הנני שלחני - נתן אלבז

דפי מאורות (5771-44)
נתן אלבז
תרצ"ג–תשי"ד (1932–1954)
 
 
בבוקר ח' באדר א תשי"ד, בבסיס הדרכה של צה"ל, נערכו חיילי יחידת חיל-רגלים לביקורו של קצין בריטי בכיר. מארחיו תכננו להביאו למחנה צה"ל אשר בו נקלטים רבים מן העולים החדשים מצפון אפריקה ולהציג בפניו את הישגיהם הצבאיים של הצעירים ממרוקו, אלג'יר, תוניס ולוב, שהגיעו לארץ ללא קרובים ומצאו בצה"ל את ביתם. אחד החיילים היה נתן אלבז בן ה-21.
נתן אלבז היה בן למשפחה מרובת ילדים ממרוקו. הוא היה תלמיד נלהב של השפה העברית וחלם אף על עלייה לישראל. ההתלהבות גברה לאחר הקמת המדינה. נתן אלבז, אז בן שבע עשרה, היה בין המתנדבים לשורות התארגנות ''הגנה'' יהודית במקומות שונים במרוקו. שנה אחרי כן, למרות התנגדות הוריו, יצא בדרכו לישראל. על קשיי הקליטה בארץ יעידו דברים שכתב לאמו חודשים אחדים לאחר עלייתו:
אימא יקרה, אשתדל להסביר לך דבר ואולי תביני לרוחי ושמא אהיה ראוי לסליחה על הסבל שגרמתי לכולם ובמיוחד לך. בהתחלה רציתי להיות מה שאינני. רציתי פשוט להיות אשכנזי. ולמרות זאת אני הנני בארץ רק 'מרוקני' בדיוק כמו שהייתי במרוקו 'יהודי'. ו'מרוקני' פה פירושו סכין, גנב, עולם תחתון, בטלן. בימים הראשונים הייתי אומלל, אולם ידעתי להתגבר. איך? אני פשוט חייכתי וזה הכול...
 
בצה"ל מצא בית וחברים. באותו בוקר התנדב נתן יחד עם חבר אחר לפרק מנגנונים מרימוני-יד. לפתע נשמעה נקישה. ניצרת אחד הרימונים שהיה בידיו של נתן אלבז השתחררה. הוא יצא מהאוהל כשהרימון בידו וצעק לחבריו שיסתתרו. משהבין שאינו יכול להשליך את הרימון מבלי לפגוע בחבריו, אימץ את הרימון אל חזהו והתרחק מהם בריצה. בכך הציל את חיי חבריו. כאשר התפזר העשן גילו חבריו שנתן אלבז נהרג.
יגאל אלון ז"ל, אז שר העבודה, שהתפעל ממעשה הגבורה של נתן אלבז, כתב בדברי ההספד: "החייל הצעיר, נתן אלבז, לא רק הקריב את חייו למען הצלת חבריו. הוא גם הוכיח במותו: 'היזהרו בבני גלות מרוקו, שמהם תצא תורה' ".
נתן אלתרמן כתב עליו: ...רצת חיש, בלי עמוד, כאילו
         אחזך הטרוף כי עז.
         רצת חיש ופנים האפילו
         כפני איש הפורץ לבוז בז.
         כה מהרת לרוץ שאפילו
         הצטדק לא הספקת, אלבז...
מאוחר יותר כתב גם עמוס אטינגר שיר על גבורתו שהושר על ידי ג'ו עמאר.        
לעיון נוסף:
·         מיכאל בר זוהר (עורך), 100 אנשי מופת וגבורה, תל אביב, משרד הביטחון, תשס"ז.
·         יעקב ארז ואחרים (עורכים), צה"ל בחילו : אנציקלופדיה לצבא ולביטחון, תל אביב, רביבים, 1982, כרך יא: "חיל הרגלים גולני גבעתי".
 

 

מחבר:
פולצ'ק, בועז