דף הבית > צעד קדימה ושניים אחורה? האם התקדמנו אבל התרחקנו?!
צעד קדימה ושניים אחורה? האם התקדמנו אבל התרחקנו?!
בעין חינוכית (145)
קיבלתימכתב מאחד מאנשי החינוך המובילים שהעלהשאלה חשובה: האם מקצועיות, יעילות וקִדמה סותרים בהכרח חמימות ויחסאישי? ואולי זהיכול להיות אחרת?
להלןהמכתב ללא שינוייםמהותיים:
ב"ה, בבית אחרישבוע ארוך בבתי חולים.מנוחה קצרהמאפשרת לי להתיישב ולשתף במחשבות המלוותאותנולאחר ימי אשפוז ארוכים. בשבוע שלאחרהתאונה שעבר בני היינו מאושפזים באחדמבתי החולים בפריפריה, בסמוך למקוםהתאונה.
לשמחתםשל כל היקרים לנו הגענו לניתוחי המשך בביתחולים בעל שם במרכז הארץ, בלבהציוויליזציה.תודה לה' והמון תודות לצוות הרפואי. קיבלנוטיפול מקצועי מעולה. אלא שלא יכולנו להימנעמההשוואה בין שני המקומות בהתנהלותהבין-אישית. בבית החולים במרכז הארץ גיליון החולה ממוחשב. ממילא כל טיפול, תחושה, תרופה, נרשמיםבקפדנות הראויה בעמדות המחשב הממוקםבעמדת האחיות. גם לאחרימים ארוכים של אשפוז נשארנו אנונימייםעד כדי כך שכשבני החל לרדת מהמיטה וללכת (במאמץעצום המלווה בכאב) לא היה אף איש צוות שאמר לו מילה טובה ועודד אותו. בשעות הקשותשבהן התמודדנו עם כאבי הפציעה ניגשתי לקבלעבורו כדור מתאים. הופתעתילשמוע שוב ושוב את השאלה "כמההוא שוקל"?כמעט כאילומדובר במטען בשדה התעופה ולא בחולה שכדאילברר את אופיהכאב ועוצמתו.
בפריפריה, לעומת זאת, הטיפולנרשם על גיליון ידני המונח עלמיטת החולה. האחיות והרופאים היו כל הזמן סביב החולה. כמעט לאקרה שאחות הגיעה למשמרת ולא באה להתענייןבשלומנו ולפטפט עם החולה על מצבוהמשתפר. בביתהחולים במרכז קושטו הקירות בסלוגניםהמזכירים את חשיבות הטיפול מכל הלב. הלבללא ספק היה אתנו אבל ראינו הרבה גב ומעטפנים. דיברתיעם מנהל המחלקה על הדברים ומצאתי אוזן קשובה.
ועוד נקודה עליה נתתי דעתי: השהייה הממושכת בבית חולים דורשת מהמשפחה גיוסאנרגיות ומאמץ עצום. כמובן עושים זאת כמובן מאליו, היקרלך מתמודד ואתה שם בשבילו, אבל כשאנשיצוות פנו אליי באמירה מחזקת ,כמו "איזו בן נהדר לך, הלוואיעליי" – זה מחזק מאוד.
למה מצאתילנכון לחלוק אתכם תחושות אלה? מאחר שאיןלי ספק באשר למקבילות שלהם בעולם החינוך. הנכדה שליסיפרה שהמורה בכיתה א כותבת במשובתוך כדי השיעור מי מתנהג יפה וההוריםמתעדכנים מיידית. אני מקווהשהמורה גם מרימה עיניים מהמשוב, פוגשתאת העיניים שלה ורואה אם היא שמחה ומחייכתהבוקר. תודה לאלשזכינו שצוותי החינוך שלנו רואים כל תלמיד, ובכל זאתחשבתי שנכון להעלות את הסוגיה להתבוננותולחשיבה. האםנוכל לומר בביטחון שאצלנו המחשוב והטופסולוגיה המכבידה לא באים על חשבוןהיחס האישי והחם? גם במגרש שלנו הורים מתמודדים פעמים רבות התמודדויות לא פשוטות, סיזיפיותושוחקות. האם אנו זוכרים שגם הם שחקנים במערכה הזו? האם אנומצליחים לשדר אמפטיה? האם אנו מעריכים את ההתמודדותשלהם ודואגים לחזקם במילה טובה?
אחרי הכול, בני ב"ה, תודהלקב"ה, מרגישהרבה יותר טוב וממילא גם אנחנו, ואנחנומודים לכל מי שתרם לכך בכל דרך אפשרית. בברכת חורףבריא, א.ב.
הרהוריםחינוכיים:
נדמהשאנו מכירים את המציאות המתוארת במכתבגם מביקור שגרתי בקופת החולים. שם, לא אחת, נדרש הרופא לעמוד בעומסים כבדים ומקדיש זמן רב להקלדהבמחשב ומכיר פחות את החולה ואת מכלול בעיותיו. אין צורך ללכת רחוק:גם בבתיהספר, גם בחדריהיועצת הכול הופך להיות ממוחשב, מסודרומתויק. כמחנכים,עלינו לבדוק את עצמנו: האם המחשובשל כל פרט והעיסוק ההכרחי במתן מענה למיילים/מסרונים וכו' אינו בא לעתיםעל חשבון היחס המחבק והשיחה הפתוחה בגובההעיניים? האם אנומקפידים להפנות את מבטנו לכל הפונה אלינו? האם אנו מצליחים להיות מרוכזיםבו, ובו בלבד? איך ניתןלשפר זאת?