דבר נשיא המכללה

חזון המכללה

אנו במכללת אורות ישראל מאמינים בחינוך ורואים בו את היסוד החשוב ביותר בעם ישראל.

מרן הראי"ה קוק זצ"ל, שעל תורתו מבוססת משנתה החינוכית של מכללת אורות ישראל, לימדנו ש"יסוד האומה תלוי ביסוד החינוך", וכי "התיקון בחינוך הוא התיקון בכל".
 
מהי זהותה של מכללת אורות ישראל ומה הם המאפיינים שהיא מבקשת להנחיל לבוגריה?
 
זהותה של אורות ישראל בנויה על שלושה נדבכים:
 
(א) קהילה של מחנכים; (ב) קהילה תורנית-אקדמית; (ג) קהילה לומדת.
 
הנדבך הראשון הוא קהילה של מחנכים. באורות ישראל מדברים הרבה על חינוך ועל אמונה בחינוך. בדור הראשון של אנשי הציונות הדתית והחברה הישראלית בכלל, הדגש היה על כלל ישראל ועל הקולקטיב והרבה פחות על הפרט שהיה צריך להקריב ולבטל עצמו לכלל. בדור השני הדגש הוא על אינדיבידואליות ועל הגשמה עצמית. האתגר העצום המוצב לפתחנו, בני הדור השלישי, הוא ליצור קהילה שאינה רק אוסף של פרטים המבטלים עצמם, אלא קהילה רב-גונית המטפחת את הייחוד של כל אחד ואחד כחלק מעם ישראל בדור מיוחד זה. האתגר שלנו הוא לשים את החינוך בחזית בדגש על מצוינות ("הטובים לחינוך"), לא רק במובן האקדמי, אלא גם במובן של אמונה בכוחו של החינוך וביכולתו לשנות דברים: אצל התלמיד כפרט, בחברה ובמדינה.
 
הנדבך השני בזהותם של אנשי קהילת אורות ישראל הוא שהם חלק מקהילה תורנית-אקדמית. האתגר הוא שהקהילה תתגבש סביב תורת החיים שהיא תורה מורכבת ועמוקה המחוברת לכל תחומי החיים. תורה שלמה ומגובשת המשלבת את תורת הרב קוק, תורת הרמב"ם, תורת רש"ר הירש, כמי שפרץ את הדרך ללימודי השכלה מתוך עמוד שדרה תורני, וגדולי ישראל נוספים, והטוב שבעולם האקדמי. מכאן, מבתי המדרש של קמפוס אלקנה וקמפוס רחובות, שבהם לומדים אלפי בנים ובנות מכל הארץ, תצא הבשורה של שילוב אמתי והרמוני בין עולם הישיבות ועולם האקדמיה (בבחינת "יפיפותו של יפת באהלי שם"). אנו מאמצים את גישת הרב קוק (באורות התורה) המדבר על שילוב בין הלכה ובין אגדה, על החשיבות של לימוד מחשבת ההלכה ואמונה ושל שילוב בין תלמוד ובין הלכה מעשית. אנו מבקשים להכשיר מורים שהם רב-תחומיים. הר"מ בישיבה התיכונית היוצא מאורות ישראל, לדוגמה, יֵדע לא רק להעביר את חילוקי ר' חיים מבריסק, אלא יֵדע גם ללמד בעיון אגדות חז"ל לפי המהר"ל או לפי עין אי"ה. הוא יֵדע ללמד תלמוד לא רק בתאוריה, אלא בחיבור לחיי המעשה. המורה למתמטיקה או למדעים שלמדה באורות ישראל אינה רק מיומנת במדעים, אלא גם בעלת גישה אמונית של שילוב תורה ומדע ברוח דברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה: "והיאך היא הדרך לאהבתו, ויראתו: בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ".
 
הנדבך השלישי בזהותם של בוגרי אורות ישראל היא שהם קהילה לומדת. האתגר: חינוך אינו רק ללמד, אלא פיתוח הרצון להבין ולהשכיל, לשמוע ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. רק מורה הלומד בעצמו כל הזמן יכול לעורר את התלמיד ללמוד.
 

מחזון למציאות

החזון האמור הופך למציאות במכללת אורות ישראל, אשר שמה לנגד עיניה שילוב תורני-אקדמי-פדגוגי ברמה הגבוהה ביותר. הדבר נעשה במגוון רחב של התמחויות המוצעות בתכניות B.Ed. ובמגוון מסלולים, החל במקצועות היהדות – תלמוד ותושב"ע, תנ"ך ומחשבת ישראל, וכלה במקצועות החול – מתמטיקה, מחשבים, ספרות, אנגלית, ארץ ישראל, היסטוריה, לשון, חינוך חברתי קהילתי, חינוך מיוחד, הגיל הרך, תקשורת והתמחות ייחודית במחול.
 
אורות ישראל היא המכללה הדתית הראשונה שהמל"ג אישר לה פתיחת תכנית לימודים לתואר שני. המכללה מקיימת אפוא לימודי M.Ed. בהוראת מקרא וספרות חכמים, בייעוץ חינוכי ובניהול וארגון מערכות חינוך. מכללת אורות ישראל ניצבת בחזית המכללות האיכותיות בישראל, וככזו היא מתכוונת להמשיך ולשדרג את עצמה. האיחוד עם מכללת מורשת יעקב, החל משנת הלימודים תשס"ט, לא רק שהכפיל את גודלה של המכללה, אלא אף העצים את יכולותיה. מכללת אורות ישראל היא כיום הגדולה במכללות הדתיות לחינוך. מוטת המכללה פרושה כיום על בנים ועל בנות, על ישיבות ומכוני הוראה, על תלמידים המגיעים מאזור המרכז, יו"ש והפריפריה.
 
אנו מאמינים בכוחם של בוגרי ובוגרות מכללת אורות ישראל, ובטוחים בסייעתא דשמיא שתלווה אותם לעמוד נוכח האתגרים העצומים של חינוך הדור הבא, דור של פריחה, הנהגה ונטילת אחריות חברתית.
 
נסיים בברכה לסטודנטים ולסטודנטיות. ברכה והצלחה בכל מעשה ידיכם, בטוחים שתזכו להיות שותפים בבניית בניין שלם, המיוסד על שלושת הנדבכים שעליהם דיברנו, ולעשות הטוב והישר בעיני אלוקים ואדם.    
 
 
נשיא המכללה