מחנכים באמונה - הרב פנחס קהתי ומפעל "משניות מבוארות"

דפי מאורות (5772-10)
תר"ע–תשל"ז (1900–1976)
 
הרב פנחס קהתי נולד בפולין ולמד בבית המדרש לרבנים "תחכמוני" בוורשה. כציוני וכחבר תנועת הנוער "השומר הדתי" עלה לארץ בשנת 1935. לפרנסתו עבד כפקיד בבנק הפועל המזרחי. כמו כן פעל כרכז הנוער של תנועת הפועל המזרחי וכרכז מחלקת ההדרכה של תנועת הנוער בני עקיבא.
 
 

הרב קהתי ביקש להפיץ תורה ברבים ותר אחר פירוש למשנה שיהיה קל לקריאה ולהבנה גם לתלמידים ולציבור הרחוק מעולם התורה. יחד עם הרב משה צבי נריה הקים הרב קהתי חוג ללימוד משנה במסגרת של חניכי בני עקיבא בבני ברק. הפירושים שמצא לא תאמו את קהל היעד, ולכן החליט לכתוב בעצמו ביאור ברור לששת סדרי המשנה., המוכר כיום כ"משניות מבוארות" או בלשון עממית "משניות קהתי".
פירושו מתבסס על הפרשנות המסורתית (רמב"ם, ברטנורא), אך כתוב בעברית עדכנית ובשפה ברורה השווה לכל נפש. הרב קהתי ניחן בכושר הסבר נדיר וביכולת תמצות מרשימה. בפירושו למשנה יש איזון מדויק בין פרטנות לקיצור. פירושו הוא הפירוש הראשון המצליח לספק ללומד המשנה את תמצית פירושם של חז"ל בתלמוד למשנה הנידונה. יש האומרים כי פירושו של הרב קהתי הוא פירוש הפשט הטוב ביותר שנכתב למשנה אי-פעם.
בשנים 1955–1964 יצאו המשניות בצורת קונטרס שבועי במהדורות של 5000 עותקים. כל עותק כלל 14 משניות מבוארות על ידו (שתיים לכל יום), שתי הלכות מהשולחן ערוך, שתי הלכות מהרמב"ם וקטע מהתנ"ך. לאחר מספר שנים יצא ביאורו למשנה כסדרת ספרים עם הסכמתו של רבוֹ, הרב איסר יהודה אונטרמן.
הרב קהתי, פקיד בנק במקצועו, אחראי לאחד ההישגים הרוחניים החשובים של יהדות המאה העשרים: פירושו למשנה הוא יצירת מופת של כתיבה תורנית. אין ספק שפירושו של הרב קהתי חולל מהפכה בלימוד המשנה. אם רואים יהודים לומדים משניות באוטובוס, ברחוב, בטיול ובכל מקום, הרי זה הרבה בזכותו.
בשנת 1967 זכה הרב קהתי בפרס הרב קוק על מפעלו התורני "משניות מבוארות".
הרב קהתי נפטר בליל ראש חודש טבת, נר שישי של חנוכה, ה'תשל"ז (1976).
 
לעיון נוסף:
  • ישעיהו ברנשטיין, "ר' פנחס קהתי ז"ל בעל 'משניות מבוארות' ", בתוך שנה בשנה: ספר השנה להלכה, למחשבת ישראל ולבעיות יהדות, תשל"ח, 478–481.
  • אלכסנדר מלכיאל, "מפעלו של רבי פנחס קהתי ז"ל",  בתוך הצופה 25.12.1987, עמ' 7.
  • חיים נבון, "שלושים שנה לקהתי", בתוך אתר כיפהhttp://www.kipa.co.il/jew/16370.html  (פורסם בנקודה, גיליון 296).
 
 
 

 

 

 

מחבר:
מכמן, ברוריה