מוקד שלב"ר - שילוב הילד עם הצרכים המיוחדים בכיתה רגילה

חינוך מיוחד – ליקויי למידה

נושא השילוב מודגש במוקד שלב"ר בהתאם למדיניות החדשה של האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. מדיניות זו דוגלת בזכותו של כל ילד ללמוד בסביבה המגבילה פחות. נגזר מכך כי הצבת התלמיד במסגרת החינוך המיוחד נתפסת כזמנית – עד לקידומו ולהצבתו מחדש בחינוך הרגיל. מוקד שלב"ר מאמץ את חוק החינוך המיוחד ואת השקפת העולם של שילוב ושוויון הזדמנויות כחוק חברתי.
הגישה העדכנית והמובילה בהווה את הטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים מדגישה את המורכבות של הלקויות השונות. גישה התפתחותית רב-ממדית זו מתייחסת לאספקטים השונים של כל לקות: הקוגניטיביים, הרגשיים, החברתיים, ההתנהגותיים-סביבתיים, הטכניים וכדומה.
יוצא מכך כי קשיים רב-ממדיים מצריכים התערבות מקצועית רב-ממדית, והכשרה  שאינה כוללת מתן ידע, כלים ומיומנויות רב-ממדיים, אינה אפקטיבית לטווח הארוך.

על רקע זה תכנית הלימודים של שלב"ר ממוקדת בהכשרת פרחי הוראה שיהיו מסוגלים לשלב תלמידים בעלי קשיים מורכבים בכיתות הרגילות, תוך כדי מתן סיוע רב-ממדי.
הכשרה באמצעות שילוב אמנויות מוסיפה נדבך נוסף לסטודנטית בפיתוח משאבים לסיוע ולטיפול מקצועיים רב-ממדיים. השימוש באמנויות כאמצעי מתודי מבוסס על האמונה שאמנויות פותחות בפני הלומד ערוצי תקשורת וקליטה מגוונים. הכשרת מורים בשילוב אמנויות מפגישה את הסטודנטית עם מגוון של צורות שיח ומאפשרת לה לתת סיוע לתלמידים בעלי קשיים רב-ממדיים בדרך יצירתית ורב-כיוונית.

מטרות
1.    טיפוח תפיסות חינוכיות ועמדות חיוביות יותר כלפי השילוב בקרב פרחי ההוראה;
2.    הקניית כלים לזיהוי ולאיתור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים;
3.    הקניית כלים ודרכי עבודה להוראה מותאמת;
4.    טיפוח מיומנויות לקראת עבודה בצוות בין-מקצועי.

*    סטודנטית לשלב"ר חייבת לשלב התמחות נוספת עם לימודי השלב"ר.
    ניתן לבחור אחת מההתמחויות דלהלן: תנ"ך ראה עמ' 58, תושב"ע ראה עמ' 60, הסטוריה ראה עמ' 66לשון ראה עמ' 64, אנגלית ראה עמ' 76.


.

נושאי הלימוד

הלימודים במכללת אורות ישראל מבוססים על ארבעה תחומים: לימודים תורניים, לימודים כלליים ,עבודה מעשית

ולימודים דיסציפלינריים - קורסים לדוגמא :

בתחומי החינוך המיוחד והמשלב: לקות שכלית והילד החריג, ליקויי למידה, מעבדה לאבחון ולטיפול, לקויות שמיעה וראייה, התפתחות שפה, הספקטרום האוטיסטי ועוד.
בתחום האמנות: מוזיקה ככלי טיפולי, תאטרון בובות, תקשורת וקולנוע, מחול ותנועה ועוד.
בתחום הפסיכולוגיה: מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, תקשורת בין-אישית, העשרה אינסטרומנטלית, למידה מתווכת ועוד.

הסטודנטיות בהתמחות

מאמינות ביכולת ההשתנות והקידום של הילד המיוחד
בעלות רצון עז לסייע לילדים עם לקויות ולהביאם להשתלב בכיתה הרגילה
מאמינות בזכותו של הילד ללמוד  בהתאם לרמתו ולצרכיו

תכנית הלימודים במוקד שלב"ר

 

 

שם:
ד"ר אביה גוטמן
טלפון:
052-3938551
דוא"ל:
avia@orot.ac.il