על פי הרמב"ם, תכלית האדם היא השגת ה' וידיעתו, ועל כן כל פעולותיו של האדם צריכים להביא אל התכלית הזאת. מכאן, שהאכילה והשתייה הם אמצעים כדי שהנפש תהיה בכלים שלמים ובריאים.
במקור הבא נאמר שבעולם הבא נקבל את החיוּת שלנו לא מאוכל כי אם ממחזה אלוקים. נוכל לחוש שובע, אנרגיה ותחושת מילוי מתוך חוויה רוחנית של קרבת אלוקים (גם כיום, פעמים רבות תחושת ריקנות ורעב נובעות מריחוק מהקב"ה, וחוויה רוחנית היא זו הממלאת אותנו וגורמת לנו לחוש פחות רעבים):
אף שעולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, אמנם ישיגו השביעה והבריאות ממחזה אלקים, כאיש אכל ושתה כמאמר הכתוב (שמות כד, יא) ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו ופירשו חז"ל (ברכות יז, ופירוש רש"י שם) כי על ידי מחזה שדי נהנו והרגישו הבריאות והשובע כאיש אכל ושתה (באר מים חיים, בראשית, ב).
ב. האכילה כבעלת ערך עצמי
מה שהתיאבון הפשוט של האכילה עושה אצל בעלי החיים כולם, ואצל בני אדם בינוניים, להמשיך את האדם לאכול להחזיק את חייו וכוחותיו, פועל בצורה אצילית וכוח נשגב אצל גדולי הדעה, צדיקים יסודי עולם, החפץ להתאחד עם כל נצוצי הקודש הטמונים בתוך המאכלים, שהשמחה הנשמתית מתעוררת מהאדם האוכל לעומתם, לקבלם אל תוך נשמתו, להוסיף בהם אור וחדות עולמים, והם בעצמם מוסיפים עז ושמחה בתנועה גם לפני האכילה. בעת האוכל כבר השמחה מתנוצצת במעמקים, ובאכילה עצמה היא עולה במעלה יותר עליונה. ויאכל בעז וישת וייטב ליבו, וייטב ליבו בדברי תורה, שהן הן האכילה והשתיה עצמן, לבאי בסוד ד', דידעי מאי דמחוי להו במחוג (אורות הקודש, ג, עמ' רצב).
הרב קוק זצ"ל מתייחס ב"אורות הקודש" לאכילה ולהנאה ממנה כבעלי ערך עצמי. אכילת הצדיקים, אלו הבאים בסוד ה', מוסיפה אור בתוך נשמת האדם ובכל העולם כולו.