מחנכים באמונה - סדנת שילוב

דפי מאורות (5772-32)
סדנת שילוב
 
כבר בתקופות הקדומות הוקדשה מחשבה רבה בתחום ההלכה היהודית לאנשים עם פיגור. בצד תקנות שנועדו להגן עליהם ולשמר את זכויותיהם נוצר מערך חוקים שהמעיט את חובותיהם הדתיות. בשנים האחרונות התגבשה אידאולוגיה המעודדת שילוב מקסימלי של אנשים עם פיגור שכלי בקהילה: שילוב בגני הילדים ובתי הספר, במוסדות הקהילתיים ובחיים הדתיים של הקהילה ושילובם בתעסוקה.
 
 
סדנת שילוב היא פרויקט בקיבוץ ראש צורים שבגוש עציון המסייע לילדי החינוך המיוחד ולבוגרי חינוך זה ה"נופלים בין הכיסאות". מדובר על ילדים שסווגו כ"מפגרים", "אוטיסטים", בעלי "ליקויי למידה" או פשוט "בעייתיים". יש ביניהם ילדים שבסיוע תכנית טיפולית מתאימה יוכלו לחזור ולהשתלב במסגרות אחרות, בעוד שאחרים יזדקקו לכל אורך חייהם לתכנית הטיפולית המתקיימת בסדנה ואף מציעה לבוגרים דיור הולם במקום.
העיקרון המנחה ב"סדנה" הוא כי אדם מוגדר לא לפי צרכיו אלא לפי יכולתו לתרום ולהעניק. לעיקרון זה יש ביטוי יום-יומי בלמידה, בפעילות חברתית ובעבודה. גישה זו מביאה לשינוי ניכר בהתנהגות הילדים; הם נעשים עצמאיים ובעלי ביטחון ומגיעים להישגים. הם בעיקר מאושרים.
בסדנת שילוב מייחסים חשיבות רבה לעבודה חקלאית. האחריות, העבודה הפיזית והצורך לתכנן, לארגן וגם להתאזר בסבלנות – מפתחים תכונות חשובות אצל התלמידים. לשם כך הוקם משק חי טיפולי המוחזק ומופעל על ידי התלמידים והבוגרים. כחלק מההכנה לחייהם הבוגרים הוקם מערך תעסוקתי חקלאי והנערים עוברים הכשרה כעובדים וכמדריכים. צוות בין-מקצועי עוקב אחר השתלבותם של הבוגרים ומתאים תכנית עבודה לכל אחד בענפים השונים: דיר, מחלבה, רכיבה ומלאכות עתיקות (בית בד, גת וגורן). הבוגרים מסייעים גם באחזקה ובהפעלה של כ-250 תלמידי בית ספר יסודי הבאים מדי שבוע לעבוד בפרויקטים השונים הקיימים במקום.
כדי להיענות לצורך בעצמאות הקיים גם אצל אנשים עם צרכים מיוחדים, הוקם בראש צורים מערך דיור ייחודי ובו קרוונים שבהם מתגוררות משפחות צעירות לצד אנשים עם צרכים מיוחדים. בדירות אלו מתגוררים הבוגרים עם בני גילם, לומדים להיות עצמאים יותר ומקבלים מהקהילה הסובבת את העזרה שהם זקוקים לה. הם מאומצים על ידי המשפחות, מבקרים בבית הכנסת ומתפקדים כחלק מהקהילה.
 
לעיון נוסף:
·         אתר סדנת שילוב: http://www.sadnat-shiluv.co.il/about/ganim.aspx
·         אתר ערוץ 7: להיות מיוחד זה רגיל http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/8105
 
 
 

 

 

 

מחבר:
מכמן, ברוריה