You must have Javascript enabled to use this form.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים
השאירו פרטים
לחצו כאן לדילוג לתוכן המרכזי בעמוד זה
"עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי" (בראשית א יא).
רש"י: שיהא טעם העץ כטעם הפרי.
מתחילת הבריאה ראוי היה טעם העץ להיות גם הוא כטעם פריו. כל האמצעים המחזיקים איזו מגמה רוחנית גבוהה כללית ראויים היו להיות מוחשים בחוש נשמתי באותו הגובה והנועם, שעצם המגמה מורגשת בו כשאנו מציירים אותה (הראי"ה קוק, אורות התשובה ו ז)
אנו מאמינים כי הכשרתך כאשת חינוך - הדרך בה תפסעי בשלוש השנים, העץ אשר עליו יצמחו הפירות בעתיד - היא עצמה תהליך חינוכי עמוק ומשמעותי, וככזו היא צריכה לשאת בתוכה את אותה העוצמה, החוויה, העומק ותחושת השליחות שאת רוצה להביא איתך אל העבודה החינוכית.
תוכנית הכשרה טובה מזמנת למשתתפים בה את המרחב ללמוד ולגדול, את האפשרות לחוות את תהליכי הלמידה הטובים והמצמיחים ואת תהליכי ההתפתחות החינוכיים, וכן את הכלים להתבונן בתהליך, להבין אותו לעומק, ליצור סביבו שיח פתוח ופורה, ולהתמלא ממנו - בדרכם אל שדה החינוך.
מהי תוכנית רג"ב?
תוכנית רגב הינה תוכנית מצויינות ארצית של משרד החינוך, הפועלת בכל המכללות להוראה, ומטרתה לעודד מועמדים ומועמדות בעלי נתונים וכישורים גבוהים לפנות למקצוע ההוראה, להעניק להם הכשרה רחבה ומעמיקה יותר, ולהגביר אצלם את המוטיבציה לעיסוק בחינוך ולהתקדמות לעמדות משמעותיות בתחום זה.
תנאי הקבלה לתוכנית נקבעים על ידי משרד החינוך, והם זהים לכלל המכללות להוראה.
תוכנית רגב במכללת אורות ישראל היא תוכנית הכשרה ייחודית, המעמידה במרכז את ההתפתחות והצמיחה של כל סטודנטית - כאדם, כלומדת, וכאשת חינוך - וככזו, היא מבוססת על קשר אישי ושיח מתמיד, מאפשרת בחירה וביטוי עצמי, ורואה את מכלול ההתרחשויות בתוכה כהזדמנות מתמשכת להתבוננות חינוכית ולשיח חינוכי.
התוכנית מאפשרת ומזמנת לך היפתחות אל מרחבים חדשים של עולם החינוך, העמקה במחשבת החינוך מתוך מבט אמוני ערכי, התנסויות פדגוגיות מרתקות ומפגשים עם דמויות ומוסדות מעוררי השראה.
אנו מכוונים את הסטודנטיות שלנו להתקדם, למצות את יכולותיהן, ולשאוף כל העת להתחדשות ולהשפעה הולכת וגדלה בעולם החינוך.
דרישות וסדירויות
התוכנית מתקיימת בימי חמישי לאורך שנת הלימודים האקדמית, בהם מתקיים קורסים, סדנאות, סיורים, ימים נושאיים ועוד. תוכנית הלימודים ברגב ממירה את רוב תוכנית הלימודים בחינוך במסלול על יסודי ובמסלול חינוך מיוחד, כך שההשתתפות בתוכנית פוטרת את הסטודנטיות במסלולים הללו כמעט מכל קורסי החינוך, (במסלולים האחרים – מתמטיקה, הגיל הרך ומחול ותנועה – ניתנות המרות והקלות אחרות). כמו כן ממירה התוכנית 2 ש"ש של קורסי בחירה ביהדות (לכל הסטודנטיות החייבות בקורסים אלו).
הדרישות המרכזיות בתוכנית הינן נוכחות רציפה ומלאה, השתתפות פעילה, משמעותית ומיטיבה בכל הפעילויות, וכן ביצוע המשימות בקורסים השונים. ההערכה בקורסים השונים היא הערכה מצטברת, הנקבעת על פי הנוכחות, ההשתתפות וביצוע המשימות. אין מטרת תוכנית רגב להעמיס ולפרך. אנו רוצים ליצור אצלך חדוות למידה, הדורשת ממך השקעה ורצינות, אך מתגמלת במשמעות, בעניין ובסיפוק.
הטבות כלכליות ואקדמיות
ההשתתפות בתוכנית רגב מעניקה לך גם הטבות כלכליות ואקדמיות:
קבלה לתוכנית רג"ב
תנאי הסף לקבלה לתוכנית הינם שילוב של ממוצע בגרות, ציון פסיכומטרי, וציון במבחן מסיל"ה (אליו נשלחות מועמדות רלוונטיות). ישנו מסלול קבלה גם ללא פסיכומטרי (אלא רק ממוצע בגרות וציון מסיל"ה), הדורש למידה בקורס מקוון בהיקף של 28 שעות, ביצוע משימות בקורס וכתיבת עבודה מסכמת.
פירוט תנאי הסף – באתר התוכנית הארצית .
מועמדות אשר עומדות בתנאי הסף יוזמנו למפגש חשיפה אודות התוכנית ולראיון אצל מוביל התוכנית במכללה. האישור הסופי לקבלה לתוכנית יינתן על ידי רכזת התוכנית הארצית.
אם הינך מעוניינת בתוכנית ועומדת בתנאי הסף (או אם יש לך שאלות בעניין) – בררי עם משרד הרישום במכללה-039061200. במקרה הצורך ניתן לברר גם עם מןביל התוכנית.
קבלה לשנה ב': ישנה אפשרות לקבל עד 2 סטודנטיות נוספות בתחילת שנה ב' של הלימודים. פרטים אצל מוביל התוכנית.
לו"ז שנתי
תוכנית מדורגת תלת שנתית
במהלך שלוש שנות רגב תבני את, הסטודנטית, את עצמך כאשת חינוך, באופן מדורג ומושכל, במעגלים ההולכים ומתרחבים - מפיתוח אישי, דרך התפתחות מקצועית חינוכית, ועד להיפתחות אל החברה הסובבת מהזווית של אנשי ונשות חינוך.
העשייה החינוכית במהותה בנויה על תהליכים מתמשכים ומעמיקים. כמו גם הכשרתם של אנשי החינוך, שהיא כשלעצמה מעשה חינוכי משמעותי ומורכב. בכך יהווה התהליך אותו אותו את עוברת במסגרת רגב, דיגום (modeling) לתהליכים שתובילי בעתיד בע"ה בשדה החינוך.
מודל זה של מעגלים בא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים בעקרונות:
הקורסים
בזעיר אנפין, יתקיימו מעגלים אלו גם בתשתית של קורסי רגב עצמם. בכל קורס בתוכנית נחפש כיצד תַפְנֶה הלמידה בקורס אותך אל עצמך, אל אישיותך, ותעורר בך חוויה משמעותית; כיצד תרכשי מיומנות וכישורים לעשיה החינוכית; וכיצד תִפְתַח לך הלמידה צוהר אל עולם שלא היכרת, תקנה לך אפשרויות להתפתחות בעתיד החינוכי המקצועי, ותחזק אצלך את המחוייבות אל הכלל.
קורסי רגב הינם ייחודיים, הן בתוכנם והן בדרך בה הם נלמדים. הקורסים, מלבד היותם מתייחסים לתכנים של הכשרה מקצועית מיטבית, מהווים בעצמם דיגום (modeling) ללמידה חדשנית, חווייתית, מגוונת ומפעילה, הבונה את יכולותיהם של הלומדים, ויוצרת אצלם תחושת מסוגלות.
בין הקורסים ישנם קורסי בחירה – שני קורסים מקבילים באותן משבצות זמן, אשר תוכלי לבחור באיזה מהם שתרצי, על פי נטיית לבך.
יומן מסע
במטרה להטמיע את מודל המעגלים בתוך שגרות החשיבה של הסטודנטיות, ומתוך רצון ליצור מסגרת הוליסטית לתוכנית, אנו בונים מסגרת של מישוב רפלקטיבי אשר תלווה כל אחת מפעילויות רגב – קורס או התנסות, ותזמן לך את ההתבוננות במה שחווית וקיבלת מן הפעילות – במעגל ההתפתחות האישית, במעגל ההתפתחות החינוכית המקצועית ובמעגל של המבט החוצה והשאיפה להתרחבות. המשובים הרפלקטיביים שתמלאי ותאספי לאורך הדרך, יבנו בהדרגה מעין יומן מסע של ההכשרה שאת עוברת ברגב, ויאפשרו לך מבט רחב על המסלול שלך – תוך כדי הצעידה בו, ועם הגיעך לסיומה של התוכנית וכניסתך לעולם החינוך בפועל.
תמציות הקורסים:
שנתון א'
אני ואנחנו – פתיחת יום – ד"ר יהודית כהן (רכזת שנתון א')
(חובה. יום ה', שנתי, 8:30-9:30)
בתוכנית רגב יש סטודנטיות, שמביאות איתן עולמות שלמים – כשרונות, חלומות, ערכים וסיפורים. בתוכנית רגב אין רק סטודנטיות, אלא גם קבוצה-קהילה, שיש לה חיים ודינמיקה משלה.
ימי הפעילות ברגב ייפתחו בכל שבוע בדבר מה שתביא עמה אחת הסטודנטיות (או שתים) – סיפור, שיתוף, הפעלה, דיון, או יצירה – מתוך עולמה. באופן זה תוכל כל סטודנטית להתבונן על עצמה, יוכלו הסטודנטיות להכיר לעומק אלו את אלו, ותוכל להיבנות קבוצה וקהילה שתעצים את המשתתפות בה לאורך שנות ההכשרה ובהמשך הדרך החינוכית.
עולמו של התלמיד: פרוייקט שורשים – ד"ר חיים אלבוים
(חובה. סדנה – יום ה', סמסטר א', 13:00-16:60, 6 מפגשים )
במסגרת הסדנא יתנסו הסטודנטיות בפעילויות חקר המערבות את עולמן שלהן, המתבססות על ליקוט מידע ומקורות מן הבית והמשפחה, ועל תהליכי חקר אותנטיים – גיאוגרפיים, היסטוריים, לשוניים ועוד, בעזרת מאגרי מידע זמינים ברשת, אשר ייצרו תוצרי רשת מתקדמים ובעלי משמעות. ההתנסות תעורר סקרנות, תפתח מיומנויות חקר, כתיבה ושליטה בכלי רשת רלוונטיים (מאגרי מידע, כלי חיפוש ופלטפורמות להצגת מידע), ותמשיך את ההתרחשויות הפדגוגיות אותן חוו, כך שיוכלו ליישמן בצורה מיטיבית בהנחיית התלמידות, ובשדה החינוך בכלל בהמשך דרכן.
מועדון קוראות חינוך – ד"ר נעמה בינדיגר
(חובה. יום ה', סמסטר א'- ב, 09:00-12:30, 5 מפגשים)
מה אנו יודעות על חינוך? מה אנו חושבות על חינוך?
במסגרת 'קוראות חינוך' סטודנטיות שנה א יעמיקו את היכרותן עם סוגיות תיאורטיות ומעשיות בעולם החינוך. כל זוג סטודנטיות יבחר מתוך עניין וסקרנות ספר הגות אחד העוסק בחינוך (מתוך רשימה מוצעת, או ע"י חיפוש עצמאי) וכהמשך לקריאה מעמיקה בספר, ינהל דיון (וישתתף בדיונים של זוגות אחרים) בנושאים עיקריים מתוך הספרות שנקראה.
באופן זה יתנסו הסטודנטיות ויחלו לפתח את הזהות המקצועית-חינוכית שלהן, את תפיסותיהם בנושאים חינוכיים שונים ואת מערכת הערכים החינוכית שלהן, וכן ירכשו מיומנויות של ניהול דיון והנחיית קבוצות (בעזרת דגמי הנחיה שיוצגו ויתורגלו בקורס).
החלק האחרון של הקורס יוקדש לתוצר יצירתי של כל זוג, שיציג ויזואלית קונפליקט או דיון משמעותי ומעורר השראה מתוך ספר ההגות החינוכית אותו הן קראו ועליו הן ניהלו את הדיון. בשנים קודמות יצרו הסטודנטיות בעקבות הקורס סדרת כרזות, סדרת סרטונים וערכת קלפי שיח חינוכיים
השלבים כולם יחשפו את הסטודנטיות ללמידה מבוססת פרויקטים (PBL), כולל שיקוף שלבי הלמידה ויתרונותיה.
כיצד אני לומדת? – סדנא באסטרטגיות למידה + התנסות ייחודית – גב' הודיה הורביץ
(חובה. יום ה', סמסטר א', 13:00-16:00, 5 מפגשים + יום התנסות מרוכז + התנסות עצמאית)
בשנים האחרונות, בעקבות השינוי בחוק החינוך המיוחד, מתרחבת המגמה של שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. עובדה זו מחייבת שינויים בדרכי הכשרתם ותפישתם החינוכית של אנשי חינוך, ובהיכרות שלהם אם אסטרטגיות למידה שונות ויישומם בכיתה.
בסדנא זו יפגשו הסטודנטיות את האסטרטגיות השונות ללמידה – קודם כל מתוך האופן שבו הן עצמן לומדות. כל סטודנטית תתנסה ותחווה בצורות שונות, תדע להמשיג אותן, ולהבין מהן אסטרטגיות הלמידה המועדפות עליה, ומהן הסיבות לכך. זאת – כמבוא להבנה של ההטרוגניות של הלמידה בין תלמידי הכיתה, ואת הצורך בשימוש באסטרטגיות שונות ומותאמות לתלמידים השונים.
מטרת הסדנא להגדיל את ארגז הכלים במיומנויות ואסטרטגיות למידה בכיתה ההטרוגנית - כל המפגשים כוללים הקניה של ידע לצד ומתוך התנסות חוויתית ועבודה סדנאית בשילוב סרטונים ותרגילים. כל אחד מהמפגשים כולל היבטים תיאורטיים והיבטים יישומיים. כחלק מהלמידה היישומית – ילמדו בכל מפגש כלים פרקטיים לעבודת המורה.
הסדנה מלווה את ההתנסות הייחודית של שנה א, שראשיתה ביום מרוכז של כלל הסטודנטיות בשלושה בתי ספר, והמשכה בתהליך עצמאי מתמשך בבית ספר לבחירת הסטודנטיות.
סדנת אימון חינוכי א: הנעה ללמידה – ד"ר טל הרשושנים
(חובה. יום ה', סמסטר א', 9:30-12:30 / 13:00-16:00, 5 מפגשים)
בונים זהות ציונית דתית – הרב ד"ר יונה גודמן
(חובה. יום ה', סמסטר א', 13:00-16:00, 5 מפגשים)
החכם מכל אדם אומר "באין חזון ייפרע עם" (משלי כט). מכאן עולה גם ההפך: בעזרת חזון – ייבנה עם. וגם כיתה. וגם תלמיד או תלמידה. הרבה לפני כללי הכיתה או המשמעת, צריך לטפח אצל תלמידינו חזון. חזון ציוני-דתי, חזון של החמ"ד. כדי לחנך היום צריך משמעות ולא רק משמעת.
אך מהו החזון? איך נטפח משהו שאצלנו לא מבורר?
בשאלות אלו נעסוק בקורס, אשר יחולק לשני חלקים. בחלק הראשון, נלמד מן המקור, בעזרת עיונים ודיונים, על דרכנו הציונית דתית, שורשיה ומאפייניה. בחלק השני נעסוק בסוגיות בוערות הניצבות על סדר יומה של הציונות הדתית, ונבחן יחדיו את השאלה – כיצד בונים זהות? זהות שיש לה שורשים יציבים, אך גם פתוחה לשאלות ולתהיות...
מה תפקיד המחנכת, ומה מצופה מהתלמידה, בבואה להעמיק במשנת דורנו...?
הקורס ייבנה בגישה סדנאית, ותלווה דיונים בתצורות מגוונות שאף מהם נוכל ללמוד. זאת במקביל להיכרות עם "תוכנית הבגרות הגמישה" החדשה שהושקה בתחילת שנה זו; היכרות שתשולב בצורה אינטגרלית בעת הלמידה.
בין הנוער לבינינו – קורס סיורים – הרב ד" ר יונה גודמן
(חובה. יום ה', סמסטר א'-ב', 3 ימי סיור)
הקורס יורכב משלושה ימי סיור מלאים ומרוכזים, כל אחד בשלב אחר בשנה. שני הסיורים הראשונים יפגישו אותנו עם תופעות קצה:
ביום הסיור הראשון, נסייר ונפגוש את 'נוער הגבעות', עם דגש על מפגש עם הנערות. ננסה להקשיב לאידיאולוגיה שלהם ולתפיסותיהם בדבר פועלם ותפקידם, ולהתבונן מזוויות שונות על התופעה ועל הנערים והנערות.
ביום הסיור השני, נצא בשעות הערב לכיכר ציון ולכיכר החתולות בירושלים, נרד ל"זולה של חצרוני", וננסה להבין כיצד נוער מרקעים שונים מגיע לרחוב ומה מקומה של מערכת החינוך בתופה זו.
בסיור השלישי והאחרון, נסייר בשני בתי ספר 'רגילים' מן החינוך הממלכתי-דתי, שכל אחד מהם דומה לעשרות או מאות בתי ספר אחרים - בית ספר תיכון ממיין והומוגני ובית ספר מקיף, הטרוגני,המקבל את כל המעוניינים ללמוד בו. נשוחח עם המנהלים, ניפגש עם תלמידים ותלמידות, וננסה להבין את התפיסה החינוכית שמניעה כל אחד משני המוסדות.
כל זאת, כרכיב נוסף בבניין ה'אני מאמין' החינוכי שלנו, הן ביחס לתכנים שעלינו לצקת והן ביחס להרכב ראוי של כיתה ומוסד. והכל, כחלק ממסע שהוא לא רק אל ה'נוער', אלא גם לתוכנו פנימה...
בין המילים לבין עצמי: כתיבה מתוך התבוננות עצמית - ד"ר סמדר פלק פרץ
(בחירה. יום ה', סמסטר ב', 9:30-12:30, 5 מפגשים)
בקורס "בין המילים: קריאה וכתיבה יוצרת" נתנסה בקריאה ובפרשנות של טקסטים ייחודיים ממסורת הספרות העברית ומסביב לעולם, כאשר מטרתנו המובילה היא התבוננות בקיום האנושי ובהווייתו באמצעות היצירה הספרותית. בנוסף, נתנסה בכתיבה פרשנית של טקסטים ספרותיים בעקבות מקורות יהודיים, מתוך הבנה והכרה כי יצירתיות בכתיבה מהווה חלק משמעותי מן הכישורים הנדרשים להוראה ולביטוי עצמי בעולם המודרני, בו מזמנת הטכנולוגיה העכשווית במות שונות ומאפשרות לכתיבה ולהבעה של רעיונות, מחשבות והגיגים.
במהלך הפרוייקט האישי בסיום הקורס, נכתוב סיפורי ילדים מקוריים בהשראת מקורות יהודיים: פתגמים, מדרשים וסיפורי חז"ל. לצורך כך נכיר תוכנה ייעודית, ואת איורי הסיפורים ניצור כגרפיקה ממוחשבת שהתקבלה באמצעות כתיבת שאילתות ממוקדות (Prompts) בתוכנות בינה מלאכותית (AI).
סדנת כתיבה יוצרת - הרב ליאור אנגלמן
(בחירה. יום ה', סמסטר ב', 9:30-12:30, 5 מפגשים)
הספרות פונה אל מקומות בנפש אשר הלמידה הרגילה מגיעה אליהם הרבה פחות. יכולת של כתיבה ספרותית עשויה לפתח אצל התלמידים עולם פנימי מפותח ורגיש, ולהוות מרכיב משמעותי ביותר בבניית אישיותם.
קורס זה מאפשר לסטודנטיות להתנסות בכתיבה יוצרת, ולרכוש כלים בסיסיים לכתיבה – עבור עצמן ולשימוש עם התלמידים בעבודתן החינוכית.
הקורס נערך במתכונת של סדנא. בתחילת כל מפגש נלמד באופן תאורטי עיקרון אחד הקשור ביצירת סיפור או שיר. לאחר מכן בעזרת תרגילי כתיבה, פשוטים בתחילת הקורס ומורכבים בהמשך, יכתבו הסטודנטיות יצירה משלהן. היצירות ייקראו במהלך הסדנא ומתוכן נלמד כיצד להתקדם ביצירה וכיצד לרתום תלמידים ליצירה משלהם.
שנתון ב'
סדנת למידה רגשית-חברתית (SEL) – ד"ר יעלה קסלר (רכזת שנתון ב')
(חובה. יום ב', סמסטר א'-ב', 08:30-09:30,+3 מפגשים ארוכים 09:30 - 12:30)
מורה משמעותית מקנה לתלמידיה מיומנויות שונות שיתנו להם כלים להתמודדות ולהצלחה בחיים. קבוצת מיומנויות חשובה ומשמעותית נקראת 'למידה רגשית-חברתית (sel). מחקרים מראים קשר חזק בין יכולות אלו לבין הצלחה בלמידה, רווחה רגשית ושילוב מוצלח בעולם העבודה והחברה. בנוסף מיומנויות אלו מופיעות כחלק מדמות הבוגר שעוצבה על ידי משרד החינוך על מנת להכין את התלמידים כראוי להתמודדות עם עולם דינמי ומשתנה. בית הספר מהווה מעין חדר כושר חברתי בו המורה מלמדת ומאמנת את תלמידיה במיומנויות אלו, ובכך מקנה להם כלים להתמודדות חברתית, ניהול מערכות יחסים, מודעות עצמית וקבלת החלטות אחראיות.
בקורס זה הסטודנטיות יתנסו הסטודנטיות בלמידה רגשית חברתית בעצמן, וירכשו לעצמם בעזרת מודלינג את הידע על מיומנויות אלו, את הדרכים לבניית מערכים בתחום זה והוראתם בכיתה, ואת הדרכים לשלב מיומנויות אלו בתוך תוכניות הלימודים הקיימות.
התחדשות פדגוגית - ד"ר נעמה בינדיגר
(חובה. יום ה', סמסטר א', 09:30-12:30/13:00-16:00, 5 מפגשים)
קורס זה מבקש להכשיר את הסטודנטיות לעשייה הפדגוגית החשובה של עבודת ההוראה מתוך תפיסה של חדשנות פדגוגית בדגש למידה משמעותית-פעילה. הקורס יתקיים במודלינג של למידה פעילה והוראה דיאלוגית: התנסות חוויתית קונקרטית, רפלקציה, המשגה ויישום. בדרך זו יוטמעו הכלים והעקרונות העומדים מאחוריהם, והסטודנטיות ירכשו בטחון בהפעלתם ומוטיבציה לכך.
הקורס בנוי מארבע ימי לימוד מרוכזים שיוקדשו לכלי למידה פעילה שונים. הלמידה כולה תלווה בשיח פתוח והתבוננות פנימית רפלקטיבית על תהליכי הלמידה. הסטודנטיות יבינו את אופייה של הלמידה הפעילה, חשיבותה ורכישת כלים ליישומה ביתר קלות ובשיטתיות.
חינוך אל מול אתגרי התקופה- הרב ד"ר יונה גודמן
(חובה. יום ה', סמסטר א'+ב, 8:30-12:00, 5 מפגשים)
חינוך נוער דתי הוא משימה מורכבת ומאתגרת. עזבנו תפיסות חינוכיות של העבר, שנתפסו כמיושנות וכמסגרתיות מדי – אך מהן החדשות? כיצד מנהיגים את היחיד ואת הכיתה, בעידן פוסט-מודרני רווי אתגרים ותהליכי 'רצף' שונים?
הקורס יחולק לשני חלקים. בחלק הראשון נבחן יחדיו את השאלה כיצד מחנכים נוער בימינו? מהם תהליכי העומק התרבותיים המאפיינים נוער דתי לגווניו, ומהו תפקידנו החינוכי נוכחם. בחלק השני נבחן מספר תופעות עכשוויות ממוקדות ואת דרכי ההתמודדות איתן.
במסגרת הקורס נבחן יחדיו היכן מאפייני הדור מתגלים גם אצלנו, ואלו כוחות אנו מפתחים בעזרת דיאלוג משמעותי עם בני הנעורים. זאת בצד הבנה עמוקה של הצורך להכין את תלמידינו לחיות בעולם המתחדש, וממילא, את הצורך לבנות שיעורים ודרכי למידה מותאמות לשפת הדור.
סדנת אימון חינוכי ב: התמודדות עם מצבי לחץ – ד"ר טל הרשושנים
(חובה. יום ה', סמסטר א', 13:00-16:00, 5 מפגשים)
למידה רב ממדית בסביבה חדשנית + התנסות – הדר בן ארצי
(חובה. יום ה', סמסטר ב', 8:30-14:00, 5 שני ימי למידה והתנסות)
בקורס יוכשרו הסטודנטיות תוך התנסויות שונות בהובלת תלמידים באופן המותאם למציאות של המאה ה-21. הסטודנטיות יחזקו את ההבנה שלהן אודות הצורך בהוראה מותאמת וכן יחזקו את הרצון שלהן להשתמש בשיטות הוראה אלה. הסטודנטיות יחשפו ויתנסו בשיטות הוראה חדשנים, הן יבנו תהליכי למידה חדשניים ויעבירו אותם לתלמידים בחט"ע. שיטות ההוראה יכללו הטמעת מיומנויות בתהליכי הלמידה וההערכה, הערכה מעצבת ופדגוגיה רב מימנית ורב תחומית. הסטודנטיות יהוו קהילה לומדות ויסייעו לעצמן וזו לזו ללמוד מתוך ההתנסויות שלהן.
המפגשים יתקיימו בתיכון ציטלין בת"א, בו יחשפו הסטודנטיות בין היתר, להוראה בסביבה הטרוגנית ורב תרבותית הרואה בחינוך הפסיפס הישראלי יחד אידיאל.
מפקחים פותחים דלת - רחל וייסברד (הפיקוח על החמ"ד)
(בחירה. יום ה', סמסטר ב, שני ימי סיור, ושני מפגשים 14:00-17:00)
נקודת המעבר שבין עולם הלמידה לעולם העבודה עלולה להוות נקודת משבר עבור פרחי ההוראה ולפגוע בקליטה מיטבית והשתלבות במערכת החינוך. אנו מאמינים שמפגש של מפקחות ומפקחים עם פרחי הוראה כבר בשלב הלמידה עשוי לסייע בנקודת משבר זו. היכרות טובה יותר של מפקחות ומפקחים עם פרחי ההוראה – חששותיהם, ציפיותהם, שאיפותיהם תוכל לסייע בהתאמה טובה יותר של המערכת לפרחי ההוראה, ולהבנה טובה יותר של פרחי ההוראה את מאפייני המערכת והדרך בה היא פועלת. היכרות אישית של פרח הוראה עם מנהיגות בכירה (מפקח) יש בה בכדי לחזק את החוסן והמוטיבציה של פרח ההוראה להתמודדות עם משברי הכניסה לתפקיד (תחושת שייכות ומסוגלות, אכפתיות והכלה כמרכיבים מרכזיים של מוטיבציה וחוסן). אנו מציעים קורס סמסטריאלי בן 12 יחידות (שש מפגשים * 2 יחידות) שיעסוק בנושא של זהות אישית ומקצועית לקראת הכניסה לעולם העבודה.
בתי ספר ייחודיים - ד"ר ענת שנקמן
(בחירה. יום ה', סמסטר ב, 3 ימי סיור)
בקורס זה מסיירות הסטודנטיות במוסדות ייחודיים, ונחשפות לסביבות חדשות ומושגים חדשים בעולם החינוך.
יום סיור אחד מוקדש לחינוך המיוחד המשלב, ובמסגרתו מסיירים בבית ספר שחרט על דגלו את השילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים, וכן ביישוב שהוא למעשה קהילה המשלבת בעלי מוגבלויות.
יום סיור שני מתקיים בבית ספר ובפנימיה לנערות בסיכון, בו מופעלת שיטה חינוכית מרתקת המעצימה את הנערות, ומאפשרת להן להתנסות, לחוות ולהתקדם בהדרגה בקבלת החלטות ואחריות על חייהן ובחירותיהן, במהלך שנות הלימודים ולקראת יציאתן לעולם הבוגרים.
יום סיור שלישי עוסק בשיטות חינוך מתקדמות, ומתקיים בבית ספר דמוקרטי ובבית ספר סביבתי, אשר להם תפיסות חינוכיות שונות ומרתקות.
מטרת הקורס לעורר בסטודנטיות השראה בכל הנוגע לעיסוק בחינוך, לפתח את החשיבה ולפתוח את הלב לקראת עשייה חינוכית משמעותית. הקורס מעודד לחשוב 'בגדול', ומציף מגוון אופני למידה והוראה אפשריים. בסיום כל סיור ישנה מטלה הדורשת מצד הסטודנטית חשיבה מעמיקה - מה נגע בה ומה גרם לה התנגדות או לא התאים לה, והאם ומה היא רוצה/יכולה להביא בזעיר אנפין מתוך החוויה שבסיור, אל בית הספר בו היא תהיה מורה.
שנתון ג'
ההיסטוריה של החברה בישראל - ד"ר חיים אלבוים
(חובה. יום ה', סמסטר א', 12:30-16:00, שבועי סמסטריאלי)
קורס זה עורך היכרות מעמיקה של הסטודנטיות עם החברה במדינת ישראל, ומתמקד בציר המרכזי שלו, על שני היבטיו: העדתי (יוצאי אירופה – יוצאי ארצות האיסלאם) והחברתי (מרכז – פריפריה). הקורס מחבר בין סיפורי משפחה וקהילה המוכרים לסטונדטיות או כאלו שהן מגלות במהלך הקורס, ובין הידע המחקרי, ומתבסס על פעילויות חקר שוטפות ועל מפגש עם מקורות ראשוניים מגוונים. בין מטרות הקורס – היכרות עם החברה הישראלית ואתגריה, חיבור רגשי וערכי לעיסוק וללמידה בנושא, ויצירת תחושת שייכות ובניית זהות מתוך ההיכרות עם סיפורי המשפחות של הסטודנטיות וחיבורם לידע ההיסטורי המחקרי.
בעקבות החברה בישראל - קורס סיורים - ד"ר חיים אלבוים
(חובה. יום ה', סמסטר א-ב, יום מרוכז במכללה, 2 ימי סיור, יום סיור עצמאי)
בקורס זה נפגשות הסטודנטיות עם פנים שונות וגוונים שונים של עם ישראל במדינתו, בדגש על היבטים הקשורים בתחום החינוך. הקורס עוסק בסוגיות אקטואליות בחברה הישראלית ובשורשים ההיסטוריים שלהם, וזאת באמצעות סיורים, מפגשים, סדנאות התנסות ועיון במקורות. מטרת הקורס, מעבר להיכרות ולרכישת ידע – קבלת השראה מדמויות העוסקות באתגרים חברתיים וחינוכיים, והעלאת מוטיבציה לעיסוק עתידי באתגרים אלו.
במסגרת הקורס מתקיים יום עיון אודות מרכז ופריפריה במדינת ישראל כיום, ובעקבותיו סיור לירוחם, בו פוגשים את מוסדות חינוך, אנשי חינוך ותלמידים, ופוגשים פנים שונות ומרתקות של המתרחש היום בחינוך בפריפריה. יום סיור נוסף מתקיים בקריית גת, במרכז מבקרים שהוא למעשה חווה חקלאית המשמרת את מסורת יהודי ביתא ישראל, ובה מתקיים פרוייקט חברתי מרתק – תעסוקה לדור המבוגר בחקלאות המסורתית שהביאו עמם מאתיופיה. ביום זה פוגשים פנים שונות של העדה – החיים באתיופיה, סיפורי עליה, אתגר הקליטה וההשתלבות, סוגיית מבנה המשפחה והתמורות שחלו בו, ואתגרי החינוך של הדור השני והשלישי לעליה. יום הסיור האחרון אל השכונות החרדיות בירושלים, מתקיים באופן עצמאי, עם מפגשי זום לפני ואחרי הסיור, וכולל דף הנחיה והתבוננות, הדורש כתיבה תוך כדי ובעקבות הסיור.
המורה שאני - ד"ר נעמה בינדיגר (יועצת השמה שנה ג')
(חובה. יום ה', סמסטר ב', 5 מפגשים – 12:30-16:00/8:30-12:00)
רגע לפני הכניסה להוראה – זהו הזמן להדגיש את העקרונות החשובים ביותר בחינוך וכן לחזק ולברר את ההיבטים בעבודת המורה שעוד זקוקים לליבון. קורס זה יתן מענה לשני היבטים אלה. הקורס יעסוק בכוח החינוך החזק ביותר שהוא הבניין האישי שלנו, כלומר הזהות המקצועית ומידות הנפש שלנו. הלמידה תתקיים בימים מרוכזים, בחברותא ובעבודה קבוצתית באופן סדנאי ותלווה בכתיבה רפלקטיבית של הסטודנטיות.
הלמידה תכלול שלושה צירי למידה שיבואו לידי ביטוי בכל אחת מיחידות הלימוד: מידות הנפש, הכנה מנטלית להוראה וליבון נושאים שהסטודנטיות ביקשו בשאלון האישי. בין הנושאים שילמדו יהיו: חיזוק תודעת שליחות; אמון, סבלנות, הקשבה עצמית ונתינה; אהבת התלמיד והתמודדות עם כשלונות.
בנוסף הקורס יאפשר לסטודנטית לפתח מודעות ולגבש דעה ביחס לנושאים השונים כך שהסטודנטית תוכל להכין את עצמה לעבודת ההוראה בהיבטים שהיא מרגישה שזקוקים לבירור וליבון. למידה זאת תעשה באמצעות שאלונים אישיים בהן יוכלו הסטודנטיות לבחור במה ירצו להעמיק וינתן לך מענה ביחידת הלימוד המתאימה.
במסגרת מפגשי הקורס יינתן מענה גם לתהליך הליווי הקבוצתי של הסטודנטיות לק (מעבר לתהליכי הליווי האישי, שיתקיימו בזמנים אחרים).
סדנת אימון חינוכי ג: ניהול קריירה במציאות מרובה משימות – ד"ר טל הרשושנים
(חובה. יום ב', סמסטר א', 08:30-13:00, 4 מפגשים)
סדנה זו מהווה המשך לסדנת האימון החינוכי משנה ב'. במסגרתה יכירו הסטודנטיות – שיבחרו להעמיק ולהתפתח בתחום זה – כלי אימון נוספים, יתנסו בהם, יבינו את יישומם בעבודה עם תלמידים, ואף יוכלו להתנסות בהפעלתם במסגרת העבודה המעשית שלהם בשנה זו.
הכלה והשתלבות של ילדים עם צרכים מיוחדים – גב' הודיה הורביץ
(חובה. יום ה', סמסטר א', 8:30-12:00 / 12:30-16:00, 4 מפגשים + משימות מקוונות)
התנסות ייחודית ומעןרבות קהילתית
לאורך שנות קיומה של התוכנית, מגיעות סטודנטיות רגב אל השדה החינוכי, ומתנסות באופן ייחודי בעבודה חינוכית חווייתית עם תלמידים בבתי ספר. כמו כן, באופן מסורתי היו מחוייבות הסטודנטיות במכסת שעות מעורבות קהילתית באופן אוטונומי, במועדים הנוחים להן, זאת במסגרת 'מלגת מפעל הפיס' – שהגיעה אליהן נוסף על מלגת הלימודים.
החל משנת תשפ"ה, המלגה הנוספת תגיע שלא דרך מפעל הפיס, אלא ישירות ממשרד החינוך, ולצד זה יחול שינוי באופן ההתנסות והמעורבות הקהילתית.
סטודנטיות רגב במכללת אורות, בשנתונים א-ב, יבצעו חלק משעות ההתנסות שלהן במסגרת הלימודים בימי חמישי – באופן קבוצתי, ואת שאר השעות במועדים הנוחים להן – בזוגות או בקבוצות קטנות. שעות ההתנסות הללו ייחשבו כשעות מעורבות קהילתית. בהתאם לכמות שעות ההתנסות, ישלימו הסטודנטיות שעות מעורבות קהילתית בסיוע לסטודנטיות מן המכללה, או בהתנדבות אחרת שתאושר ע"י מוביל התוכנית. מספר השעות המעודכן של ההתנסות והמעורבות הקהילתית יפורסם בקרוב.
ההתנסות של סטודנטיות שנה א תהיה בתחום אסטרטגיות הלמידה. הסטודנטיות ישתתפו בקורס סדנאי בהיקף של 1 ש"ש, בהנחיית גב' הודיה הורביץ, ובמסגרתו יעמיקו בתחום ויבנו סדנאות להוראת כלים באסטרטגיות למידה. הסטודנטיות ינחו תלמידים בסדנאות אלו – זוג סטודנטיות בקבוצה של 5-8 תלמידים. בראשית הדרך ההנחיה תאורגן באופן קבוצתי, ביום מרוכז בשלושה בתי ספר, ולאחר מכן ייזמו כל זוג סטודנטיות פניה לבית ספר בסביבתן, וינחו בו קבוצות תלמידים בתהליך מתמשך על פני מספר שבועות.
ההתנסות של סטודנטיות שנה ב תהיה בתחום הלמידה הרגשית-חברתית (SEL). הסטודנטיות ישתתפו בקורס סדנאי בהיקף של 1 ש"ש, בהנחיית ד"ר יעלה קסלר, ובמסגרתו יעמיקו בתחום ויבנו סדנאות בלמידה רגשית-חברתית. הסטודנטיות ינחו תלמידים בסדנאות אלו – זוג סטודנטיות בקבוצה של 5-8 תלמידים. בראשית הדרך ההנחיה תאורגן באופן קבוצתי, ביום מרוכז בשלושה בתי ספר, ולאחר מכן ייזמו כל זוג סטודנטיות פניה לבית ספר בסביבתן, וינחו בו קבוצות תלמידים בתהליך מתמשך על פני מספר שבועות.
בנוסף יתנסו סטודנטיות שנה ב בהנחיית למידה רב ממדית בסביבות חדשניות – במסגרת שני ימי סיור ולמידה בבית הספר צייטלין בתל אביב.
ליווי סטודנטיות רג"ב בהשמה
בתכנית רג"ב אנו מאמינים במבט הוליסטי על הלומד - עלינו לא רק להקנות לו ידע ומיומנויות להוראה, אלא גם לראותו כאדם, על כישוריו, אתגריו ולבטיו. מתוך מבט הוליסטי זה יש לכל שנתון מרצה מלווה, שיוזמת מפגשים ושיחות עם הסטודנטיות ומהווה כתובת לפניות שלהם, בכל נושא שירצו.
ליווי שנתון ג' כולל ליווי קבוצתי ופרטני, כמו לכל שנתון, לצד ליווי ייחודי- בתהליך ההשמה בעולם העבודה בהוראה.
הליווי בהשמה מתנהל בשני צירים- סדנאות קבוצתיות ומפגשים פרטניים:
הסדנאות הקבוצתיות עוסקות בנושאים הבאים: הכנה נפשית לכניסה להוראה, איך מאתרים ובוחרים עבודה, כתיבת קו"ח ושליחתם, ראיון עבודה ותהליך קבלת החלטה, הכנה מעשית לשנה"ל כמורה, זכויות המורה ותלוש השכר.
המפגשים האישיים, מתקיימים באופן סדיר ומכוונים על פי רוב לנושאים הבאים: מה תוכניותיך לשנה הבאה מבחינת מקום מגורים וסביבה, איזה סוג בי"ס את רוצה, מה האפשרויות בסביבה, מה חשוב לך ומה התעדוף שלך, חיזוק ודיוק לקראת ראיון, קבלת החלטות שקולה.
יועצת ההשמה זמינה לסטודנטיות בכמה אופנים: פנים אל פנים בקורס הנלמד יחד בסמסטר ב' (לשאלות קבוצתיות בקורס, ושאלות אישיות לפני ואחרי), בדוא"ל, בווצאפ, בשיחות טלפון ובמפגשי זום. כל הערוצים הללו שימושיים מאוד. סטודנטיות פונות ונעזרות הרבה, ב"ה.
ובנימה אישית, אני מאמינה מאוד ביעוץ השמה. שנים רבות חיכיתי ש'תיוולד' פלטפורמה זו, כך אנחנו לא רק מכשירים את הסטודנטיות לקראת עולם ההוראה, אלא ממש מלווים אותן בשער הכניסה, באהבה, בתבונה ובאמון.
ד"ר נעמה בינדיגר, יועצת השמה.
'מקצועיים ברג"ב'
שנת הלימודים תשפ"ה מביאה אלינו חידוש – 'מקצועיים ברג"ב'. המצויינות שלנו לא נשארת רק בגבולות לימודי החינוך הכלליים, אלא נכנסת אל תוך המסלולים וההתמחויות של הסטודנטיות.
בשנה זו, סטודנטיות שנה ב ילמדו קורסים בתחומי הדעת שלהן בהיקף 2 ש"ש במסגרת תוכנית רג"ב. הקורסים הללו נלמדים בקבוצות קטנות (עד 7 סטודנטיות), ומונחים על ידי מרצים ומרצות מצויינים מתוך מסלולי הלימוד וההתמחויות. הקורסים בנויים במתכונת ייחודית – למידת חקר, למידת עמיתים, PBL, תפ"ר – כל קורס במתכונת המותאמת לתחום הדעת. קורסי 'מקצועיים ברג"ב' טומנים בחובם עניין, אתגר והעמקה, אשר לא תמיד אנו זוכים לפגוש במסגרת הלמידה הרגילה.
קורסי 'מקצועיים ברג"ב' האלו יילמדו מרחוק בימי חמישי, אחת לשלושה שבועות, ויכללו למידה עצמית בקבוצות קטנות, מפגשי הנחיה ומנטורינג עם המרצים, ימי סיור, מרצים אורחים, פרוייקטים ליישום בשדה ועוד.
בשנה זו יש לנו חמש קבוצות:
אנו מתכננים בשנה הבאה להרחיב את התוכנית גם לשנה ג, כך שלכל סטודנטית תלמד לפחות 4 ש"ש של המסלול/ההתמחויות במסגרת רג"ב.
פעילות ארצית ובין מכללתית
לפעילות הארצית והבין מכללתית ערך רב – הן ביצירת קורסים ייחודיים ומושקעים אשר לא ניתן לקיימם בדרך כלל במסגרת של מכללה בודדת, הן במפגש עם סטודנטים ממכללות אחרות ומן המגוון הרב של החברה הישראלית, והן בהיכרות עם תוכנית רגב הארצית – יעדיה, ערכיה והשפה החינוכית שלה.
שנתון א:
החל משנת תשפ"ה מתקיימת תוכנית רג"ב הארצית מתכונת חדשה לפעילות הארצית והבין מכללתית. הפעילות כוללת קורס ארצי לכל שנתון א, בנושא 'מנהיגות בחינוך'. הקורס מתקיים בכ-10 מוקדים שונים ברחבי הארץ – במכללות שונות. את תוכלי, בהתייעצות עם מוביל התוכנית, לבחור את המיקום המתאים לך.
בקורס 3 מפגשים לאורך השנה, ובנוסף – מפגש רביעי שיתקיים במתכונת של כנס ארצי. תאריכי הקורס והכנס מופיעים בתוכנית השנתית של שנתון א.
מתכונת זו תתקיים במודל צומח, כך שבשנה הבאה יתקיים קורס ארצי גם לשנה ב, ובתשפ"ז גם לשנה ג.
שנתונים ב-ג:
לשנתונים אלו מתקיימת פעילות בין מכללתית במתכונת זהה לזו שהיתה בשנים האחרונות:
קורסים בין מכללתיים:
כנס ארצי:
בכל שנה מתקיים כנס ארצי לכל שנתון בנושא חינוכי מעניין ואקטואלי. בכנס נפגשות קבוצות השנתון מכלל המכללות להוראה. הכנס מזמן חוויות, דיונים ויצירה משותפת. הנוכחות בכנסים חובה, וכך גם ההשתתפות הפעילה והרצינות. תאריכי הכנסים יופיעו בלוחות הזמנים של כל שנתון.
הכר את המרצה (לפי סדר הא-ב)
ד"ר חיים צבי (חצי) אלבוים
הרב ליאור אנגלמן
ד"ר נעמה בינדיגר
גב' הדר בן ארצי
הרב ד"ר יונה גודמן
גב' הודיה הורביץ
ד"ר טל הר שושנים
הרב יהושע וידר
ד"ר יהודית כהן
ד"ר סמדר פלק-פרץ
ד"ר יעלה קסלר
הרב ארי שבט