עיונים בסידור התפילה - ליל שבת: זמירות – מה ידידות

דפי מאורות (5776-05)
 
קבצים להורדה :
 
מחבר: חמיאל, אלעד 
דוא''ל :
 
על שבת, שירה ומזמורי שבת
 
 
 
מַה יְּדִידוּת מְנוּחָתֵךְ, אַתְּ שַׁבָּת הַמַּלְכָּה
בְּכֵן נָרוּץ לִקְרָאתֵךְ ,בּוֹאִי כַלָּה נְסוּכָה
לְבוּשׁ בִּגְדֵי חֲמוּדוֹת, להַדְלִיק נֵר בִּבְרָכָה
וַתֵכֶל כָּל הָעֲבוֹדוֹת, לֹא תַעֲשׂוּ מְלָאכָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
מֵעֶרֶב מַזְמִינִים, כָּל מִינֵי מַטְעַמִּים


מִבְּעוֹד יוֹם מוּכָנִים, תַּרְנְגוֹלִים מְפֻטָּמִים
וְלַעֲרֹךְ כַּמָּה מִינִים, שְׁתוֹת יֵינוֹת מְבֻשָּׂמִים
וְתַפְנוּקֵי מַעֲדַנִּים בְּכָל שָׁלשׁ פְּעָמִים
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
נַחֲלַת יַעֲקֹב יִירַשׁ, בְּלִי מְצָרִים נַחֲלָה
וִיכַבְּדוּהוּ עָשִׁיר וָרָשׁ, וְתִזְכּוּ לִגְאֻלָּה
יוֹם שַׁבָּת אִם תִּשְׁמֹרוּ, וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבוֹדוּ וּבַשְּׁבִיעִי נָגִילָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
חֲפָצֶיךָ אֲסוּרִים, וְגַם לַחֲשׁוֹב חֶשְׁבּוֹנוֹת
הִרְהוּרִים מֻתָּרִים, וּלְשַׁדֵּךְ הַבָּנוֹת
וְתִינוֹק לְלַמְּדוֹ סֵפֶר, לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת
וְלַהֲגוֹת בְּאִמְרֵי שֶׁפֶר, בְּכָל פִּנּוֹת וּמַחֲנוֹת
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
הִלּוּכָךְ תְּהֵא בְנַחַת, עוֹנֶג קְרָא לַשַּׁבָּת
וְהַשֵּׁנָה מְשֻׁבַּחַת, כְּדַת נֶפֶשׁ מְשִׁיבַת
בְּכֵן נַפְשִׁי לְךָ עָרְגָה, וְלָנוּחַ בְּחִבַּת
כַּשּׁוֹשַׁנִּים סוּגָה, בּוֹ יָנוּחוּ בֵּן וּבַת
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא, יוֹם שַׁבָּת מְנוּחָה
כָּל הַמִּתְעַנְּגִים בָּהּ יִזְכּוּ לְרוֹב שִׂמְחָה
מֵחֶבְלֵי מָשִׁיחַ יֻצָּלוּ לִרְוָחָה
פְּדוּתֵנוּ תַצְמִיחַ, וְנָס יָגוֹן וַאֲנָחָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים
 
כל אחד מאתנו חווה את השבת בצורה שונה. מהי השבת בשבילך? יש כאלה שעבורם השבת היא בראש ובראשונה זמן למנוחת הגוף; עבור אחרים היא זמן למילוי מצברים רוחניים או נפשיים, יום שמתפנה בו זמן לבילוי משפחתי, יום שנותן לנו פרופורציה על כל העשייה השבועית, יום של חשבון נפש ועוד.
מהי מוזיקה בשבילך? האם מדובר במשהו המיועד להעביר את הזמן? אולי עבורך זה כלי לביטוי עצמי? כלי העוזר לשנות את מצב הרוח – לשמוח, להירגע, להיעצב או לחוש אנרגטי? ואולי זה פשוט משהו שעובר "ליד האוזן", אבל לא באמת יוצא לך להתייחס אליו?
פתגם עממי אומר שכאשר רוצים לאחסן נוזל – שמים אותו בתוך בקבוק; כשרוצים לארוז גרגירים – מאפסנים אותם בתוך שק; כשרוצים לשמור על דברי חכמה – שמים אותם בתוך סיפור, או במקרה שלנו – בתוך שיר.
 
לאורך הדורות השכילו חכמי ישראל להשתמש בשירים ובפיוטים (ולהבדיל – בקינות) כדי להעביר מסרים ומסורות מדור לדור; משירת הים דרך שירת דבורה ועד לקינת דוד, מקינות על חורבן בית המקדש דרך קינות על חורבן קהילות אשכנז במסעות הצלב וקדושי השואה ועד לשירת הבקשות בליל שבת הנהוגות בחלק מהקהילות. ההיסטוריה של עם ישראל, עולם הערכים היהודי ולעתים גם ההלכות – כולם שובצו והוטמעו בתוך שירים שהועברו מדור לדור. ה"עטיפה" של השיר, הווי אומר הלחן שבו הוא מושר, עברו השפעות רבות בהתאם לקהילה ולמדינה שבה חיו היהודים. אחד השירים האהובים עליי כילד וגם כיום כראש משפחה הוא "דרור יקרא". שיר שנכתב בצורה קסומה שכמעט כל לחן יכול להתאים לו – סלסול ים-תיכוני, מנגינת "אדון עולם", מארש צבאי שסבי ז"ל "ייבא" מתקופת שירותו בצבא בחו"ל, ועד למנגינות המבוססות על שירים עדכניים.
מה הייחודיות של שירה? מה היתרון של שיר ככלי להעברת מסר? למוזיקה בכלל ולשירה בפרט יש יכולת לעקוף חלקים מהתודעה שלנו ולהתחבר לחלקים פנימיים יותר, כפי שקורה לפעמים כשמזמזמים שיר בלי להיות בטוחים מה המילים שלו. התוכן המילולי של השיר מעביר רעיון כלשהו, השירה מעבירה מסר רגשי יותר – חום, לכידות משפחתית, הנאה או להבדיל – תחושות לחץ וכפייה כאשר חשים "מחויבים" לשיר. אמור לי איך אתה מרגיש ביחס לשירי שבת ואומר לך מה האווירה אצלכם בבית בסעודות השבת. אצל מי שהוא בעל יכולות ווקאליות נמוכות בעליל ויכולות קשב בינוניות ומטה, איכות השירה סביב שולחן השבת בהחלט משחקת תפקיד חשוב יותר מכמות השירים או הזמן המוקדש לשירה. שני שירים המושרים בשמחה ומכל הלב עדיפים על פני הרפרטואר המלא המופיע בסידור ומתיש את בני המשפחה.
"מה ידידות מנוחתך" מושר אצל לא מעט משפחות בליל שבת. הפיוט מאגד בתוכו עבר, הווה ועתיד סביב השבת – ההכנות לשבת, עונג השבת והשכר העתיד לבוא לשומרי שבת. עקרונות השבת הבסיסיים משובצים בין השורות – איסור מלאכה, הצורך להבדיל בין ההתנהגות בשבת להתנהגות בשאר השבוע, וחשיבות מנוחת הנפש ומנוחת הגוף יחד עם ההתענגות ביום קדוש זה. השיר מסתיים בציפייה לגאולה. בחמש דקות של שירה אנו מצליחים לחבר את בני המשפחה, קטנים כגדולים, לחשיבות של קדושת השבת ולהחדיר בהם את יסודות שמירת השבת. אפשר להתייחס לזמירות שבת כאתנחתא מתודית בין המנות בסעודה, כמשהו שעושים כדי לצאת ידי חובה או כירושה  חינוכית שאנו מעבירים משבת לשבת, מדור לדור. אז איך אתם רוצים שייראו שירי שבת אצלכם בסעודה הקרובה?
 
אלעד חמיאל
מרצה בהתמחות לחינוך חברתי קהילתי
 
 



 

 

מחבר:
חמיאל, אלעד
דוא"ל: