הנני שלחני-דוד בן דוד

דפי מאורות (5771-31)
דוד בן דוד הוא תושב ניר עציון בן תשעים, שחייו הם אומר אחד מתמשך של "הנני". את הקילומטרים האחרונים של עלייתו ארצה הוא עשה... בשחייה!
 
 
לאחר שלושה חודשים באניית מעפילים יחד עם אלף מאתיים עולים נוספים (האניה תוכננה לשאת 400 נוסעים בלבד) הם הגיעו לשערי נמל חיפה, שם נעצרו על ידי הבריטים במטרה לגרש אותו ואת חבריו למאוריציוס אשר באוקיאנוס ההודי. בחשכת הליל הוא קפץ לים והגיע ארצה בשחייה. זמן קצר לאחר שהגיע לארץ הצטרף ל"קבוצת אברהם" שהייתה בהכשרה חקלאית ציונית-דתית בכפר פינס. הקבוצה תכננה להקים יישוב חקלאי דתי בארץ. שישה חודשים לאחר עלייתו ארצה הגיעה קריאה להתגייס לבריגדה היהודית במסגרת הצבא הבריטי כדי להילחם בנאצים. הוא התלבט היכן תרומתו תהיה רבה יותר – בהתיישבות בארץ או בבריגדה בלחימה בנאצים? הוא החליט כי חובתו להתגייס. הוא נלחם עם הבריגדה בסוריה, בעירק, באיטליה ובמקומות נוספים במשך למעלה מחמש שנים. בסיום המלחמה הוא ניצל את מעמדו כחייל בריטי כדי להתחמק פעמים רבות מהיחידה ולסייע לפליטי שואה יהודיים שהיו פזורים בכל רחבי אירופה.
לאחר שירותו בבריגדה הבריטית קיבל דוד הודעה שהוא עומד לחזור ארצה לביתו ולחבריו, להשתחרר ולזכות למענק שחרור. הוא חש כי לא ניתן להשאיר כך לבד את פליטי השואה. יחד עם חבריו הגה רעיון מדהים: הוא ועוד מאה ועשרים מחבריו בחרו מרצונם להחליף זהות עם קבוצה מקבילה של פליטי שואה. הם נתנו לפליטים את מדיהם הבריטיים, את תעודות הזהות שלהם ואת מענק השחרור ושלחו אותם לארץ במקומם. הוא וחבריו לבשו את בגדי הפליטים ונשארו מבחירה בתוך מחנות הפליטים, בלי לדעת היכן ומתי יוכלו לצאת משם.
בהזדמנות ראשונה דוד נטש את מחנות הפליטים ופעל להקמת ארגון עלייה ב' מאירופה, לימד עקורים יהודיים הגנה עצמית וארגן קבוצות מעפילים לארץ.
כשחזר לארץ הצטרף דוד לחברי כפר עציון ונפצע קשה בהגנתו. יום לפי הקמת המדינה נפל בשבי הירדני ושהה שם במשך תשעה חודשים, השתחרר ונטל חלק בהקמת המושב ניר עציון. מעללי חייו כוללים עוד פעילויות רבות למען העם והארץ.
חייו של דוד בן דוד הם מסכת ארוכה של "הנני" שיכולים ללמד כל אחד מאתנו פרק במסירות נפש למען תקומתה של המדינה וחיזוקה.
 
לעיון נוסף:
דוד, בן דוד, גשר על פני התהומות. ניר עציון, הוצאת המחבר, 1996.
ריאיון אישי במסגרת שיחה שלו עם קבוצת תלמידות המכללה, ניר עציון, כ"ב בתמוז תש"ע.
 
 
 

 

 

 

מחבר:
גודמן, הרב יונה