הנגשת שיח רגשי מותאם לילדים בתקופות מתוחות

שיתוף מד"ר סמדר פלק-פרץ

שיתוף מד"ר סמדר פלק- פרץ, הנגשת שיח רגשי מותאם לילדים בתקופה זו

ישנם זמנים בהם העולם המוכר לנו מתערער, כָּעֵת הזאת,

במהלכה לכולנו קשה להתמודד: מבוגרים וילדים כאחד.

מה נספר לילדים רכים בזמנים כאלה, בזמנים בהם גואים טרור ומלחמה?

כיצד נוכל להשתמש בספרות כמדיום שמעודד שיח על המתחולל בנו פנימה? אלו יצירות ספרות נבחר כאמצעי המתווך תחושות של אמון ואמונה, של ערך, ביטחון ואחיזה בעולם?

בימים שכאלה אני מוצאת מענה בשירה שהיא מבע רגשי מרוכז המשקף הלכי נפש, ובשירי המשוררת שלומית כהן-אסיף, שרבים מהם מתייחסים לעולם הרגשי (לדוגמה, "בתוך הלב", "צורות של לב") מתוך: נשיקה בכיס, הוצאת לולו 2000, איורים: הילה חבקין).

"ללב שלי יש צורות אינסוף" פותחת שורתו הראשונה של שיר העונה לשם זה (2000) בעקבות ההקבלות בשיר, אפשר לשאול את הילדים והילדות: מה היא צורתו של לבכם היום? לבקש שיסבירו את בחירתם ולעודד שיתוף. בשיר "גוף" (מתוך: אחרי שלבשתי פיג'מה, 1982, הוצאת שוקן, איורים: אורה איתן) מדומה גוף האדם לבית, כאשר בסיום ההקבלה מודגשת חשיבות השיח: "קשה לדעת מה קורה בפנים/אם לא מספרים על הבית בו גרים".

שירים נוספים מאת כהן-אסיף סובבים סביב ערכי החברות ("חבר שלם", "יש לי חברים", 1982), ערכי האחדות והאחווה בין אדם לאדם ("שרשרת", 1982), כאשר אחרים, כגון השיר "נשיקה בכיס" מדגישים כי ביכולתם של האהבה, ההכלה והחום שאנו מעניקים לילדינו להיות עבורם כצידה משיבת נפש לימים מעוננים:

נשיקה בכיס

קַח אֶת הַנְּשִׁיקָה

שְׁמֹר אוֹתָהּ בַּכִּיס

אִם תֵּלֵךְ לְאִבּוּד

אִם מִישֶׁהוּ יַרְבִּיץ

אִם מִישֶׁהוּ יַכְעִיס

יֵשׁ לְךָ נְשִׁיקָה בַּכִּיס.

אִם תִּהְיֶה עָצוּב

אִם דִּמְעָה שֶׁל גֶּשֶׁם

תִּרְקֹד עַל רִיס

יֵשׁ לְךָ נְשִׁיקָה בַּכִּיס.

בתפילה לבשורות טובות

(התמונה נוצרה ע"י ד"ר סמדר פלק-פרץ בתוכנת בינה מלאכותית)