הנני שלחני- פרוייקט פר"ח

דפי מאורות (5771-13)
פר"ח הוא פרויקט חונכות המשלב אלפי סטודנטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית.
פרויקט פר"ח
 
"דניאל הגיע אל משרד פר"ח וסיפר בהתרגשות רבה שהוא מעוניין לחנוך נער ולשנות את חייו. הוא סיפר כי לפני שנים רבות, כשהיה תלמיד, נחנך על ידי סטודנט שעזר לו ושינה את גישתו לחיים וללימודים. החונך של דניאל תמך בו כשאביו נפטר והוא מעוניין עתה גם כן לסייע לנער במסגרת פר"ח [...] דניאל ליווה את מ. תלמיד תיכון יתום מאב. בסוף השנה כתב דניאל את הדברים הבאים: 'אני חושב שהחונכות היתה צעד קטן למ. היא פתחה לו פתח לעשיית דברים חדשים ולהכיר אנשים חדשים. עבורי היא היתה צעד גדול [...] צעד של סגירת מעגל!' " (מתוך אתר פר"ח).
פר"ח הוא פרויקט חונכות המשלב אלפי סטודנטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית. החונך מעניק לילד תשומת לב אישית, טיפוח ודגם חיובי לחיקוי ו ומסייע בכך לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולפתח הערכה עצמית חיובית.
הצעד הראשון להקמת פר"ח החל בנובמבר 1972, ביזמתו של ד"ר רוני עטר, אז סטודנט לתואר דוקטור במדעי המחשב במכון ויצמן למדע. רוני הגיש אז למשרד החינוך הצעה לרתימת מספר גדול של סטודנטים באוניברסיטאות לפרויקט לאומי של חונכות אישית, בתמורה לגמול חומרי כלשהו הקשור לשכר הלימוד באוניברסיטה. הפרויקט התחיל באפריל 1973, כאשר פרופ' חיים הררי ממכון ויצמן למדע הפך לשותף נלהב ביישום התכנית והעניק לה את השם פר"ח (פרויקט חונכות). במשך השנים גדל הפרויקט, התפתח והעמיק את תחומי פעילותו וכיום הוא מקיף כ-15% מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
חונכי פר"ח וחניכיו מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקריית שמונה ועד אילת. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם מלגת לימודים חלקית או נקודות זכות אקדמיות.
להלן חלק מתחומי הפעילות של הפרויקט:
חונכות וירטואלית
תכנית שנועדה לאפשר לבני נוער בעלי צרכים מיוחדים ליצור קשר עם סטודנטים בוגרים, שאף להם צרכים מיוחדים. המשתתפים בתכנית מתכתבים באמצעות הדואר האלקטרוני עם סטודנט או סטודנטית חונכים התורמים מניסיונם האישי ומחוויות ההצלחה שלהם.
לש"ם – חונכות סטודנט לסטודנט
חונכות אישית המיועדת לסייע לסטודנטים עם לקויות למידה הלומדים בפרויקט חונכים סטודנטים מצטיינים או סטודנטים הלומדים תואר שני.
פרויקט ילדי אסירים
חונכות אישית לילדים בכיתות ב–ט שאביהם הוא אסיר או אסיר משוחרר. החונכות מתרכזת בצד החברתי לצד סיוע לימודי על פי הצורך.
פרויקט משרד הביטחון
חונכות אישית לילדים ממשפחות שכולות.
לעיון נוסף:
אתר פרוייקט פר"ח: http://www.perach.org.il

 

מחבר:
ברוריה מכמן