מחנכים באמונה - הרב שמעון גרשון רוזנברג (שג"ר)

דפי מאורות (5772-02)
תש"י – תשס"ז (1949 – 2007)
 
 

"...האם וכיצד ניתן לכונן אמיתות בעולם שכבר איננו מאמין בהן, שטוען שעצם המושג אמת כבר איננו קיים שהשפה בכלל אינה מייצגת מציאות ואיננה אלא משחקי לשון?...ברצוני לטעון שהבעיה בלתי פתירה אך הבנת הכישלון והשמתו כנקודת מוצא פותחת אופציה דתית מלהיבה בהרבה מהמקובלת."  (הרב שג"ר, כלים שבורים) 
הרב שג"ר נולד  וגדל בירושלים. את הכינוי שג"ר שבו הוא מוכר קיבל בישיבה התיכונית, כאשר אחד הרבנים ראה את ראשי התיבות על נרתיק הטלית שלו. בשנת תשל"ג החל ללמוד בישיבת מרכז הרב, אצל הרב שלמה פישר ואצל מספר מקובלים. הוסמך לרבנות בתחילת שנת תשל"ו. במלחמת יום הכיפורים נפצע קשה בקרבות השריון ברמת הגולן.
הרב שג"ר היה דמות רוחנית ייחודית בהגות הציונית דתית. ספרו כלים שבורים: תורה וציונות דתית בסביבה פוסט מודרנית הוא ניסיון לתת מענה דתי להלכי הרוח המנשבים היום בעולם הכללי, בטענה כי תפיסה תורנית יכולה להכיל תפיסות מורכבות אלה. הרב שג"ר קיבל חלק מהטיעונים הפוסט-מודרניים וזיהה בהם רעיונות ומושגים המופיעים בקבלה ובחסידות. 
תפיסתו של הרב שג"ר מדגישה את הפן הרוחני-האינדיבידואלי של החיים בישראל, ולא רק את הפן הלאומי שלהם. הוא ראה צורך בכך שבני תורה ישתלבו בתחומים רבים, ולאו דווקא בצבא או בתפקידים מנהליים. לכן עודד הרב הרב את תלמידיו לעסוק באמנות  והוא עצמו כתב ופרסם שירה. הרב שג"ר היה אחד הראשונים שהכניסו את החסידות לסדר היום הדתי-לאומי. 
לימד בישיבת הכותל, היה ממקימי ישיבת "מקור חיים" של הרב עדין שטיינזלץ בגוש עציון, עמד בראש בית המדרש של "מעלה – המרכז לציונות דתית"  והיה ממייסדי "בית מורשה". ב- 1996  הקים את ישיבת "שיח יצחק"  באפרת ועמד בראשה עד לפטירתו.
ישיבת "שיח יצחק" קרויה על שם הרב ד"ר יצחק ברויאר זצ"ל, מחשובי הרבנים בגרמניה ובארץ ישראל של לפני כמאה שנה, שהיה גם הוגה דעות ומשפטן, ושאף לכונן דמות יהודית דתית, המתאימה למצב של מדינה יהודית שתקום. 
"אני רואה בישיבה שליחות ופריצת דרך...  נראה לי כי ההתמודדות באופן ממשי עם השאלות והבעיות של הדור, היא החידוש המשמעותי בישיבה". (הרב שג"ר בראיון).

לעיון נוסף:
•שמעון גרשון רוזנברג, כלים שבורים: תורה וציונות דתית בסביבה פוסטמודרנית, ישיבת שיח יצחק,  תשס"ד (2003).• אביחי צור, " דקונסטרוקציה דקדושה : מהגותו של הרב שג"ר" , אקדמות, כ"א, תשס"ח, עמ'  110 – 139.

 
 

 

 

 

מחבר:
פולצ'ק בועז