להוריד את התלמידים מהיציע למגרש

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, על מהות תפקיד המורה בדורנו

בשיחה למורים וצוותי חינוך במכללת אורות ישראל, העביר הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, שיעור על מהות תפקיד המורה בדורנו.

על מנת להמחיש את משמעות וחשיבות התפקיד החינוכי, פתח הרב בסיפור: "הגיע בחור שלמד בתיכון יהודי בארצות הברית לרב שלו ואמר לו: 'כל מה שמלמדים אותי, אפילו לא עובר לי ליד האוזן'.. שאל אותו הרב: 'מה כן מעסיק אותך?' עונה לו הבחור- 'כדורגל'.

המשיך הרבה לשאול, 'יש קבוצה שאתה אוהד?' ענה התלמיד, 'בוודאי. אני לא מפסיד אף משחק של הקבוצה שלי'. 'ואם הקבוצה שלך הולכת להפסיד, מה אתה עושה?', הקשה הרב. ענה התלמיד 'אני יוצא מהאולם, אני לא יכול לראות אותם מפסידים'.

הקשה הרב שאלה רביעית 'ואם אתה היית השחקן על המגרש, גם אז היית בורח מהאולם?' 'מה פתאום?! מי שהוא שחקן לא יכול לברוח! אם יפסיד יפסיד, אבל לא יכול לברוח מהמשחק!'.

אמר לו הרב, 'זו בדיוק הבעיה שלך! אתה כל הזמן חי ביציע. אתה לא מרגיש שהאחריות היא עליך, את לא מרגיש שאתה השחקן! אם היית מרגיש שאת הלא רק צופה ביהדות מבחוץ, אין ספק שזה היה נכנס לך עמוק ללב!".

סיפור זה העביר מסר ברור למורים כי על מנת להעצים את התלמידים ולתת להם תחושת שייכות ועוצמה, תפקיד המחנך הוא לראות אותם באור חיובי, לראות את החוזקות שלהם ושאף הם יכירו בעצמם.

הדברים נאמרו במסגרת יום השתלמות במכללת אורות ישראל, בשיתוף החמ"ד בנושא: "עיצוב זהות דתית ציונית", לצוותי החינוך בחמ"ד.