מחנכים באמונה - מוסדות "מגדל אור"

דפי מאורות (5772-24)
קריית החינוך של מוסדות "מגדל אור" במגדל העמק שוקקת פעילות חינוכית מגוונת ומספקת מענה לרבים מאוכלוסיית העיר. הרשת החינוכית הארצית מקיפה עשרות מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים, חטיבות ביניים, אולפנות ומדרשיות, בתי ספר מקצועיים ואקדמיים, ומפעלי קליטה מגוונים ופעילויות לשיקום אסירים.
 
 

אוכלוסיית התלמידים מורכבת בעיקר מילדים המגיעים ממשפחות במצוקה וילדים בסיכון המופנים למוסדות באמצעות לשכות הרווחה ברחבי הארץ, יחד עם קרוב ל-2000 ילדים עולים חדשים שהגיעו לארץ מארצות חבר העמים, רוסיה, תימן ואתיופיה. מבין 800 חונכים ועובדים ברשת, כ-75% הם בוגרי מוסדותיה. בין הבוגרים יש המשמשים בתפקידים מרכזיים בכל תחומי החיים במדינה.
מאחורי מפעל זה עומד הרב יצחק דוד גרוסמן. הרב גרוסמן נולד בירושלים בשנת 1946. את חינוכו קיבל הרב בתלמוד תורה עץ חיים, בישיבות בירושלים ובישיבת סלובודקה בבני ברק שבה היה תלמיד מצטיין. אופיו המיוחד של הרב גרוסמן ואהבת ישראל שבו הביאוהו להתמסר לקירוב לבבות ולחינוך נוער. עוד בירושלים עסק בשיקום משפחות ובעזרה בחינוך הילדים בשכונות מצוקה. ב-1968 עבר להתגורר במגדל העמק, עיירת פיתוח עם אחוזי פשיעה גדולים, כשהוא רואה בעבודה בעיירה אתגר ועבודת קודש. את פעילותו בעיירה החל בכניסה לדיסקוטקים ולמועדונים שבהם בילו בני נוער שהידרדרו לפשע ולסמים. שמו התפרסם, ורבים כינוהו אז "רב הדיסקוטקים". עם זאת הקים מערך שיקום בתוך בתי הסוהר הפועל עד היום. ב-1970 מונה לרבה הראשי של מגדל העמק. 
כשראה הרב את ההזנחה ששררה בחינוך ובחיים התרבותיים והחברתיים אצל בני הנוער, ייסד את רשת מוסדות החינוך "מגדל אור". הרשת החלה ממוסד חינוכי ובו 18 תלמידים בני 11–12 שהרב גרוסמן אסף אל חיקו ממשפחות מצוקה ממגדל העמק ומהגליל. בחלוף חודשים ספורים נרשם מהפך בחייהם של הילדים: המוטיבציה לרכישת השכלה גדלה, ואִתה – היכולת הלימודית. זו הייתה ראשיתו של פרויקט חינוכי שבמרכזו עומדת האמונה הבסיסית שלפיה בעזרת חום, אהבה והזדמנות שווה ניתן להוציא מהנוער את הטוב שבו. בבסיס הרשת של מוסדות "מגדל אור" עומדת האמונה שכדי להציל את הנוער יש לדאוג לו למסגרות המתאימות כבר מינקות. כך, בד בבד עם קריית החינוך במגדל העמק, נפתחו מועדוני "אור לנוער" בכ-60 יישובים ברחבי הארץ עבור כ-3,500 ילדים. המועדון ממלא בתוכן את שעות אחר הצהריים של הילדים ומונע מהם חוסר מעש ושעמום העלולים להוביל להידרדרות.

 
למידע נוסף : 
אתר עיריית מגדל העמק: http://www.migdal-haemeq.muni.il/agapim/

אתר מוסדות  מגדל אור: http://www.migdal-ohr.com/about_us.asp?p=441

 
 

 

 

 

מחבר:
צורן, עמליה
דוא"ל: