מהו מקור המושג או קיי (OK)?

פינת הלשון
בזמן מלחמת העולם הראשונה הבריטים היו מעבירים מדי יום דיווחים מהחזית על כמות ההרוגים שלהם בקרבות, למשל: 4K משמעו ארבעה הרוגים (K=Killed). כשכל החיילים חזרו בשלום מהקרב, הם היו מעבירים OK – משמע 0 הרוגים. עקב הדמיון בכתיבה בין המספר 0 (אפס) לאות O האנגלית, תפס המושג OK כביטוי לכך שהכול בסדר.
 
(יאיר מחט, שולמן ישלם בתרפפ"ו: הסיפורים שמאחורי הביטויים)
 
ובאינטרנט מובא:
אחת המילים הבין-לאומיות הראשונות שזכתה לפופולריות ולשימוש בכל רחבי העולם היא או.קיי, במובן של "הכול בסדר" ו"הדבר מאושר". לגבי מקור המילה יש אין-ספור גרסאות ונזכיר רק כמה מהן, כאשר הגרסה האמתית תופיע בסוף הרשימה. הטעות הנפוצה ביותר היא שמדובר בשיבוש ראשי התיבות של המילים "ALL CORRECT" ("הכול בסדר"), שנכתבו בשיבוש "OLL KORREKT"  על ידי הנשיא האמריקני אנדרו ג'קסון שהִרבה לכתוב בשגיאות כתיב. אחרים אומרים שמדובר במילה אינדיאנית "אוקה" שפירושה "ככה זה". גִרסה נוספת טוענת שמקור המילה בדיווח ממלחמת העולם השנייה והאותיות O.K. סימלו את המילים "אפס הרוגים" (KILLED  ‏0), היינו "הכול בסדר". 
כל הגרסאות הללו ועוד נוספות חסרות כל בסיס במציאות, והאמת, המסתמכת על עיתונות מהתקופה שבה הופיע המונח לראשונה, היא אחרת. בשנת 1840, נשיא ארצות-הברית מרטין ואן-ביורן ניסה לקבל את אישור מפלגתו לכהונה שנייה לנשיאות. תומכיו הקימו קבוצת תמיכה וקראו לה ". CLUB O.K" – המועדון של . O.K. כאשר האותיות .O.K מהוות את ראשי התיבות של המילים    "OLD KINDERHOOK" ("הזקן [מ] קינדרהוק"), שהיו כינוי חיבה למרטין ואן-ביורן, שנולד בעיירה קינדרהוק שבעמק נהר ההדסון אשר במדינת ניו-יורק. 
באסיפת המפלגה הופיעו תומכיו עם שלטים שעליהם כתוב . O.K וצעקו בקול את הססמה (שמזכירה את ססמת מפא"י ההיסטורית "הגידו כן לזקן", בקריאה לתמוך בבחירות בבן-גוריון). מססמת בחירות לאישור בחירה מחדש הפכה המילה לציון מתן אישור כללי. אגב, הסיסמה לא עזרה וואן-ביורן לא נבחר שנית לנשיאות. 

 

חזרה לדף פינת הלשון​

 
 


 

 

 

מחבר:
ברוש, יעל