You must have Javascript enabled to use this form.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים
השאירו פרטים
לחצו כאן לדילוג לתוכן המרכזי בעמוד זה
מדוע מקדים עניין השבת לעניין בניית המשכן? רש"י עונה על השאלה ואומר: "הקדים להם אזהרת שבת לצווי מלאכת המשכן לומר שאינו דוחה את השבת". כלומר, בניית המשכן וכל המלאכות הנעשות בו אינם דוחים את השבת.
אולם עלינו להקשות: מדוע בניית המשכן אינה דוחה את השבת אך העבודה בתוך המשכן וגם בתוך בית המקדש כן מותרת ודוחה את השבת? הרי קיימת הקרבת קרבנות גם בשבת?
תשובה אחת יכולה להתקבל בעקבות עיון בתאריכים של בניית המשכן. המשכן הוקם בחודש ניסן על אף שכבר בחודש כסלו כליו היו מוכנים. היינו יכולים לומר שבניית המשכן איננה דחופה ולכן לא תדחה את השבת.
אולם התורה בכל זאת הזהירה לפני בניית המשכן על השבת. לכן ניתן להבין שהיה מקום לחשוב שבניית המשכן תדחה את השבת, על אף אי-הדחיפות.
פתרון אפשרי לשאלה נמצא מהתבוננות במדרשי חז"ל. בילקוט שמעוני (פרשת ויקהל) מובא:
רבותינו בעלי אגדה אומרים, מתחילת התורה ועד סופה אין בה פרשה שנאמר בראשה ויקהל אלא זאת בלבד. אמר הקדוש ברוך הוא, עשה לך קהלות גדולות ודרוש לפניהם ברבים הלכות שבת כדי שילמדו דורות הבאים להקהיל קהלות בכל שבת ושבת ולכנוס בבתי מדרשות ללמד ולהורות לישראל דברי תורה איסור והיתר כדי שיהא שמי הגדול מתקלס בין בני.
עוד מובא בבראשית רבה (יא, ט):