You must have Javascript enabled to use this form.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים
השאירו פרטים
לחצו כאן לדילוג לתוכן המרכזי בעמוד זה
תוכנית רג"ב - 'ראש גדול בהוראה' - הינה תוכנית ארצית של משרד החינוך, הפועלת בכל המכללות להוראה, ומטרתה לעודד מועמדים ומועמדות בעלי נתונים וכישורים גבוהים לפנות למקצוע ההוראה, להעניק להם הכשרה רחבה ומעמיקה יותר, ולהגביר אצלם את המוטיבציה לעיסוק בחינוך ולהתקדמות לעמדות משמעותיות בתחום זה.
במכללת אורות אנו רואים את התוכנית כהזדמנות להעניק לכן הכשרה פורשת מרחבים חדשים בתחום החינוך עבורכן. ההכשרה במסגרת רג"ב מזמנת חוויות והתנסויות ויוצרת העמקה ושיח, שלאו דווקא מתרחשים במסגרת ההכשרה הרגילה. הקורסים והסדנאות של התוכנית נוגעים להיבטים שונים ומגוונים של החינוך ההוראה והלמידה.
ההשתתפות בתוכנית מעניקה לכן הטבות כלכליות - מימון שכר לימוד ומלגת קיום שנתית ('מלגת מפעל הפיס'), ומקצרת את משך הלימודים לתואר לשלוש שנים (במקום ארבע).
החובות הנוספים שיש לכן באים לידי ביטוי בנקודות זכות (נ"ז) נוספות על תוכנית הלימודים הרגילה, אך הדרישה והציפיה הבסיסית והמרכזית מכן היא השותפות הפעילה והמשמעותית. לא כל הקורסים דורשים השקעת זמן רב ולמידה מפרכת, אך הם בהחלט דורשים נוכחות, רצינות, שותפות והשתתפות, פתיחות ושיח.
פעילויות התוכנית
ההשתתפות בתוכנית באה לידי ביטוי בצבירת נ"ז של קורסים והתנסות בהוראה, בהתנדבות ('מעורבות קהילתית'), ובהשתתפות בכנסים ואירועים נוספים.
צבירת נקודות זכות - קורסי רג"ב
על פי התוכנית הנוכחית על הסטודנטית לצבור לאורך שלוש השנים 19 נקודות זכות (נ"ז) נוספות על תוכנית הלימודים הרגילה לה היא רשומה. (באופן בסיסי, קורס סימסטריאלי (28 שעות) מזכה בנקודת זכות). בתוכנית רג"ב מתבטאות נ"ז אלו בקורסים ובפרוייקטים אישיים.
4 נ"ז מתוך ה-19 הן במסגרת תוכנית ייחודית של התנסויות בהוראה, והסדנאות המלוות את ההתנסויות, הנפרשות על פני שנים א-ב (ראו בלשונית "התנסות ייחודית").
שאר 15 נ"ז נפרסות על פני שלוש שנות הלימודים, כך שבממוצע יש צורך לצבור בכל שנה 5 נ"ז בשל קורסים. 2 נ"ז מתוכן יהיו במסגרת אחד הקורסים הבין-מכללתיים המתקיימים במכון מופ"ת. הסטודנטית תרשם לקורס כזה בשנה ב' או ג'. (ראו בלשונית "שיתופי פעולה בין מכללתיים")
לכל קורס הדרישות שלו, אך הדרישה הבסיסית היא הנוכחות. לא ניתן להשתתף בקורס מבלי להיות נוכחת בו בפועל.
חלק מן הקורסים דורשים מטלות שוטפות, מטלה מסכמת או מבחן מסכם. בחלק מן הקורסים יש ציון מספרי, ובאחרים יש ציון עובר/לא עובר.
מתכונת הקורסים:
בכל שנה מתקיימים שני קורסים סדירים בתוך המערכת בימי שני (קורס אחד בכל סמסטר). מפגשים שבועיים אלו הינם הבסיס להשתייכות לתוכנית רג"ב. על פי הנחיות התוכנית הארצית לא ניתן לוותר על קורסים אלו.
קורסים אחרים נלמדים בימים מרוכזים, הפרושים על פני הסימסטר. בדרך כלל הימים המרוכזים מתקיימים בימי חמישי בשבוע, בו יש מינימום של התנגשות עם פעילויות אחרות במכללה, אך בפעמים בודדות עשויים להיקבע ימים כאלו בימים אחרים בשבוע, במיוחד ההתנסות המעשית הכפופה לאילוצי בתי הספר בהם מתבצעת ההתנסות.
קורסים אחרים הינם למעשה פרוייקטים אישיים או בזוג, המונחים מרחוק על ידי המרצה, ובהם ההתקדמות היא עצמאית בהתאם ללוחות הזמנים הניתנים מראש.
במהלך שלוש שנות רגב תבנה הסטודנטית את עצמה כאשת חינוך, באופן מדורג ומושכל, במעגלים ההולכים ומתרחבים - מפיתוח אישי, דרך התפתחות מקצועית חינוכית, ועד להיפתחות אל החברה הסובבת מהזווית של אנשי ונשות חינוך.
העשייה החינוכית במהותה בנויה על תהליכים מתמשכים ומעמיקים. כמו גם הכשרתם של אנשי החינוך, שהיא כשלעצמה מעשה חינוכי משמעותי ומורכב. בכך יהווה התהליך אותו עוברות הסטודנטיות במסגרת רגב, מודלינג לתהליכים שיובילו בעתיד בע"ה בשדה החינוך.
מודל זה של מעגלים בא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים בעקרונות:
בזעיר אנפין, יתקיימו מעגלים אלו גם בתשתית של קורסי רגב עצמם. בכל קורס בתוכנית נחפש כיצד תַפְנֶה הלמידה בקורס את הסטודנטית אל עצמה, אל אישיותה, ותעורר בה חוויה משמעותית; כיצד תרכוש הסטודנטית מיומנות וכישורים לעשיה החינוכית; וכיצד תִפְתַח הלמידה לסטודנטית צוהר אל עולם שלא הכירה, תקנה לה אפשרויות להתפתחות בעתיד החינוכי המקצועי, ותחזק אצלה את המחוייבות אל הכלל.
קורסי רגב הינם ייחודיים, הן בתוכנם והן בדרך בה הם נלמדים. הקורסים, מלבד היותם מתייחסים לתכנים של הכשרה מקצועית מיטבית, מהווים בעצמם מודלינג ללמידה חדשנית, חווייתית, מגוונת ומפעילה, הבונה את יכולותיהם של הלומדים, ויוצרת אצלם תחושת מסוגלות.
במטרה להטמיע את מודל המעגלים בתוך שגרות החשיבה של הסטודנטיות, ומתוך רצון ליצור מסגרת הוליסטית לתוכנית, אנו בונים מסגרת של מישוב רפלקטיבי אשר תלווה כל אחת מפעילויות רגב – קורס או התנסות, ותזמן לכל סטודנטית את ההתבוננות במה שחוותה וקיבלה מן הפעילות – במעגל ההתפתחות האישית, במעגל ההתפתחות החינוכית המקצועית ובמעגל של המבט החוצה והשאיפה להתרחבות. המשובים הרפלקטיביים שתאסוף הסטודנטית לאורך הדרך, יבנו בהדרגה מעין יומן מסע של ההכשרה שעוברות הסטודנטיות ברגב, ויאפשרו להן מבט רחב על המסלול שלהן – תוך כדי הצעידה בו, וכן עם הגיען לסיומה של התוכנית וכניסתן לעולם החינוך בפועל.
כאמור, תכנית רג"ב בנויה ממפגשים שבועיים, מימי סיור ומימים מרוכזים. מתוך רשימת קורסי הבחירה תבחר הסטודנטית את הקורסים בהם היא מעוניינת להשתתף.
הרשמה מתבצעת דרך רכזות השנתון. מתוך כוונה לפזר את התלמידות בקורסים בצורה אחידה, יוגבלו מספר הסטודנטיות בכל קורס ויאושרו לפי הכלל "כל הקודם זוכה".
יש לבחור קורסים ולהירשם עד לתאריך: ד כסלו (28/11)
לו"ז ימי הסיור והימים המרוכזים מצו"ב.
נ"ז |
סמסטר |
חובה/בחירה |
פריסה |
מרצה |
קורס |
זמן |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
א |
חובה קב' 1 |
שבועי – קבוצות מקבילות |
הרב ד"ר שלומי פלהיימר |
החינוך ואנחנו |
ימי שני 16:50-18:10 |
א |
חובה קב' 2 |
הרב יהושע וידר |
אישיותו של המאמין |
ימי שני 16:50-18:10 |
||
1 |
ב |
חובה קב' 1 |
שבועי – קבוצות מקבילות + הוראה בצמד (CO) |
ד"ר יהודית כהן+ ראומה הררי |
מעצמי למצויינת: סדנת העצמה |
ימי שני 16:50-18:10 |
ב |
חובה קב' 2 |
|||||
3 (מתוך5) |
א |
בחירה |
פרוייקט |
הרב ארי שבט |
חקר סוגיות חברתיות בחינוך |
מפגש זום לפי לו"ז מצורף |
א |
בחירה |
4 ימים מרוכזים |
שלומית שוגרמן |
מורה מהסרטים |
לפי לו"ז מצורף |
|
א+ב |
בחירה |
4 ימי סיור ומפגש |
הרב ד"ר שלומי פלהיימר |
ללמוד מהטובים ביותר |
לפי לו"ז מצורף |
|
ב |
בחירה |
3 ימים מרוכזים + הנחיה בקב' קטנות |
מלכה וסרמן |
בית מדרש יוצר |
לפי לו"ז מצורף |
|
ב |
בחירה |
מקוון כולל מפגשים בקב' קטנות |
ד"ר סמדר פלק פרץ |
בין המילים לבין עצמי |
|
|
1 |
א+ב |
חובה קב' 1 סדנא מלווה |
5 ימים מרוכזים |
ד"ר חיים אלבוים – סדנא מלווה; בניה ותיאום מקצועי מול ביה"ס
רות שדמי - תיאום וארגון ההתנסות בתוך ביה"ס |
מתוך עולמו של התלמיד: חקר המח"ר (חט"ע, אולפנת אלקנה) |
לפי לו"ז מצורף |
חובה קב' 2 סדנא מלווה |
לפי לו"ז מצורף |
|||||
1 |
א+ב |
חובה קב' 1 התנסות |
יפורסם בהמשך |
יפורסם בהמשך |
||
חובה קב' 2 התנסות |
יפורסם בהמשך |
|||||
סה"כ 7 נ"ז |
|
|
|
|
|
|
נ"ז |
סמסטר |
חובה/בחירה |
פריסה |
מרצה |
קורס |
זמן |
1 |
א |
חובה קב' 1 |
שבועי |
ד"ר חגית בדלוב |
לגדל זהות מקצועית: ממתמחה למורה משמעותית
|
ימי שני 16:50-18:10 |
ב |
חובה קב' 2 |
|
||||
1 |
א |
חובה קב' 2 |
שבועי |
ד"ר טל הר שושנים |
סדנת אימון חינוכי |
ימי ראשון 16:50-18:10 |
ב |
חובה קב' 1 |
|
||||
3 (מתוך 6) |
א |
בחירה |
ימים מרוכזים |
ד"ר יונה האיתן |
אשת קשר: קשרים בין אישיים בעשייה החינוכית |
לפי לו"ז מצורף |
א |
בחירה |
ימים מרוכזים |
הרב ליאור אנגלמן |
כתיבה יוצרת |
לפי לו"ז מצורף |
|
ב |
בחירה |
פרוייקט |
הרב ארי שבט |
אבני יסוד: עיון רב תחומי בהגות הרב קוק |
לפי לו"ז מצורף |
|
ב |
בחירה |
ימים מרוכזים |
ד"ר נעמה בינדיגר |
התחדשות פדגוגית |
לפי לו"ז מצורף |
|
שנתי |
בחירה |
4 ימי סיור |
ד"ר ענת שנקמן |
בתי ספר ייחודיים |
לפי לו"ז מצורף |
|
ב |
בחירה |
6 מפגשים היברידיים |
רחל וייסברד - הפיקוח על החמ"ד |
מפקחים פותחים דלת |
לפי לו"ז מצורף |
|
2 |
א |
חובה קב' 1 התנסות + סדנא מלווה |
5 ימים מרוכזים + הנחיה אישית מרחוק |
הדר בן ארצי ומורה נוספת מצוות בית הספר (הנחיית סדנא + ארגון בתוך בית הספר)
ד"ר ענת שנקמן - ארגון מטעם המכללה |
למידה רב ממדית בסביבה חדשנית (חט"ב צייטלין, תל אביב)
|
לפי לו"ז מצורף |
א |
חובה קב' 2 התנסות + סדנא מלווה |
לפי לו"ז מצורף |
||||
סה"כ 7 נ"ז |
|
|
|
|
|
|
נ"ז |
סמסטר |
חובה/בחירה |
פריסה |
מרצה |
קורס |
זמן |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
א |
חובה |
שבועי |
ד"ר יעלה קסלר |
על הסף: לקראת הכניסה להוראה |
ימי שני 16:50-18:10 |
1 |
ב |
חובה |
שבועי |
ד"ר חיים אלבוים |
ההיסטוריה של החברה בישראל |
ימי שני 16:50-18:10 |
1 |
ב |
חובה |
4 ימי מפגש וסיור (אחד מהסיורים נעשה באופן עצמאי עם הגשת משימה) |
ד"ר חיים אלבוים |
החברה בישראל - סיורים |
לפי לו"ז מצורף |
1 |
א |
חובה |
4 ימים מרוכזים |
ד"ר נעמה בינדיגר |
מידות המורה |
לפי לו"ז מצורף |
סה"כ 4 נ"ז |
|
|
|
|
|
|
בחרנו בהוראה, כי בנוסף לאהבת האדם, הרצון לתקן עולם והרצון להקנות ידע, אנחנו מאמינים שביכולתינו ומחובתינו להשפיע על התלמידים כישורי חיים, מידות, דרך ארץ, יראת שמים וידע ממה שרכשנו וממה שקיבלנו.
במהלך הקורס נפגוש בנושאים שונים הנמצאים בליבת העשייה החינוכית. בכל אחד מן הנושאים נבחן, ראשית לכל, את החוויה האישית שלנו בתור תלמידות נעביר תחושות מהתת מודע אל המודע, נפרש ונגדיר אותן. בהתבוננות על מגוון החוויות והתובנות נפרוש את הגישות והתפיסות השונות שלנו, הסטודנטיות, נכיר את הגישות השונות בעולם המחקר ובמערכת החינוך, ומתוך כך, תגבש כל סטודנטית את תפיסת העולם האישית שלה בנושא הנדון.
המפגשים מתבססים על עבודה אישית ובקבוצות קטנות, דיוני מליאה, משחוק, ניתוח מקורות, ניהול דיבייט ועוד, כאשר במהלך המפגשים תינתן תשומת לב למבט מטא-קוגניטיבי על אופן הלמידה של הקורס.
על אף היותה של האמונה מצוה המתייחסת למכלול אישיותו של האדם, תופעה לא נדירה היא אנשים שלמרות היותם מקיימי מצוות - עולמם הרוחני והריגשי אינו ניזון מאמונתם. כמחנכות-לעתיד העתידות להיות שותפות ומובילות בעיצוב עולמן האמוני של תלמידותיהן מתבקש שהסטודנטיות להוראה עצמן תעבורנה תהליך של הכרת מופעי האמונה השונים בהכרה, ברגש, וברצון. בתהליך זה, הבנוי של שותפות פעילה שלהן, תיבנה אצלן ההכרה באמונה, ומתוכה בתורה ובמצוותיה כְּלִיבַּתם האותנטית של החיים ולא "תקנון קהילה" או אוסף מטלות החיצוניות לעצם אישיותו של האדם ולחוויות חייו. בדורנו בו ההחשפות לגישות לא-אמוניות שכיחה יותר מאי-פעם, ובגילאים צעירים מאשר בעבר, חיוני הוא שהמחנכות תוכלנה לסייע לתלמידים להכיר את משמעותה של האמונה בנפש.
בקורס נדוּן, בין השאר, בשאלות כמו: מהם הגורמים לפער בין בין האמונה המוצהרת ובין העולם הפנימי? מהן ההשלכות הרגשיות והמעשיות שלו? האם לגיטימי מבחינה דתית לבטא את הפער הזה? כיצד ניתָן להתמודד איתו? מהם מְאַפְיְנֵי נפשו של המאמין השלם?
הקורס יתנהל כסדנא, באמצעות למידה פעילה בקבוצות קטנות ובמליאה ושיתוף מתוך עולמן של הסטודנטיות.
קורס זה נועד לפתח בסטודנטיות שאיפה למצוינות. מתוך אמונה שרכישת וחיזוק שאיפת המצוינות כבר בראשית לימודיהן להכשרת מורים תסייע להן הן בשלבי ההכשרה והן בעשייתן החינוכית. מורה השואפת למצוינות שזו תפיסת עולמה, תוכל לחנך את תלמידיה לדבוק בגישה זו.
אנו מאמינות שהדרך להגיע למצוינות מתחילה בפיתוח הכוחות העצמיים הטמונים בכל אחת מאיתנו. כדי להנהיג אחרים עלינו להכיר בכוחותיו. אם ברצוננו ללמד, להנחות, להוביל, ולעצב באופן משמעותי את דרכם של תלמידינו, עלינו להכיר קודם כל את עצמנו, את יכולותינו, את נקודות החוזק שבנו ואת הנקודות הזקוקות לתמיכה. עלינו להתמחות במיומנויות אישיות ובין אישיות. בקורס זה נלמד כיצד למצוא כוחות אלו, כיצד לפתח אותם, וכיצד ניתן דרכם להגיע למצוינות.
קורס זה מפגיש את הסטודנטיות עם סוגיות חברתיות-חינוכיות אקטואליות, אשר להן נגיעה עמוקה לעשיה החינוכית במדינת ישראל בכלל, ובחינוך הממלכתי דתי בפרט. האופן בו נלמד הקורס מזמן לכל סטודנטית את ההזדמנות לאתר מידע ולקרוא חומרים מחקריים עדכניים בנושא בו בחרה, במקביל לעריכת ראיונות עם מחנכים ומחנכות שהיו משמעותיים עבורם במהלך שנות לימודיהם, וכן ראיונות עם תלמידים החוויים את הסוגיות כיום. ביצוע הפרוייקט מערב בחירה, לימוד וחקר, עריכת ראיונות וכתיבת נייר עמדה, ומביא לידי ביטוי גישות שונות, ובהן אלו שגיבשו הסטודנטיות במהלך הלמידה.
בקורס נלמד על עיצוב תודעה של מורה לחיים מחולל ומשפיע לפי מודל הלמ"ד – להיות מורה דגול כאשר המיקוד יהיה בשני היבטים: מורה בעל תודעת שליחות ויכולת ליזום ולהוביל תהליכים חינוכיים משמעותיים במעגלים שונים וכן מורה בעל כישורי תקשורת ואמפתיה.
לצורך הוראה יעשה שימוש בסרטים עלילתיים ודוקומנטריים על מורים דגולים שעשו את הבלתי אפשרי כמקור השראה וככלי פדגוגי לפיתוח משאבים אישיים. הקורס יועבר בחלקו באופן פרונטלי וחלקו כסדנא אינטרנטית. לאחר הצפיה בסרטים ייערך עיבוד בעבודה אישית וקבוצתית שיכלול תובנות חינוכיות אישיות, ניתוח צרכים מול ערכים ועוד.
ישנן דמויות אשר חיי השליחות והעשייה שלהם מעוררים השראה. לרוב אנו קוראים אודותיהם, או צופים בהם מרחוק. מפגש פנים אל פנים עם דמויות כאלו, היכרות אישית ושיח בלתי אמצעי
מפגש עשויים להותיר חותם עמוק, ולעצב את דרכנו ודמותנו החינוכית.
בקורס זה נפגוש באנשים וארגונים אשר פועלים בשדות שונים בחברה הישראלית, מגיעים להישגים יוצאי דופן, ומבטאים בפעלם את מצויינות על היבטיה השונים: מסירות ושליחות, אהבה ונתינה, הגשמת חזון, התמדה והתגברות על מכשולים. זאת מתוך רצון לקבל מהם השראה ולצעוד בעקבותיהם. במפגשים אלו ניחשף גם למגוון של אתגרים חברתיים וחינוכיים העומדים בפנינו כיום, ונכיר את דרכי ההתמודדות והעשיה למול אותם האתגרים.
קורס שהוא מקום להבעה אישית ואומנותית. הקורס מפתח את יכולת ההבעה העצמית במגוון סגנונות. הסטודנטית תהווה חלק מדיוני עומק, המסייעים בגיבוש עמדות ותובנות בנושאים שונים. הסטודנטית תחלוק את השקפותיה עם הסובבים אותה ובכך תעשיר את עולמה הפנימי ותזהה את נטיותיה, כישוריה וחוזקותיה. מתוך הגילוי הפנימי ניצור ונביע בדרכים אומנותיות שונות. דרכי ההבעה יפתחו את עולמה היצירתי של הסטודנטית ויסייעו לה ברכישת מיומנויות הנהגה וחשיבה יצירתית.
כל מפגש יפתח בלימוד המזמין לשיח והבעה אישית ובהמשך לובש פן אומנותי. חווית לימוד מחכימה ומעשירה, הנוגעת בנפש התלמידה. מסע מן הפנים החוצה המאפשר הכרות מעמיקה עם עצמי ועם הסובבים אותי.
בקורס "בין המילים: קריאה וכתיבה יוצרת" נתנסה בקריאה ובפרשנות של טקסטים ייחודיים ממסורת הספרות העברית ומסביב לעולם, כאשר מטרתנו המובילה היא התבוננות בקיום האנושי ובהווייתו באמצעות היצירה הספרותית. בנוסף, נתנסה בכתיבה פרשנית של טקסטים ספרותיים לילדים בעקבות מקורות יהודיים, מתוך הבנה והכרה כי יצירתיות בכתיבה מהווה חלק משמעותי מן הכישורים הנדרשים להוראה ולביטוי עצמי בעולם המודרני. הטכנולוגיה העכשווית מזמנת במות שונות ומאפשרות לכתיבה ולהבעה של רעיונות, מחשבות והגיגים. לפיכך, במהלך הקורס הסטודנטיות ירחיבו את הידע שלהן בספרות וירחיבו את כישורי ההבעה בכתב שלהן. כמו כן, נכיר תוכנה לעיצוב ספר הילדים שלנו ונציג את התוצר הסופי בפני עמיתות בקורס. הקורס יועבר בצורה מקוונת באמצעות למידה שיתופית בשימוש כלי מודל המאפשרים פלטפורמה לשיח מקוון המעודד חשיבה בקורתית.
עם הרפורמה במקצועות המח"ר התעורר צורך של המורים ברכישת מיומנויות חקר במקצועות עלו. במקביל, אחת המגמות החדשניות בתחום הפדגוגיה כיום עוסקת בפרסונליזציה של הלמידה. הסדנא וההתנסות יתנו מענה לשני נושאים אלו.
במסגרת הסדנא יתנסו הסטודנטיות בפעילויות חקר המערבות את עולמן שלהן עם חקר אותנטי, במקצועות המח"ר. עיקר הדגש יושם על תחום ההיסטוריה, אך הן יתנסו גם במקצועות - תנ"ך, תושבע"פ, ספרות ואזרחות. ההתנסות תפתח אצל הסטודנטיות מיומנויות חקר, כתיבה ושליטה בכלים רשת רלוונטיים, ותמשיג את ההתרחשויות הפדגוגיות אותן חוו, כך שיוכלו ליישמן בצורה מיטיבית בהנחיית התלמידות, ובשדה החינוך בכלל בהמשך דרכן.
בהתנסות, שתיערך באולפנת אלקנה, ינחו הסטודנטיות תלמידות בחטיבה העליונה (כיתות י-יא) במשימות חקר בהיסטוריה ובמקצועות המח"ר האחרים (ע"פ צרכי בית הספר) – הן משימות במסגרת ההערכה החלופית, והן במסגרת ההערכה המצטברת של הרפורמה החדשה, תוך שימוש בכלים ובעקרונות הפדגוגיים אותן רכשו בסדנא.
הקורס נסוב על שני צירים מרכזיים: האחד, חיזוק הזהות המקצועית של הסטודנטיות והשני, הקניית כלים אופרטיבים באמצעותם יוכלו הסטודנטיות לנהוג באופן מושכל. חיזוק הזהות המקצועית נועד לחזק את השייכות וההזדהות עם המקצוע ומכאן את המוטיבציה להישאר בשדה החינוכי תוך הובלת פרוייקטים חינוכיים משמעותיים. הציר השני קבלת כלים אופרטיביים כעקרונות יישומיים במטרה שכל סטודנטית תיצוק להם את אישיותה המורית באופן מושכל ולא אינטואיטיבי. הקניית כלים אופרטיביים באופן תבניתי יצייד את הסטודנטית בארגז כלים יישומי לשטח, מתוך אמונה כי מורה משמעותית היא זו שמכירה את השטח, מכירה את דרכי הפעולה ויוצקת לתוכם את אישיותה המיוחדת.
הקורס יפגיש את הסטודנטיות עם כלים מעולם האימון האישי בהם הן יתנסו על עצמן ויתנסו בהתאמתם לעבודה עם תלמידים. בשנים האחרונות התפתחה התפיסה לפיה שימוש בכלי אימון אישי (קאוצ'ינג) בעשיה החינוכית עשוי לעזור למורים ביצירת אקלים חינוכי מיטבי ומקדם, הן על-ידי קבלת כלים אימוניים להעצמה אישית של המורים והן להעצמת וקידום התלמידים. הקורס ישען ברובו על מקורות יהודיים-תורניים אשר ישמשו מקורות השראה ויסייעו בחיבור הפנימי לנושאים השונים.
תכני הקורס אינם נלמדים במסגרת מסלולי הלימוד השונים ובכך מהווים תרומה ייחודית לסטודנטיות הלומדות במסלול הרג"ב. דרך הלימוד אף היא תבטא את ייחודיות המסלול ותהיה כולה סדנאית במגוון כלים תוך התבוננות פנימית ושיח רגיש ופתוח. תוך כדי ההתנסויות הסטודנטיות יחזקו את הערכתן העצמית ואת תחושת המסוגלות שלהן בעבודתן החינוכית.
הסטודנטית, כמי שמתעתדת להוות מורה משמעותית לתלמידיה, עתידה להשתמש רבות במיומנויות של הצמחת מערכות יחסים וניהולן מול תלמידיה, מול הוריהם ומול הקהילה המקיפה את בית הספר. במקביל תשתתף המורה לעתיד גם באינטראקציות נוספות מול הצוות החינוכי, הסגל וההנהלה. הקורס מדריך את הסטודנטית כיצד לבנות, לנהל ולשמר מערכות יחסים בצורה מיטבית. נקודת המוצא היא ראיית קשר בינאישי כקשר דינמי שניתן להצמיח ולשפר באמצעות כלים שונים. הסטודנטית תזהה רבדים שונים -גלויים וסמויים, וכן תצביע על מורכבות הקשרים המיטביים באופן שיוכלו להכיל בתוכם קוים הפוכים. בסופו של דבר אם תקנה הסטודנטית כלים אלו תוכל באמצעותם גם לטפח למידה רגשית-חברתית בקרב תלמידיה.
הספרות פונה אל מקומות בנפש אשר הלמידה הרגילה מגיעה אליהם הרבה פחות. יכולת של כתיבה ספרותית עשויה לפתח אצל התלמידים עולם פנימי מפותח ורגיש, ולהוות מרכיב משמעותי ביותר בבניית אישיותם.
קורס זה מאפשר לסטודנטיות להתנסות בכתיבה יוצרת, ולרכוש כלים בסיסיים לכתיבה – עבור עצמן ולשימוש עם התלמידים בעבודתן החינוכית.
הקורס נערך במתכונת של סדנא. בתחילת כל מפגש נלמד באופן תאורטי עיקרון אחד הקשור ביצירת סיפור או שיר. לאחר מכן בעזרת תרגילי כתיבה, פשוטים בתחילת הקורס ומורכבים בהמשך, יכתבו הסטודנטיות יצירה משלהן. היצירות ייקראו במהלך הסדנא ומתוכן נלמד כיצד להתקדם ביצירה וכיצד לרתום תלמידים ליצירה משלהם.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל הותיר לנו משנה רעיונית רחבה בהיקפה, עמוקה ומורכבת, אשר עיצבה וממשיכה לעצב את השקפת העולם הציונית דתית, ואת משנתה החינוכית המשתקפת בחינוך הממלכתי-דתי. קורס זה מזמן לסטודנטיות את האפשרות לעיין ולהעמיק במשנתו של הרב קוק בנושא אותו יבחרו, לאתר מקורות מרכזיים וללמדם, לקשרם אל פעילותו של הרב קוק, כפי שהדבר מתבטא באיגרותיו ובמקורות היסטוריים נוספים, ולהתבונן בהשתקפות הנושא בדורנו במשנתם של תלמידיו.
הסטודנטית תעמיק בלימוד בנושא הנבחר, תרכוש ניסיון ומיומנות בעיון מחקרי בכלים אקדמיים, שיסייעו לה בעתיד בלימוד, במחקר ובהוראה, ותחווה את ערכה של הלמידה הרב תחומית - וכל זאת תוך מפגש עם ערכי היסוד של הציונות הדתית ושל החמ"ד.
קורס זה מבקש להכשיר את הסטודנטיות לעשייה הפדגוגית החשובה של עבודת ההוראה מתוך תפיסה של חדשנות פדגוגית בדגש למידה משמעותית-פעילה. הקורס יתקיים במודלינג של למידה פעילה והוראה דיאלוגית: התנסות חוויתית קונקרטית, רפלקציה, המשגה ויישום. בדרך זו יוטמעו הכלים והעקרונות העומדים מאחוריהם, והסטודנטיות ירכשו בטחון בהפעלתם ומוטיבציה לכך.
הקורס בנוי מארבע ימי לימוד מרוכזים שיוקדשו לכלי למידה פעילה שונים. הלמידה כולה תלווה בשיח פתוח והתבוננות פנימית רפלקטיבית על תהליכי הלמידה. הסטודנטיות יבינו את אופייה של הלמידה הפעילה, חשיבותה ויכישת כלים ליישומה ביתר קלות ובשיטתיות.
הקורס נועד לעורר בסטודנטיות השראה בכל הנוגע לעיסוק בחינוך, לפתח את החשיבה ולפתוח את הלב לקראת עשייה חינוכית משמעותית. הקורס מעודד לחשוב "בגדול", ומציף מגוון אופני למידה והוראה אפשריים. בסיום כל סיור הסטודנטית נדרשת לחשוב מה נגע בה ומה גרם התנגדות או לא התאים לה, מה שמחייב להמיר את החשיבה על הנעשה בסיור לכיוון מעשי. מפגש עם תלמידים שלומדים בטבע או עם נוער בסיכון מטלטל את הסטודנטית ומציב בפניה את הצורך לחשוב אם כיוון הוראה זה עדיף, ואם הוא יכול להתאים לה, או, האם היא רוצה/יכולה להביא בזעיר אנפין מתוך החוויה שבסיור לבית ספר "רגיל" בו תהיה מורה.
נקודת המעבר שבין עולם הלמידה לעולם העבודה עלולה להוות נקודת משבר עבור פרחי ההוראה ולפגוע בקליטה מיטבית והשתלבות במערכת החינוך. אנו מאמינים שמפגש של מפקחות ומפקחים עם פרחי הוראה כבר בשלב הלמידה עשוי לסייע בנקודת משבר זו. היכרות טובה יותר של מפקחות ומפקחים עם פרחי ההוראה – חששותיהם, ציפיותהם, שאיפותיהם תוכל לסייע בהתאמה טובה יותר של המערכת לפרחי ההוראה, ולהבנה טובה יותר של פרחי ההוראה את מאפייני המערכת והדרך בה היא פועלת. היכרות אישית של פרח הוראה עם מנהיגות בכירה (מפקח) יש בה בכדי לחזק את החוסן והמוטיבציה של פרח ההוראה להתמודדות עם משברי הכניסה לתפקיד (תחושת שייכות ומסוגלות, אכפתיות והכלה כמרכיבים מרכזיים של מוטיבציה וחוסן). אנו מציעים קורס סמסטריאלי בן 12 יחידות (שש מפגשים * 2 יחידות) שיעסוק בנושא של זהות אישית ומקצועית לקראת הכניסה לעולם העבודה.
בקורס יוכשרו הסטודנטיות תוך התנסויות שונות בהובלת תלמידים באופן המותאם למציאות של המאה ה-21. הסטודנטיות יחזקו את ההבנה שלהן אודות הצורך בהוראה מותאמת וכן יחזקו את הרצון שלהן להשתמש בשיטות הוראה אלה. הסטודנטיות יחשפו ויתנסו בשיטות הוראה חדשנים, הן יבנו תהליכי למידה חדשניים ויעבירו אותם לתלמידים בחט"ע. שיטות ההוראה יכללו הטמעת מיומנויות בתהליכי הלמידה וההערכה, הערכה מעצבת ופדגוגיה רב מימנית ורב תחומית. הסטודנטיות יהוו קהילה לומדות ויסייעו לעצמן וזו לזו ללמוד מתוך ההתנסויות שלהן.
הקורס מורכב מ-20 שעות סדנא מעשית, 20 שעות התנסות, ו-20 שעות סדנא מונחת מרחוק. המפגשים יתקיימו בתיכון ציטלין בת"א, בו יחשפו הסטודנטיות בין היתר, להוראה בסביבה הטרוגנית ורב תרבותית הרואה בחינוך הפסיפס הישראלי יחד אידיאל.
קורס זה עונה על צורך שעולה מהשטח בקרב מורות צעירות בשנתן הראשונה בהוראה. המורה "נזרקת למים" ונאלצת להתמודד עם אתגרים רבים, שונים ומגוונים בבת אחת. היא תאלץ במשך זמן קצר ללמוד כיצד להסתדר בכיתה, להסתדר עם הצוות, למצוא את מקומה במסגרת בית הספר, להכין חומרים רבים בזמן קצר, להתמודד עם הורים ועוד. בקורס זה הסטודנטית תאתר, תחזק ותייצב את העוגנים הסובייקטיבים שלה שיסייעו לה בעבודתה החינוכית. הסטודנטית תלמד דרכי התמודדות לאתגרים שונים שיצוצו לפניה כשתכנס למסגרת החינוכית. בניהם כלים לרתום את הכיתה ללימוד דרך מיומנויות ה-SEL ודרכים להצטרף לצוות חדש וליצור תקשורת מקדמת עם אנשי הניהול במוסד.
קורס זה עורך היכרות מעמיקה של הסטודנטיות עם החברה במדינת ישראל, ומתמקד בציר המרכזי שלו, על שני היבטיו: העדתי (יוצאי אירופה – יוצאי ארצות האיסלאם) והחברתי (מרכז – פריפריה). הקורס מחבר בין סיפורי משפחה וקהילה המוכרים לסטונדטיות או כאלו שהן מגלות במהלך הקורס, ובין הידע המחקרי, ומתבסס על פעילויות חקר שוטפות ועל מפגש עם מקורות ראשוניים מגוונים. בין מטרות הקורס – היכרות עם החברה הישראלית ואתגריה, חיבור רגשי וערכי לעיסוק וללמידה בנושא, ויצירת תחושת שייכות ובניית זהות מתוך ההיכרות עם סיפורי המשפחות של הסטודנטיות וחיבורם לידע ההיסטורי המחקרי.
בקורס זה נפגשות הסטודנטיות עם פנים שונות וגוונים שונים של עם ישראל במדינתו, בדגש על היבטים הקשורים בתחום החינוך. הקורס עוסק בסוגיות אקטואליות בחברה הישראלית ובשורשים ההיסטוריים שלהם, וזאת באמצעות סיורים, מפגשים, סדנאות התנסות ועיון במקורות. מטרת הקורס, מעבר להיכרות ולרכישת ידע – קבלת השראה מדמויות העוסקות באתגרים חברתיים וחינוכיים, והעלאת מוטיבציה לעיסוק עתידי באתגרים אלו.
רגע לפני הכניסה להוראה זמן להדגיש את העקרונות החשובים ביותר בחינוך וכן לחזק ולברר את ההיבטים בעבודת המורה שעוד זקוקים לליבון. קורס זה יתן מענה לשני היבטים אלה. הקורס יעסוק בכוח החינוך החזק ביותר שהוא הבניין האישי שלנו, כלומר הזהות המקצועית ומידות הנפש שלנו. הלמידה תתקיים בימים מרוכזים, בחברותא ובעבודה קבוצתית באופן סדנאי ותלווה בכתיבה רפלקטיבית של הסטודנטיות. הלמידה תכלול שלושה צירי למידה שיבואו לידי ביטוי בכל אחת מיחידות הלימוד: מידות הנפש, הכנה מנטלית להוראה וליבון נושאים שהסטודנטיות ביקשו בשאלון האישי. בין הנושאים שילמדו יהיו: חיזוק תודעת שליחות; אמון, סבלנות, הקשבה עצמית ונתינה; אהבת התלמיד והתמודדות עם כשלונות.
בנוסף הקורס יאפשר לסטודנטית לפתח מודעות ולגבש דעה ביחס לנושאים השונים כך שהסטודנטית תוכל להכין את עצמה לעבודת ההוראה בהיבטים שהיא מרגישה שזקוקים לבירור וליבון. למידה זאת תעשה באמצעות שאלונים אישיים בהן יוכלו הסטודנטיות לבחור במה ירצו להעמיק וינתן לכך מענה בי
אחת מן החובות במסגרת רג"ב היא התנסות בעשייה חינוכית ייחודית ומרתקת, השונה מן העבודה המעשית שכל אחת מכן עושה במסגרת מסלול ההתמחות שלה. ההתנסות מתרחשת על פני סמסטר אחד בשנה א' וסמסטר אחד בשנה ב'. בכל שנה ההתנסות היא בתחום שונה ובעל אופי שונה. בכל שנה יש צורך ב-30 שעות של התנסות (שעתיים שבועיות על פני סמסטר שלם, או תדירות אחרת שתאושר על ידי ראש התוכנית), וכן בסדנה מלווה (שהיא למעשה קורס סמסטריאלי). בכל שנה ההתנסות מקנה 1 נ"ז והסדנה 1 נ"ז, כך שבשנים א-ב צוברים יחד 4 נ"ז.
דברים אלו נוגעים לבנות שנה א' וב' (בנות שנה ג' מבצעות את המעורבות במסגרת ה'ישנה'):
בכל אחת משלוש השנים של הלימודים אתן מחוייבות במינימום של 40 שעות התנדבות בקהילה. אתן מבצעות זאת במסגרת 'מלגת מפעל הפיס', אליה אתן אמורות להירשם (תקבלו הסבר מפורט בנוגע לכך). התנדבות זו מזכה אתכן בכל שנה במלגת קיום של 5000 ש"ח (מלגת מפעל הפיס), שמהווה חלק מזכויותיכן בתוכנית רג"ב. ההתנדבות צריכה להיות עבודה עם אנשים (ולא עבודה משרדית), ולהתבצע במסגרת גוף רשמי כלשהו (שיוכל להוציא אישור על ביצוע שעות ההתנדבות בסוף השנה). ניתן למשל ללוות תלמיד מבחינה לימודית או רגשית, לסייע לקשישים או לבעלי מוגבלויות, לעזור במועדונית ועוד. ניתן לפרוס את השעות במפגשים שבועיים, או לרכזם סביב אירועים (שבתות של עמותות דוגמת קו לחיים וכד').
הבהרה חשובה: המעורבות הקהילתית אמנם מזכה במלגה, אך היא חלק בלתי נפרד מתוכנית רג"ב. לא ניתן להחליט על אי השתתפות יחד עם ויתור על מלגת מפעל הפיס.
סטודנטית שנרשמה למלגה אחרת המשתייכת לכותרת 'מלגת מפעל הפיס' (כגון מלגת פר"ח ועוד), לא תוכל לקבל מלגה נוספת של מפעל הפיס, ולמעשה תבצע את חובת המעורבות הקהילתית במסגרת המלגה אליה נרשמה.
קישור להרשמה למלגה לחצי כאן:
חוזר משרד החינוך בנוגע למלגת מפעל הפיס
תנאי הסף לקבלה לתוכנית הינם שילוב של ממוצע בגרות, ציון פסיכומטרי, וציון במבחן מסיל"ה (אליו נשלחות מועמדות רלוונטיות). פירוט תנאי הסף - כאן.
מועמדות אשר עומדות בתנאי הסף יוזמנו לראיון אצל מרכז התוכנית. האישור הסופי לקבלה לתוכנית יינתן על ידי רכזת התוכנית הארצית.
קבלה לשנה ב':
ישנה אפשרות לקבל עד 2 סטודנטיות נוספות בתחילת שנה ב' של הלימודים. פרטים אצל מרכז התוכנית במכללה.
הכר את המרצה (לפי סדר הא-ב)
תואר שני: מכללת בית וגן – מקצועות היהדות
תואר שלישי: אוניברסיטת בר אילן – פילוסופיה
אוניברסיטת אריאל, תואר שני עם תזה במורשת ישראל.
ישיבת הר ברכה, תוכנית הלכה לבנות.
אוניברסיטת אריאל, לימודי דוקטורט במורשת ישראל
תואר שני ושלישי בהיסטוריה – אוניברסיטת אריאל