ההדרכה לחתנים וכלות - אינה מספיקה

עם הקמת מרכז משפחה חדש קובעת העומדת בראשו, ד"ר ציפי ריין: לא די בלימודי הדרכת כלות וחתנים. מול כל אמירה טובה צצות רבות הפוכות.

מכללת אורות ישראל באלקנה משיקה היום (ראשון) את המרכז למשפחה, במסגרתו תוכלנה הסטודנטיות להשתלם בלימודי ייעוץ זוגי, הדרכת כלות, ומיניות בקדושה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם העומדת בראש המרכז, ד"ר ציפי ריין.

"המרכז אמור להכשיר יועצות זוגיות, מנחות הורים, מדריכות כלה וכו', להכשיר נשים לעבודה בשטח ולתת להן תעודות מקצועיות. מעבר לכך, המכללה מאמינה במתן השירותים הללו לסטודנטיות עצמן, הכנה ללידה, זוגיות ומגוון שירותים כמו הדרכות כלות, ליווי במעבר מרווקות לזוגיות ועוד. אני מאמינה שכל סטודנטית שמקבלת שירותים כאלה תהיה מורה טובה יותר בהמשך", אומרת ד"ר ריין.

כשהיא נשאלת על פערי הדורות והגישות השונות בנושאי זוגיות היא מספרת כי לא פעם היא שומעת טענה לפיה הדור הקודם היה מעולה בעוד הדור הנוכחי מתמודד עם פיתויים ומורכבויות, אך היא סבורה שהדור הנוכחי נפלא ופועל מתוך בחירה ורצון ולא מתוך חוסר ברירה. "לפני מאה שנים היו חייבים להיות בתוך משפחה. לא היו ברירות אחרות. היום אנחנו בדור של בחירה. גדלנו ועלינו קומה. אנשים רוצים לעשות את הבחירה נכון ולעשות את זה טוב. פעם היו מתחתנים רק בשידוך, היום צריך לבחור, פעם היה ברור שמביאים ילדים לעולם. היום בוחרים את הבאת הילדים לעולם. אנחנו רוצים ללמוד איך להיות הורים טובים לילדים שלנו".

"בכל אדם ובכל דור יש יתרונות וחסרונות. אפשר להסתכל על השלילי ולהרחיק את הילדים ואפשר להסתכל על הדברים החיוביים. אני בוחרת להסתכל על החיובי ובכך אני בוחרת בקרבה".

האם לא די בתחום הדרכת הכלות והחתנים, תחום שהתפתח מאוד בשנים האחרונות וכולל גישה פסיכולוגית מותאמת, הכלה, היכרות עם העולם המתקדם ופיתוייו ולא מדובר בלימוד מהספר בלבד? האם גם במציאות מתקדמת שכזו יש צורך במרכז למשפחה וללימודים נוספים? ד"ר ריין משוכנעת שאכן כן. "הצמא הוא גדול כל כך שמה שאנחנו עושים לא מספיק", היא משיבה. "התכנים במדיה ובאינטרנט הם לא תכנים שבטוח שהיינו רוצים שהילדים ייחשפו אליהם, וכך גם ברחוב, מול כל דבר טוב שנאמר יש הרבה דברים פחות טובים, ולכן צריכים לצוץ עוד הרבה פעילויות שכאלה".

סוגיה חושבה בה יעסוק המרכז למשפחה היא סוגיית האלימות במשפחה והזיהוי המוקדם של זוגיות פוגענית. "בעבודתי כמטפלת זוגית אני פוגשת הרבה זוגות שבהם לא מדובר באלימות ממש אבל דברים שנמצאים על הרצף, כמו שליטה של הגבר על הכסף ומניעת עצמאות כלכלית, השפלות של בן הזוג וכו'. זה קורה בהרבה צורות והמטרה שלי היא ללמד איך לא להגיע למצב שכזה, שלא יהיו נשואים למי שפוגע בהם. מכה נפשית היא לא פחות חמורה. אני רוצה לגדל דור של מי שיודעים להגן על עצמם, שיודעים לזהות סימנים לקראת מערכת זוגית פוגענית וגם לדעת איך לצאת ממערכת זוגית שכזו למי שכבר נמצא בה".

פורסם בערוץ 7