You must have Javascript enabled to use this form.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים
השאירו פרטים
לחצו כאן לדילוג לתוכן המרכזי בעמוד זה
|
פרשה א:
האדם הראשון
|
פרשה ב:
האדם השני
|
תיאור יצירת האדם
|
בצלם אלוקים. יצירת גופו של האדם אינה מתוארת
|
הגוף נוצר מעפר האדמה, וה' נפח באפיו נשמת חיים
|
ציווי האל לאדם
|
"מלאו את הארץ וכבשוה"
|
ביחס לגן:
"לעובדה ולשומרה"
|
יצירת האישה ביחס לאדם
|
נבראו זכר ונקבה יחד
|
האדם נברא ראשון ולאחר מכן חוה
|
תואר האל
|
אלוהים
|
ה' אלוהים
|
|
פרשה א:
האדם הראשון
|
פרשה ב:
האדם השני
|
תיאור יצירת האדם
|
צלם אלוקים: השכל שהוא הכוח היוצר באדם: "הוא עוסק במלאכה יוצרת מתוך שאיפה להידמות לבוראו"[13]
|
· עפר האדמה: הידיעה בדבר מקורו השפל היא חלק מחוויית ה"אני" של האדם המגיע לגאולתו על ידי נסיגה וענווה
· "ויפח [...] נשמת חיים": ועל כן האדם השני מתעסק בדבר האלוהים. עבורו זוהי חוויה אקזיסטנציאלית
|
|
פרשה א:
האדם הראשון
|
פרשה ב:
האדם השני
|
יצירת האישה ביחס לאדם
|
זכר ונקבה נבראו יחד, אדם זה חי תמיד בחברה, בציבור. הוא לעולם אינו בודד כי בבדידות אין אפשרות לכבוד ולהוד המאפיינים טיפוס זה
|
האדם נברא ראשון ולאחר מכן חוה. בהיות האדם לבד הוא גילה את בדידותו הקיומית. לאחר מכן בתהליך של נסיגה (תרדמה) הוא זכה לקבל חבר שיסייע לו להפיג את בדידותו
|
תואר האל
|
אלוהים: כינוי המתאר את האל כמקור הדינמיות הקוסמית. תואר זה מאפיין יחסיו של איש ההדר עם האל
|
ה' אלוהים: איש האמונה שואף ליחס אינטימי ואישי עם האלוהים. שם הויה מסמל את התגלות האל ומפגשו עם האדם
|
קהילת שייכות:
הבדל נוסף שאבחן הרי"ד על סמך פירושו לארבעת ההבדלים הנזכרים לעיל
|
קהילה טבעית: קהילה הנוצרת מתוך שאיפה יסודית להתקהלות נוכח אתגרי העולם. עניין הקהילה: שותפות מעשית, תועלתנית
|
קהילת האמונה והברית:
התחברות קיומית שהיא מחווה מקריבה וגואלת. שותפים בקהילה: אני, אתה – רע, הוא – האל (קשר המתגלה בנבואה ובתפילה)
|
|
פרשה א
|
פרשה ב
|
תואר האל
|
שם אלוקים
|
שם הוי'ה (או הוי'ה אלוקים)
|
סדר הנבראים
|
צומח, חי, אדם
|
איש, צומח, חי, אישה
|
בריאת האיש והאישה
|
איש ואישה נבראו כאחד
|
האיש קודם לאישה
|
הקשר אזכורם של
א. עשב השדה
ב. האישה
|
א. מזון פוטנציאלי
ב. אפשרות פריה ורביה
|
א. עמל האדם בעבודת האדמה
ב. "לא טוב היות האדם לבדו [...] עזר כנגדו"
|
|
פרשה א: בריאה
|
פרשה ב: יצירה
|
מגמת העולם: החפץ העליון
|
בריאת עולם הטבע שמטרתו: האדם שנברא בצלם אלוקים
|
בריאת עולם התגלות ה' שמטרתו: האיש האוהב את אשתו. שמחה ואהבה
|
מאפיין עולם זה
|
חפץ הקיום מאפיין כל הנבראים. מתבטא בדגשים של צמיחת המזון ויכולת הרבייה, שניהם מאפשרים את הקיום
|
חפץ ה'. ה' חפץ באדם בלבד, שאר היצורים קיימים למען האדם. האדם שותף עם האל וביצירתו משלים את הבריאה
|
הבדל 1: תואר האל המוזכר
|
שם אלוקים: בטבע ובחוקיותו מסתתר האל, לא נודע בשמו המפורש
|
שם הויה (או הויה אלוקים): בעולם ההתגלות ה' פועל בחרות ומעשיו ניכרים לברואים
|
הבדל 2: סדר הנבראים
|
צומח, חי, אדם: זוהי ההתהוות בדרך הטבע מהפשוט למורכב יותר.
האדם הוא נזר הבריאה, מתייחד ב"צלם אלוקים" –בינה
|
איש, צומח, חי, אישה: האדם, שהוא עיקר רצונו של ה', קודם ליצורים שנבראו למענו. שאר היצורים נולדים למציאות שבה יש להם תכלית כי האדם כבר קיים
|
הבדל 3: בריאת האיש והאישה
|
איש ואישה נבראו כאחד:
א. מכיוון שהם באותה דרגת בריאה מבחינת מורכבות;
ב. מכיוון שרק במציאות שניהם יחד מתאפשר המשך הקיום, שזוהי משמעות עולם הטבע
|
האיש קודם לאישה כי כך יכיר האיש באישה כמתנה שקיבל להצילו מבדידותו.
יצירת האישה מצלע האדם יוצרת ביניהם חיבור של תלות והשלמה, חיבור של אהבה מכיוון שמקורם אחד
|
הבדל 4:
הקשר אזכורם של:
א. עשב השדה
ב. יצירת האישה
|
א. קיום הפרט; ב. קיום המין.
בתחומים אלו שווה האדם לבעלי החיים שגם הם אוכלים ומתרבים ובכך שומרים על קיום העולם
|
בתחומים אלו שונה האדם מהחי:
א. האדם צריך לעמול כדי להשיג מזונו, העמל נותן סיפוק ותחושת שליחות;
ב. הזדווגותו אינה רק הנאה אלא גם אהבה, שמחה ובושה
|
|
פרשה א: בריאה
|
פרשה ב: יצירה
|
מטרת הזדווגות האיש והאישה
|
להבטיח המשך הדורות.
|
"לקשור איש ואישה בעבותות האהבה"[23]
|
מעמד האדם
|
נזר הבריאה. שווה לבעלי החיים בגופו ותאוותיו אך מתייחד בצלם אלוקים שבו, שניכר בו כאשר עוסק בחוכמה ושולט בעולם
|
מעלתו היתרה ניכרת גם ברוחניותו – צלם אלוקים, וגם בחומריותו – עמלו בהשגת המזון ואהבתו בזוגיות ובהזדווגות
|