת של מישוב רפלקטיבי אשר תלווה כל אחת מפעילויות רגב – קורס או התנסות, ותזמן לך את ההתבוננות במה שחווית וקיבלת מן הפעילות – במעגל ההתפתחות האישית, במעגל ההתפתחות החינוכית המקצועית ובמעגל של המבט החוצה והשאיפה להתרחבות. המשובים הרפלקטיביים שתמלאי ותאספי לאורך הדרך, יבנו בהדרגה מעין יומן מסע של ההכשרה שאת עוברת ברגב, ויאפשרו לך מבט רחב על המסלול שלך – תוך כדי הצעידה בו, ועם הגיעך לסיומה של התוכנית וכניסתך לעולם החינוך בפועל.

תמציות הקורסים:

 שנתון א'

אני ואנחנו – פתיחת יום – ד"ר יהודית כהן (רכזת שנתון א')

בתוכנית רגב יש סטודנטיות, שמביאות איתן עולמות שלמים – כשרונות, חלומות, ערכים וסיפורים. בתוכנית רגב אין רק סטודנטיות, אלא גם קבוצה-קהילה, שיש לה חיים ודינמיקה משלה.

ימי הפעילות ברגב ייפתחו בכל שבוע בדבר מה שתביא עמה אחת הסטודנטיות (או שתים) – סיפור, שיתוף, הפעלה, דיון, או יצירה – מתוך עולמה. באופן זה תוכל כל סטודנטית להתבונן על עצמה, יוכלו הסטודנטיות להכיר לעומק אלו את אלו, ותוכל להיבנות קבוצה וקהילה שתעצים את המשתתפות בה לאורך שנות ההכשרה ובהמשך הדרך החינוכית.

עולמו של התלמיד: פרוייקט שורשים –  ד"ר חיים אלבוים

במסגרת הסדנא יתנסו הסטודנטיות בפעילויות חקר המערבות את עולמן שלהן, המתבססות על ליקוט מידע ומקורות מן הבית והמשפחה, ועל תהליכי חקר אותנטיים – גיאוגרפיים, היסטוריים, לשוניים ועוד, בעזרת מאגרי מידע זמינים ברשת, אשר ייצרו תוצרי רשת מתקדמים ובעלי משמעות. ההתנסות תעורר סקרנות, תפתח מיומנויות חקר, כתיבה ושליטה בכלי רשת רלוונטיים (מאגרי מידע, כלי חיפוש ופלטפורמות להצגת מידע), ותמשיך את ההתרחשויות הפדגוגיות אותן חוו, כך שיוכלו ליישמן בצורה מיטיבית בהנחיית התלמידות, ובשדה החינוך בכלל בהמשך דרכן.

מועדון קוראות חינוך – ד"ר נעמה בינדיגר

מה אנו יודעות על חינוך? מה אנו חושבות על חינוך?

במסגרת 'קוראות חינוך' סטודנטיות שנה א יעמיקו את היכרותן עם סוגיות תיאורטיות ומעשיות בעולם החינוך. כל זוג סטודנטיות יבחר מתוך עניין וסקרנות ספר הגות אחד העוסק בחינוך (מתוך רשימה מוצעת, או ע"י חיפוש עצמאי) וכהמשך לקריאה מעמיקה בספר, ינהל דיון (וישתתף בדיונים של זוגות אחרים) בנושאים עיקריים מתוך הספרות שנקראה.

באופן זה יתנסו הסטודנטיות ויחלו לפתח את הזהות המקצועית-חינוכית שלהן, את תפיסותיהם בנושאים חינוכיים שונים ואת מערכת הערכים החינוכית שלהן, וכן ירכשו מיומנויות של ניהול דיון והנחיית קבוצות (בעזרת דגמי הנחיה שיוצגו ויתורגלו בקורס).

החלק האחרון של הקורס יוקדש לתוצר יצירתי של כל זוג, שיציג ויזואלית קונפליקט או דיון משמעותי ומעורר השראה מתוך ספר ההגות החינוכית אותו הן קראו ועליו הן ניהלו את הדיון. בשנים קודמות יצרו הסטודנטיות בעקבות הקורס סדרת כרזות, סדרת סרטונים וערכת קלפי שיח חינוכיים

השלבים כולם יחשפו את הסטודנטיות ללמידה מבוססת פרויקטים (PBL), כולל שיקוף שלבי הלמידה ויתרונותיה. 

כיצד אני לומדת? – סדנא באסטרטגיות למידה + התנסות ייחודית – גב' הודיה הורביץ

(חובה. יום ה', סמסטר א', 13:00-16:00, 5 מפגשים + יום התנסות מרוכז + התנסות עצמאית)

בשנים האחרונות, בעקבות השינוי בחוק החינוך המיוחד, מתרחבת המגמה של שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. עובדה זו מחייבת שינויים בדרכי הכשרתם ותפישתם החינוכית של אנשי חינוך, ובהיכרות שלהם אם אסטרטגיות למידה שונות ויישומם בכיתה.

בסדנא זו יפגשו הסטודנטיות את האסטרטגיות השונות ללמידה – קודם כל מתוך האופן שבו הן עצמן לומדות. כל סטודנטית תתנסה ותחווה בצורות שונות, תדע להמשיג אותן, ולהבין מהן אסטרטגיות הלמידה המועדפות עליה, ומהן הסיבות לכך. זאת – כמבוא להבנה של ההטרוגניות של הלמידה בין תלמידי הכיתה, ואת הצורך בשימוש באסטרטגיות שונות ומותאמות לתלמידים השונים.

מטרת הסדנא להגדיל את ארגז הכלים במיומנויות ואסטרטגיות למידה בכיתה ההטרוגנית - כל המפגשים כוללים הקניה של ידע לצד ומתוך התנסות חוויתית ועבודה סדנאית בשילוב סרטונים ותרגילים. כל אחד מהמפגשים כולל היבטים תיאורטיים והיבטים יישומיים. כחלק מהלמידה היישומית – ילמדו בכל מפגש כלים פרקטיים לעבודת המורה.

הסדנה מלווה את ההתנסות הייחודית של שנה א, שראשיתה ביום מרוכז של כלל הסטודנטיות בשלושה בתי ספר, והמשכה בתהליך עצמאי מתמשך בבית ספר לבחירת הסטודנטיות.

סדנת אימון חינוכי א: הנעה ללמידה – ד"ר טל הרשושנים

 

בונים זהות ציונית דתית – הרב ד"ר יונה גודמן

החכם מכל אדם אומר "באין חזון ייפרע עם" (משלי כט). מכאן עולה גם ההפך: בעזרת חזון – ייבנה עם. וגם כיתה. וגם תלמיד או תלמידה. הרבה לפני כללי הכיתה או המשמעת, צריך לטפח אצל תלמידינו חזון. חזון ציוני-דתי, חזון של החמ"ד. כדי לחנך היום צריך משמעות ולא רק משמעת.

אך מהו החזון? איך נטפח משהו שאצלנו לא מבורר?

בשאלות אלו נעסוק בקורס, אשר יחולק לשני חלקים. בחלק הראשון, נלמד מן המקור, בעזרת עיונים ודיונים, על דרכנו הציונית דתית, שורשיה ומאפייניה. בחלק השני נעסוק בסוגיות בוערות הניצבות על סדר יומה של הציונות הדתית, ונבחן יחדיו את השאלה – כיצד בונים זהות? זהות שיש לה שורשים יציבים, אך גם פתוחה לשאלות ולתהיות...

מה תפקיד המחנכת, ומה מצופה מהתלמידה, בבואה להעמיק במשנת דורנו...?

הקורס ייבנה בגישה סדנאית, ותלווה דיונים בתצורות מגוונות שאף מהם נוכל ללמוד. זאת במקביל להיכרות עם "תוכנית הבגרות הגמישה" החדשה שהושקה בתחילת שנה זו; היכרות שתשולב בצורה אינטגרלית בעת הלמידה.

בין הנוער לבינינו – קורס סיורים – הרב ד" ר יונה גודמן

הקורס יורכב משלושה ימי סיור מלאים ומרוכזים, כל אחד בשלב אחר בשנה. שני הסיורים הראשונים יפגישו אותנו עם תופעות קצה:

ביום הסיור הראשון, נסייר ונפגוש את 'נוער הגבעות', עם דגש על מפגש עם הנערות. ננסה להקשיב לאידיאולוגיה שלהם ולתפיסותיהם בדבר פועלם ותפקידם, ולהתבונן מזוויות שונות על התופעה ועל הנערים והנערות.

ביום הסיור השני, נצא בשעות הערב לכיכר ציון ולכיכר החתולות בירושלים, נרד ל"זולה של חצרוני", וננסה להבין כיצד נוער מרקעים שונים מגיע לרחוב ומה מקומה של מערכת החינוך בתופה זו.

בסיור השלישי והאחרון, נסייר בשני בתי ספר 'רגילים' מן החינוך הממלכתי-דתי, שכל אחד מהם דומה לעשרות או מאות בתי ספר אחרים - בית ספר תיכון ממיין והומוגני ובית ספר מקיף, הטרוגני,המקבל את כל המעוניינים ללמוד בו. נשוחח עם המנהלים, ניפגש עם תלמידים ותלמידות, וננסה להבין את התפיסה החינוכית שמניעה כל אחד משני המוסדות.

כל זאת, כרכיב נוסף בבניין ה'אני מאמין' החינוכי שלנו, הן ביחס לתכנים שעלינו לצקת והן ביחס להרכב ראוי של כיתה ומוסד. והכל, כחלק ממסע שהוא לא רק אל ה'נוער', אלא גם לתוכנו פנימה...

בין המילים לבין עצמי: כתיבה מתוך התבוננות עצמית - ד"ר סמדר פלק פרץ

בקורס "בין המילים: קריאה וכתיבה יוצרת" נתנסה בקריאה ובפרשנות של טקסטים ייחודיים ממסורת הספרות העברית ומסביב לעולם, כאשר מטרתנו המובילה היא התבוננות בקיום האנושי ובהווייתו באמצעות היצירה הספרותית. בנוסף, נתנסה בכתיבה פרשנית של טקסטים ספרותיים בעקבות מקורות יהודיים, מתוך הבנה והכרה כי יצירתיות בכתיבה מהווה חלק משמעותי מן הכישורים הנדרשים להוראה ולביטוי עצמי בעולם המודרני, בו מזמנת הטכנולוגיה העכשווית במות שונות ומאפשרות לכתיבה ולהבעה של רעיונות, מחשבות והגיגים.

במהלך הפרוייקט האישי בסיום הקורס, נכתוב סיפורי ילדים מקוריים בהשראת מקורות יהודיים: פתגמים, מדרשים וסיפורי חז"ל. לצורך כך נכיר תוכנה ייעודית, ואת איורי הסיפורים ניצור כגרפיקה ממוחשבת שהתקבלה באמצעות כתיבת שאילתות ממוקדות (Prompts) בתוכנות בינה מלאכותית (AI).

סדנת כתיבה יוצרת - הרב ליאור אנגלמן

הספרות פונה אל מקומות בנפש אשר הלמידה הרגילה מגיעה אליהם הרבה פחות. יכולת של כתיבה ספרותית עשויה לפתח אצל התלמידים עולם פנימי מפותח ורגיש, ולהוות מרכיב משמעותי ביותר בבניית אישיותם.

קורס זה מאפשר לסטודנטיות להתנסות בכתיבה יוצרת, ולרכוש כלים בסיסיים לכתיבה – עבור עצמן ולשימוש עם התלמידים בעבודתן החינוכית.

הקורס נערך במתכונת של סדנא. בתחילת כל מפגש נלמד באופן תאורטי עיקרון אחד הקשור ביצירת סיפור או שיר. לאחר מכן בעזרת תרגילי כתיבה, פשוטים בתחילת הקורס ומורכבים בהמשך, יכתבו הסטודנטיות יצירה משלהן. היצירות ייקראו במהלך הסדנא ומתוכן נלמד כיצד להתקדם ביצירה וכיצד לרתום תלמידים ליצירה משלהם.

 

שנתון ב'

סדנת למידה רגשית-חברתית (SEL) – ד"ר יעלה קסלר (רכזת שנתון ב')

מורה משמעותית מקנה לתלמידיה מיומנויות שונות שיתנו להם כלים להתמודדות ולהצלחה בחיים. קבוצת מיומנויות חשובה ומשמעותית נקראת 'למידה רגשית-חברתית (sel). מחקרים מראים קשר חזק בין יכולות אלו לבין הצלחה בלמידה, רווחה רגשית ושילוב מוצלח בעולם העבודה והחברה. בנוסף מיומנויות אלו מופיעות כחלק מדמות הבוגר שעוצבה על ידי משרד החינוך על מנת להכין את התלמידים כראוי להתמודדות עם עולם דינמי ומשתנה. בית הספר מהווה מעין חדר כושר חברתי בו המורה מלמדת ומאמנת את תלמידיה במיומנויות אלו, ובכך מקנה להם כלים להתמודדות חברתית, ניהול מערכות יחסים, מודעות עצמית וקבלת החלטות אחראיות.

בקורס זה הסטודנטיות יתנסו הסטודנטיות בלמידה רגשית חברתית בעצמן, וירכשו לעצמם בעזרת מודלינג את הידע על מיומנויות אלו, את הדרכים לבניית מערכים בתחום זה והוראתם בכיתה, ואת הדרכים לשלב מיומנויות אלו בתוך תוכניות הלימודים הקיימות.

 

התחדשות פדגוגית - ד"ר נעמה בינדיגר

קורס זה מבקש להכשיר את הסטודנטיות לעשייה הפדגוגית החשובה של עבודת ההוראה מתוך תפיסה של חדשנות פדגוגית בדגש למידה משמעותית-פעילה. הקורס יתקיים במודלינג של למידה פעילה והוראה דיאלוגית: התנסות חוויתית קונקרטית, רפלקציה, המשגה ויישום. בדרך זו יוטמעו הכלים והעקרונות העומדים מאחוריהם, והסטודנטיות ירכשו בטחון בהפעלתם ומוטיבציה לכך. 

הקורס בנוי מארבע ימי לימוד מרוכזים שיוקדשו לכלי למידה פעילה שונים. הלמידה כולה תלווה בשיח פתוח והתבוננות פנימית רפלקטיבית על תהליכי הלמידה. הסטודנטיות יבינו את אופייה של הלמידה הפעילה, חשיבותה ורכישת כלים ליישומה ביתר קלות ובשיטתיות.

חינוך אל מול אתגרי התקופה- הרב ד"ר יונה גודמן 

חינוך נוער דתי הוא משימה מורכבת ומאתגרת. עזבנו תפיסות חינוכיות של העבר, שנתפסו כמיושנות וכמסגרתיות מדי – אך מהן החדשות? כיצד מנהיגים את היחיד ואת הכיתה, בעידן פוסט-מודרני רווי אתגרים ותהליכי 'רצף' שונים?

הקורס יחולק לשני חלקים. בחלק הראשון נבחן יחדיו את השאלה כיצד מחנכים נוער בימינו? מהם תהליכי העומק התרבותיים המאפיינים נוער דתי לגווניו, ומהו תפקידנו החינוכי נוכחם. בחלק השני נבחן מספר תופעות עכשוויות ממוקדות ואת דרכי ההתמודדות איתן.

במסגרת הקורס נבחן יחדיו היכן מאפייני הדור מתגלים גם אצלנו, ואלו כוחות אנו מפתחים בעזרת דיאלוג משמעותי עם בני הנעורים. זאת בצד הבנה עמוקה של הצורך להכין את תלמידינו לחיות בעולם המתחדש, וממילא, את הצורך לבנות שיעורים ודרכי למידה מותאמות לשפת הדור.

סדנת אימון חינוכי ב: התמודדות עם מצבי לחץ – ד"ר טל הרשושנים

 

למידה רב ממדית בסביבה חדשנית + התנסות – הדר בן ארצי

בקורס יוכשרו הסטודנטיות תוך התנסויות שונות בהובלת תלמידים באופן המותאם למציאות של המאה ה-21. הסטודנטיות יחזקו את ההבנה שלהן אודות הצורך בהוראה מותאמת וכן יחזקו את הרצון שלהן להשתמש בשיטות הוראה אלה. הסטודנטיות יחשפו ויתנסו בשיטות הוראה חדשנים, הן יבנו תהליכי למידה חדשניים ויעבירו אותם לתלמידים בחט"ע. שיטות ההוראה יכללו הטמעת מיומנויות בתהליכי הלמידה וההערכה, הערכה מעצבת ופדגוגיה רב מימנית ורב תחומית. הסטודנטיות יהוו קהילה לומדות ויסייעו לעצמן וזו לזו ללמוד מתוך ההתנסויות שלהן.

 המפגשים יתקיימו בתיכון ציטלין בת"א, בו יחשפו הסטודנטיות בין היתר, להוראה בסביבה הטרוגנית  ורב תרבותית הרואה בחינוך הפסיפס הישראלי יחד אידיאל.

מפקחים פותחים דלת - רחל וייסברד (הפיקוח על החמ"ד)

נקודת המעבר שבין עולם הלמידה לעולם העבודה עלולה להוות נקודת משבר עבור פרחי ההוראה ולפגוע בקליטה מיטבית והשתלבות במערכת החינוך. אנו מאמינים שמפגש של מפקחות ומפקחים עם פרחי הוראה כבר בשלב הלמידה עשוי לסייע בנקודת משבר זו. היכרות טובה יותר של מפקחות ומפקחים עם פרחי ההוראה – חששותיהם, ציפיותהם, שאיפותיהם תוכל לסייע בהתאמה טובה יותר של המערכת לפרחי ההוראה, ולהבנה טובה יותר של פרחי ההוראה את מאפייני המערכת והדרך בה היא פועלת. היכרות אישית של פרח הוראה עם מנהיגות בכירה (מפקח) יש בה בכדי לחזק את החוסן והמוטיבציה של פרח ההוראה להתמודדות עם משברי הכניסה לתפקיד (תחושת שייכות ומסוגלות, אכפתיות והכלה כמרכיבים מרכזיים של מוטיבציה וחוסן). אנו מציעים קורס סמסטריאלי בן 12 יחידות (שש מפגשים * 2 יחידות) שיעסוק בנושא של זהות אישית ומקצועית לקראת הכניסה לעולם העבודה.

בתי ספר ייחודיים - ד"ר ענת שנקמן

בקורס זה מסיירות הסטודנטיות במוסדות ייחודיים, ונחשפות לסביבות חדשות ומושגים חדשים בעולם החינוך.

יום סיור אחד מוקדש לחינוך המיוחד המשלב, ובמסגרתו מסיירים בבית ספר שחרט על דגלו את השילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים, וכן ביישוב שהוא למעשה קהילה המשלבת בעלי מוגבלויות.

יום סיור שני מתקיים בבית ספר ובפנימיה לנערות בסיכון, בו מופעלת שיטה חינוכית מרתקת המעצימה את הנערות, ומאפשרת להן להתנסות, לחוות ולהתקדם בהדרגה בקבלת החלטות ואחריות על חייהן ובחירותיהן, במהלך שנות הלימודים ולקראת יציאתן לעולם הבוגרים.

יום סיור שלישי עוסק בשיטות חינוך מתקדמות, ומתקיים בבית ספר דמוקרטי ובבית ספר סביבתי, אשר להם תפיסות חינוכיות שונות ומרתקות.         

מטרת הקורס לעורר בסטודנטיות השראה בכל הנוגע לעיסוק בחינוך, לפתח את החשיבה ולפתוח את הלב לקראת עשייה חינוכית משמעותית. הקורס מעודד לחשוב 'בגדול', ומציף מגוון אופני למידה והוראה אפשריים. בסיום כל סיור ישנה מטלה הדורשת מצד הסטודנטית חשיבה מעמיקה - מה נגע בה ומה גרם לה התנגדות או לא התאים לה, והאם ומה היא רוצה/יכולה להביא בזעיר אנפין מתוך החוויה שבסיור, אל בית הספר בו היא תהיה מורה.

שנתון ג'

ההיסטוריה של החברה בישראל - ד"ר חיים אלבוים

קורס זה עורך היכרות מעמיקה של הסטודנטיות עם החברה במדינת ישראל, ומתמקד בציר המרכזי שלו, על שני היבטיו: העדתי (יוצאי אירופה – יוצאי ארצות האיסלאם) והחברתי (מרכז – פריפריה). הקורס מחבר בין סיפורי משפחה וקהילה המוכרים לסטונדטיות או כאלו שהן מגלות במהלך הקורס, ובין הידע המחקרי, ומתבסס על פעילויות חקר שוטפות ועל מפגש עם מקורות ראשוניים מגוונים. בין מטרות הקורס – היכרות עם החברה הישראלית ואתגריה, חיבור רגשי וערכי לעיסוק וללמידה בנושא, ויצירת תחושת שייכות ובניית זהות מתוך ההיכרות עם סיפורי המשפחות של הסטודנטיות וחיבורם לידע ההיסטורי המחקרי.

בעקבות החברה בישראל - קורס סיורים - ד"ר חיים אלבוים

בקורס זה נפגשות הסטודנטיות עם פנים שונות וגוונים שונים של עם ישראל במדינתו, בדגש על היבטים הקשורים בתחום החינוך. הקורס עוסק בסוגיות אקטואליות בחברה הישראלית ובשורשים ההיסטוריים שלהם, וזאת באמצעות סיורים, מפגשים, סדנאות התנסות ועיון במקורות. מטרת הקורס, מעבר להיכרות ולרכישת ידע – קבלת השראה מדמויות העוסקות באתגרים חברתיים וחינוכיים, והעלאת מוטיבציה לעיסוק עתידי באתגרים אלו.

במסגרת הקורס מתקיים יום עיון אודות מרכז ופריפריה במדינת ישראל כיום, ובעקבותיו סיור לירוחם, בו פוגשים את מוסדות חינוך, אנשי חינוך ותלמידים, ופוגשים פנים שונות ומרתקות של המתרחש היום בחינוך בפריפריה. יום סיור נוסף מתקיים בקריית גת, במרכז מבקרים שהוא למעשה חווה חקלאית המשמרת את מסורת יהודי ביתא ישראל, ובה מתקיים פרוייקט חברתי מרתק – תעסוקה לדור המבוגר בחקלאות המסורתית שהביאו עמם מאתיופיה. ביום זה פוגשים פנים שונות של העדה – החיים באתיופיה, סיפורי עליה, אתגר הקליטה וההשתלבות, סוגיית מבנה המשפחה והתמורות שחלו בו, ואתגרי החינוך של הדור השני והשלישי לעליה. יום הסיור האחרון אל השכונות החרדיות בירושלים, מתקיים באופן עצמאי, עם מפגשי זום לפני ואחרי הסיור, וכולל דף הנחיה והתבוננות, הדורש כתיבה תוך כדי ובעקבות הסיור.

המורה שאני - ד"ר נעמה בינדיגר (יועצת השמה שנה ג')

רגע לפני הכניסה להוראה – זהו הזמן להדגיש את העקרונות החשובים ביותר בחינוך וכן לחזק ולברר את ההיבטים בעבודת המורה שעוד זקוקים לליבון. קורס זה יתן מענה לשני היבטים אלה. הקורס יעסוק בכוח החינוך החזק ביותר שהוא הבניין האישי שלנו, כלומר הזהות המקצועית ומידות הנפש שלנו. הלמידה תתקיים בימים מרוכזים, בחברותא ובעבודה קבוצתית באופן סדנאי ותלווה בכתיבה רפלקטיבית של הסטודנטיות.

הלמידה תכלול שלושה צירי למידה שיבואו לידי ביטוי בכל אחת מיחידות הלימוד: מידות הנפש, הכנה מנטלית להוראה וליבון נושאים שהסטודנטיות ביקשו בשאלון האישי. בין הנושאים שילמדו יהיו: חיזוק תודעת שליחות; אמון, סבלנות, הקשבה עצמית ונתינה; אהבת התלמיד והתמודדות עם כשלונות.

בנוסף הקורס יאפשר לסטודנטית לפתח מודעות ולגבש דעה ביחס לנושאים השונים כך שהסטודנטית תוכל להכין את עצמה לעבודת ההוראה בהיבטים שהיא מרגישה שזקוקים לבירור וליבון. למידה זאת תעשה באמצעות שאלונים אישיים בהן יוכלו הסטודנטיות לבחור במה ירצו להעמיק וינתן לך מענה ביחידת הלימוד המתאימה.

במסגרת מפגשי הקורס יינתן מענה גם לתהליך הליווי הקבוצתי של הסטודנטיות לק (מעבר לתהליכי הליווי האישי, שיתקיימו בזמנים אחרים).

סדנת אימון חינוכי ג: ניהול קריירה במציאות מרובה משימות – ד"ר טל הרשושנים

סדנה זו מהווה המשך לסדנת האימון החינוכי משנה ב'. במסגרתה יכירו הסטודנטיות – שיבחרו להעמיק ולהתפתח בתחום זה – כלי אימון נוספים, יתנסו בהם, יבינו את יישומם בעבודה עם תלמידים, ואף יוכלו להתנסות בהפעלתם במסגרת העבודה המעשית שלהם בשנה זו.

הכלה והשתלבות של ילדים עם צרכים מיוחדים – גב' הודיה הורביץ

 

 

ליווי סטודנטיות רג"ב בהשמה

בתכנית רג"ב אנו מאמינים במבט הוליסטי על הלומד - עלינו לא רק להקנות לו ידע ומיומנויות להוראה, אלא גם לראותו כאדם, על כישוריו, אתגריו ולבטיו. מתוך מבט הוליסטי זה יש לכל שנתון מרצה מלווה, שיוזמת מפגשים ושיחות עם הסטודנטיות ומהווה כתובת לפניות שלהם, בכל נושא שירצו.

ליווי שנתון ג' כולל ליווי קבוצתי ופרטני, כמו לכל שנתון, לצד ליווי ייחודי- בתהליך ההשמה בעולם העבודה בהוראה.

הליווי בהשמה מתנהל בשני צירים- סדנאות קבוצתיות ומפגשים פרטניים:

הסדנאות הקבוצתיות עוסקות בנושאים הבאים: הכנה נפשית לכניסה להוראה, איך מאתרים ובוחרים עבודה, כתיבת קו"ח ושליחתם, ראיון עבודה ותהליך קבלת החלטה, הכנה מעשית לשנה"ל כמורה, זכויות המורה ותלוש השכר.

המפגשים האישיים, מתקיימים באופן סדיר ומכוונים על פי רוב לנושאים הבאים: מה תוכניותיך לשנה הבאה מבחינת מקום מגורים וסביבה, איזה סוג בי"ס את רוצה, מה האפשרויות בסביבה, מה חשוב לך ומה התעדוף שלך, חיזוק ודיוק לקראת ראיון, קבלת החלטות שקולה.

יועצת ההשמה זמינה לסטודנטיות בכמה אופנים: פנים אל פנים בקורס הנלמד יחד בסמסטר ב' (לשאלות קבוצתיות בקורס, ושאלות אישיות לפני ואחרי), בדוא"ל, בווצאפ, בשיחות טלפון ובמפגשי זום. כל הערוצים הללו שימושיים מאוד. סטודנטיות פונות ונעזרות הרבה, ב"ה.

ובנימה אישית, אני מאמינה מאוד ביעוץ השמה. שנים רבות חיכיתי ש'תיוולד' פלטפורמה זו, כך אנחנו לא רק מכשירים את הסטודנטיות לקראת עולם ההוראה, אלא ממש מלווים אותן בשער הכניסה, באהבה, בתבונה ובאמון.  

ד"ר נעמה בינדיגר, יועצת השמה.

 

 

 

 

 

שנת הלימודים תשפ"ו מביאה אלינו חידוש – 'מקצועיים ברוֹם'. המצויינות שלנו לא נשארת רק בגבולות לימודי החינוך הכלליים, אלא נכנסת אל תוך המסלולים וההתמחויות של הסטודנטיות.

בשנה זו, סטודנטיות שנה ב ילמדו קורסים בתחומי הדעת שלהן בהיקף 2 ש"ש במסגרת תוכנית רג"ב. הקורסים הללו נלמדים בקבוצות קטנות (עד 7 סטודנטיות), ומונחים על ידי מרצים ומרצות מצויינים מתוך מסלולי הלימוד וההתמחויות. הקורסים בנויים במתכונת ייחודית – למידת חקר, למידת עמיתים, PBL, תפ"ר – כל קורס במתכונת המותאמת לתחום הדעת. קורסי 'מקצועיים ברג"ב' טומנים בחובם עניין, אתגר והעמקה, אשר לא תמיד אנו זוכים לפגוש במסגרת הלמידה הרגילה.

קורסי 'מקצועיים ברוֹם' האלו יילמדו מרחוק בימי חמישי, אחת לשלושה שבועות, ויכללו למידה עצמית בקבוצות קטנות, מפגשי הנחיה ומנטורינג עם המרצים, ימי סיור, מרצים אורחים, פרוייקטים ליישום בשדה ועוד.

בשנה זו יש לנו חמש קבוצות:

  • מתמטיקה – הקורס 'תורת המספרים' – בהנחיית גב' אפרת טאוב
  • לשון – הקורס 'מילים וגלגולים' – בהנחיית ד"ר חגית אביעוז וד"ר רויטל שדמי
  • היסטוריה ולימודי ארץ ישראל – הקורס 'ארץ עיר' – בהנחיית ד"ר חיים אלבוים
  • חינוך מיוחד – הקורס 'שילוב חברתי' – בהנחיית גב' חגית קוגלר
  • חינוך לגיל הרך – הקורס 'דרכים ושיטות להוראה בחינוך המיוחד לגיל הרך' – בהנחיית גב' חגית ויקסלפיש
  • אנו מתכננים בשנה הבאה להרחיב את התוכנית גם לשנה ג, כך שלכל סטודנטית תלמד לפחות 4 ש"ש של המסלול/ההתמחויות במסגרת רוֹם.

 

הכר את המרצה (לפי סדר הא-ב)

 

ד"ר חיים צבי (חצי) אלבוים

  • תושב ירוחם. נשוי ללאה ואב לששה.
  • תואר שני ושלישי בלימודי ארץ ישראל מאוניברסיטת בר אילן. תואר ראשון ותעודת הוראה ממכללת הרצוג.
  • מכשיר מורים במסגרות שונות למעלה מ-10 שנים. לשעבר ראשה החוג ללימודי ארץ ישראל במכללת אורות. ריכז בעבר את פורום הרכזים הארצי של תוכנית רגב. מנחה מורים להתחדשות פדגוגית, ומלמד בישיבה התיכונית בירוחם.
  • מאמין שהכשרת מורים ומורות היא תהליך אישיותי וחינוכי לא פחות מאשר מסגרת אקדמית. רואה את המורה כלומד/ת סקרן/ית תמידי/ת יחד עם התלמידים/ות

הרב ליאור אנגלמן

  • בן 49, מתגורר בכפר-סבא, נשוי לעינת, אב לחמישה ילדים, ושלוש נכדות.
  • בוגר ישיבת ההסדר קרית-שמונה ובית המדרש לדיינות בפסגות.
  • זכה לכתוב את הספרים הבאים: "כיסופים" – התבוננות אמונית על עקירת יישובי גוש קטיף (הוצ' חוה), "נשמה יתרה" – התבוננות בסוד השבת (הוצ' ידיעות ספרים), כמה ספרי עיון על המסכתות הנלמדות בישיבות,  ספרי פרוזה: ""שקופים" (קובץ סיפורים, ספריית בית-אל), "לא מפסיקים אהבה באמצע" (רומן. זמורה ביתן), "קשורה בנפשו (רומן, זמורה ביתן).
  • עומד בראש בית המדרש הקהילתי כפר סבא. סופר. מנחה סדנאות כתיבה.
  • עוד משהו: אישתו (עינת) מנהלת מקלט לנשים מוכות בעמותת "בת-מלך". 

ד"ר נעמה בינדיגר

  • תושבת נריה, נשואה ואמא לשישה.
  • בעלת תארים בלימודי א"י ובמחשבת ישראל.
  • מרצה במכללת אורות ובמקומות נוספים. מנחת מורים להתחדשות פדגוגית.
  • מאמינה שאפשר לעשות בבית ספר חינוך עמוק ומתוק, שואפת ללמוד וללמד את הכלים לזה, יחד.

גב' הדר בן ארצי

  • נשואה לנחשון ואמא לארבעה מתוקים.
  • גדלה בירושלים, גרה כיום במרכז תל אביב.
  • בוגרת תוכנית 'חותם' (D.E. ( B בתנ"ך, תושב"ע ומתמטיקה במכללת אפרתה.
  • חלק מצוות הניהול של תיכון 'צייטלין', בו מילאה בשנים האחרונות מגוון תפקידים – מחנכת יא-יב, מורה מקצועית, רכזת פדגוגית חטיבה עליונה וחטיבה תחתונה, מובילת פרויקטים מיוחדים ועוד.
  • מאמינה ש'אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ', ובמקום שבו הלב שלך מתעורר- זה המקום שלך להאיר...

הרב ד"ר יונה גודמן

  • · תושב פדואל, נשוי ואב לשישה
  • שנים רבות למד תורה בישיבת הגולן וב'כולל' במקום.
  • בעל תואר שלישי בחינוך מביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית.
  • בעבר שימש כמזכ"ל תנועת הנוער בני-עקיבא, כחבר מועצת החמ"ד ועוד.
  • משמש כמנהל חינוכי-פדגוגי של רשת ישיבות ואולפנות בני-עקיבא.
  • תחומי התמחותו כוללים: ניתוח תהליכים במרחב הציבורי הדתי-לאומי; לימוד דרכים להעמקת הזהות הציונית-דתית; חינוך נוער לחיי אמונה בימינו, קידום הורות בריאה וחקר המפגש בין תורה וחינוך ובין טכנולוגיה (עם דגש על אינטרנט, רשתות חברתיות, כלי הוראה מקוונים ובינה מלאכותית).
  • מרצה במגוון מסגרות בארץ ובחו"ל על חינוך לזהות יהודית; יחסינו למדינת ישראל ולחברה בישראל היום; תהליכים ותמורות בתרבות הנוער הדתי; תפקידם של מחנכים והורים בימינו; ועוד.
  • מאמין שעיסוק בחינוך הוא זכות עצומה ושליחות חשובה. שליחות שעניינה חינוך בניו ובנותיו של הקב"ה ובניית הדור הבא של מדינת ישראל והעם היהודי. הקב"ה זיכה אותנו לפעול בזירה זו, ועלינו להודות על כך כל יום מחדש.

גב' הודיה הורביץ

  • נשואה לדובי ואמא ל3 , מתגוררת בכרם רעים
  • מומחית ללקויות למידה, הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה
  • מדריכה פדגוגית בחוג לחינוך מיוחד ומרצה במכללה.
  • יועצת חינוכית בתיכון אמי"ת במודיעין ומדריכת הכלה והשתלבות במשרד החינוך.
  • מאמינה "שכל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו. .." ועלינו לגלות בכל תלמיד ותלמיד את  הייחודיות שלו ולהאמין בו.

ד"ר טל הר שושנים

  • נשואה לצפריר איש קבע ו-כן אשמח לעזור בהתמודדות גם בנושא הזה. 
  • הורים לשבעה ילדים מקסימים ברוך ה' וגרים בברוכין.
  • מלמדת במכללת אורות מזה עשר שנים קורסי חינוך ופסיכולוגיה: מלמדת את קורסי הפסיכולוגיה השונים (קוגניטיבית, חברתית והתפתחותית) וכן קורסים הנוגעים להתמודדות עם מצבי לחץ והפרעות נפשיות ורגשיות. בנוסף, מלמדת קורסי חינוך וסמנריון. מאמינה בכל ליבי בהוראה אקטיבית, יצירתית, מגוונת, יחס אישי ועין טובה בכל שיעור –בשנים האחרונות זכיתי להיות חלק מצוות היגוי רג"ב וללוות מקרוב אתכן – סטודנטיות רג"ב.
  • מכירה את הכשרונות הייחודיים שלכן, את הרצון שלכן להצטיין ולהתקדם ונהנית מאוד מהקשר הקרוב אתכן. מעבירה גם סדנאות בכנסי רג"ב הארציים וכן לרכזי רג"ב.
  • משהו נוסף: בנוסף להוראה במכללה אני מאמנת אישית (קאוצ'רית) מטפלת בקליניקה בביתי בבחורות ונשים במגוון נושאים לקראת השגת מטרות במציאות. נהנית מהטיפול כמו שנהנית מהוראת סטודנטיות!

הרב יהושע וידר

  • תושב בירושלים, נשוי אב וסב.
  • למד בישיבת "מרכז הרב". תואר ראשון בתנ"ך ותושב"ע. לימודי רבנות.
  • מלמד בישיבות "נצר מטעי" באריאל ו"עוז ואמונה" בתל-אביב ובכמה מדרשות.
  • מודה לד' על הזכות לעסוק בחינוך בכלל ובארץ בקודש בדור הגאולה בפרט. מאמין שהשפעת המחנך נובעת יותר ממי שהוא, מאשר ממה שהוא אומר. 

ד"ר יהודית כהן

  • גרה בהר ברכה, נשואה + שמונה ילדים.
  •  למדתי באוניברסיטה הפתוחה, (במהלך שנות לימודי בתיכון, עשיתי מס' קורסים במוסד זה). מכללת ליפשיץ, (תואר B.ed + תעודת הוראה בתנ"ך ומתמטיקה)
  • אוניברסיטת אריאל (תואר שני ותואר שלישי במורשת ישראל). וכן בתוכנית הלכה לבנות בישיבת הר ברכה
  • הדוקטורט שלי (אוניברסיטת אריאל) עוסק בהתפתחות החינוך בציבור הציוני דתי.
  • רכזת פדגוגית באולפנה צביה הר-ברכה, ומרצה באוניברסיטה באריאל ובמכללת אורות.
  • אני מאמינה ש"יָפֶה תַלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ" (אבות, ב, ב) לימוד תורה מתקן את העולם, ולכן הוא בהכרח מגיע יחד עם דרך ארץ.

ד"ר סמדר פלק-פרץ

  • תושבת גבעת שמואל, במקור מעכו הצפונית, רעיה לנדב, אמא לארבעה.
  • תואר ראשון באנגלית (התמחות בספרות אנגלית ואמריקאית), תעודת הוראה באנגלית, תואר שני בספרות השוואתית, תואר שלישי נערך במסגרת פרויקט מלגת נשיא, ומשלב את שני התחומים: ספרות אמריקאית וספרות עברית. כל התארים מטעם אוניברסיטת בר-אילן.
  • מלמדת במכללת אורות ישראל ובמכללת דוד ילין בירושלים  13 שנים בחוגים לאנגלית, ספרות, חנ"מ.
  • כותבת ומפרסמת שירה ופרוזה. ספר שירי הראשון יצא לאור בשנת 1992. מפרסמת שירים בבמות שונות (מוספי ספרות בעיתונות פופולארית ובכתבי עת ספרותיים).
  • חוקרת בתחום ספרות וספרות ילדים, פרסמתי מאמרים שונים בתחומים אלה.
  • חברת מערכת בשני כתבי עת מרכזיים בתחום חקר ספרות ילדים בארץ ומייעצת לועדות מקצועיות בתחום ספרות ילדים.
  • לומדת, ומלמדת, משתתפת בכנסים, בהשתלמויות מקצועיות וסדנאות כתיבה.
  • מאמינה בלמידה המתמשכת לאורך כל מסלול החיים, בהוראה בגובה העיניים , ובסקרנות, עקביות ויצירתיות כקו מנחה בהוראה ולמידה.

ד"ר יעלה קסלר

  • תושבת הר ברכה, נשואה לאלעד ואמא לשישה ילדים.
  • מחנכת באולפנת הר ברכה ורכזת תנך, בעלת נסיון גם בחינוך הבלתי פורמלי וגם בחינוך פורמלי.
  • תואר ראשון בתנ"ך ובמתמטיקה מכללת אורות
  • תואר שני ושלישי בהיסטוריה – אוניברסיטת אריאל
  • אני מאמינה באמונה שלמה בדברי יאנוש קורצ'אק "תיקון העולם משמעו תיקון החינוך". אני מאמינה שבידיהם של אנשי החינוך כוח רב להשפיע על תיקון העולם ולכן עלינו להשקיע רבות על מנת להיות אנשי חינוך ראויים, שכל הזמן לומדים ומתקדמים גם בתחום הידע והפדגוגיה וגם בתחום החברתי והרגשי. כך שנוכל להעניק לתלמידינו מרחב בטוח ומקדם ונעזור להן לגדול בבריאות ולהגשים את ייעודם בצורה מיטבית.

הרב ארי שבט

  • מתגורר ביישוב כוכב השחר עם אשתו צביה ורוב שבעת ילדיהם ונכדיהם.
  • למד והוסמך לרבנות בישיבת ניר קרית ארבע. תואר ראשון שקיבל ממכללת הרצוג בתנ"ך ותשב"ע, ותואר שני ממכללת לנדר בתושב"ע והיסטוריה יהודית
  • בעבר ראש המדרשה במכללת אורות וכן מלמד בישיבות ומדרשות שונות בנושאי מחשבת הציונות הדתית והרב קוק.
  • ראש הארכיון לכתבי הרב קוק בבית הרב הקוק, ומוציא לאור את כתביו. השתתף בעריכת ספרים רבים.
  • אני מאמין מאד, מעֵבר ללימוד הרגיל, בלימוד חווייתי הכולל 'תורה לשמה' ושימוש בשירה, בנוסף להנאה הרבה שמקבלים ממחקר עיוני ובין-תחומי בנושאים הקרובים ללב.
  • עוד משהו: הוציא 2 דיסקים של לחנים מקוריים, כולל מנגינה לברכת על המחיה" שנלמד בבת"ס רבים בארץ ובחו"ל.
  • ועוד משהו: עלה לארץ מארה"ב בגפו בגיל 17.
  •  
  • ד"ר ענת שנקמן
  • תושבת נווה דניאל, אמא לששה וסבתא לשניים (כ"י).
  • תואר ראשון בא"י וביולוגיה, ותואר שני ושלישי בא"י וארכיאולוגיה. כל התארים בבר אילן.
  • מלמדת במכללה למעלה מ-30 שנים, ומנהלת המעבדה לבוטניקה ארכיאולוגית באוניברסיטת בר-אילן.
  • מאמינה בסקרנות אינטלקטואלית, אהבת הלימוד וההוראה, גדילה והשתפרות.

 

מבין מרצי תוכנית רוֹם
ד"ר נעמה בינדיגר
ד"ר חיים צבי אלבויים
ד"ר טל הר שושנים
ד"ר יהודית כהן
ד"ר סמדר פלק פרץ
ד"ר ענת שנקמן
הרב יהושע וידר
הרב ליאור אנגלמן
רות שדמי
הרב ד"ר יונה גודמן